Első látásra úgy tűnik elnézte a naptárt a kormány, vagy előrehozott választásokra készülnek - akár ezt a következtetést is levonhatnák a 2017-es büdzséről eddig nyilvánosságra hozott számok kapcsán. A tavaly benyújtott konvergenciaprogramban 2017-re még 1,7 százalékos GDP-arányos hiánnyal számoltak, ezzel szemben a készülő büdzsé már 2,4 százalékos deficittel készül - ami jelentős visszalépés a költségvetési fegyelemben még a tavalyi 1,9 százalékhoz képest is.
Mindez történik azt követőn, hogy előbb Orbán Viktor miniszterelnök, majd Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter - bejelentette, hogy 2017-ben nullás költségvetés készül. Igaz, az elmúlt hetekben puhult az álláspont a kiegyensúlyozott, nulla hiányú költségvetéssel kapcsolatban, az elérésére három évet adtak maguknak.
Valójában persze nem előrehozott választásokra, hanem a 2018-as voksolásra készül föllazuló 2017-es büdzsével a kormány: a politikai logika szerint a sikeres 2018 áprilisi voksolást megolajozandó már 2017 második felében meg kell kezdeni a költekezést.
Nullás büdzsé helyett működési egyenleg
Az NGM-es propaganda időközben bedobta, hogy a 2017-es költségvetésben a működési egyenleg már nulla lesz, vagyis a hiányt elvileg csak a beruházások növelhetik. Bár az NGM sem működési, sem beruházási egyenleget nem számított eddig - vagy legalábbis nem hozta nyilvánosságra ezeket az adatokat -, a Napi.hu a KSH nemzeti számlák alapján elvégezte az elmúlt évekre a működési-egyenleg meghatározását. E számokból kiderült, hogy az elmúlt években a működési egyenleg több száz milliárd forintos pluszban volt, amihez képest a nullás működési egyenleg hatalmas költségvetési lazítást jelent.
Erősen hullámzott a működési egyenleg
Mint az adatokból látható látható, az elmúlt három évben masszív működési többlettel gazdálkodott az állam. 2015-ös adatok még nem állnak rendelkezésre, 2014-ben 595,8 milliárd volt a működési többlet, 2012-2013-ban pedig megközelítette a 300 milliárd forintot. Varga Mihály 2017-ben ezt az egyenleget szeretné nullába vinni - ez 2014-hez képest 595,8 milliárd forintos lazítást jelentene.
Az adatok 1995 óta állnak rendelkezésre - az ESA 2010 elszámolási rendszer bevezetésekor 1995-ig számolták vissza az adatokat. 1995 a Bokros-csomag éve volt, a csőd szélére került magyar államháztartást ekkor rángatták vissza a szakadékból. Ez magyarázza az akkori magas működési hiányt, vagyis a durva túlköltekezést. A bokrosi költségvetési konszolidáció 1996-tól már egyértelműen éreztette hatását, ami egészen 2000-ig kitartott.
Az 1998-ban hatalomra kerülő első Orbán-kormány első két évében még folytatta a a Horn-kormány szigorú költségvetési politikáját, ám a gazdasági növekedés lanyhulásával kinyitotta a pénzcsapokat: jött a kétéves költségvetés, majd 2002-ben a kétszer száznapos kiadásnövelő csomag a Medgyessy-kormánytól, amely 2002-re lenullázta, majd később teljesen hazavágta a működési többletet. A Medgyessy, majd a Gyurcsány-kormány költekezése 2006-ra 732,6 milliárd forintos hiányba lökte a működési mérleget is, amit a választások után igyekezett kiigazítani a második Gyurcsány-kormány.
Előbb megszorítás, majd világválság
Az utóbbi évek gazdasági- és pénzügyi válsága 2008-ban ütött be, amely elsőként roppantotta meg a magyar államháztartást - ekkor kellett - 1995 után másodjára - az IMF-hez fordulnia Magyarországnak segítségért. A drasztikus kiigazítások 2007-2008-ban még megfordították a trendet, ám ezt követően újra deficites volt a magyar államháztartás működési mérlege.
A helyzeten még tovább rontott a 2010-től beindult "unortodoxia": a működési hiány megközelítette a 400 milliárd forintot. A második Orbán-kormány 2012 után fordított a felfogásán: az unortodoxiából visszavéve kifejezetten ortodox, kiegyensúlyozott költségvetési politikát tette meg gazdaságpolitikai prioritásnak. (A felfogás mögött az uniós pénzek maximálása húzódott meg, amihez viszont ki kellet szabadulni az EU túlzottdeficit-eljárása alól.)
Az ortodox fordulat meglátszik a számokban is: a szigorú gazdálkodás következtében a hiány is csökkent és a masszív (300-500 milliárdos) működési többlet újratermelődött. Most - legalábbis szavak szintjén - erről az útról kíván letérni a kormány. Ezt jelentené ugyanis a működési többlet nullába fordítása. Bár jelenleg még a költségvetés politikusi tálalása folyik, két hét múlva a puszta számokból is kiderül, hogy valójában mit is szeretne kezdeni a kormány az országgal a 2018-as választásokig.