A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
Júliusban immár harmadszor módosult az egészségbiztosítási alap előirányzata (fejezeten belüli átcsoportosításra tavaly is többször sor került, utoljára decemberben). Az eredeti költségvetési javaslat a korábbi gyakorlattól eltérően nullszaldósra tervezte az e-alap 2013-as egyenlegét, ami a korábbi negatív egyenlegű tervezéshez képest közgazdaságilag akkor is jelentős előrelépés, ha ezt a központi költségvetési hozzájárulások emelésével érték el − állapítja meg a PX Consulting egészségügyi elemző cég.
A mostani módosítás megtartja a természetbeni ellátások keretösszegét, az összevont szakellátás keretéből azonban több mint 23 milliárd forintot irányít át a célelőirányzatok javára. Az új előirányzat szerint az összevont szakellátások egyes elemeinek (járóbeteg-szakellátás, krónikus fekvőbeteg-szakellátás) éves kerete − az eredeti tervezettel ellentétben − kevesebb, mint a 2012-es tényleges felhasználás volt.
Közben a krónikus alulfinanszírozottság jeleként a kórházak tartozásállománya júniushoz képest ugrásszerűen, 3,2 milliárd forinttal − 49,8 milliárdról 53 milliárdra − nőtt a Magyar Államkincstár (MÁK) adatai szerint. A növekedésből 1,8 milliárdot a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórház, félmilliárdot pedig a Karolina Kórház-Rendelőintézet adott, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) csökkenő bevételei miatt pedig 0,7 milliárddal emelkedett a Honvéd Kórház tartozásállománya.
Az előirányzat évközi módosításának egy másik következménye, hogy míg idén január−júniusban még közel 14 milliárd forint volt a "megtakarítás" az aktív fekvőbeteg-szakellátásnál, az előirányzati érték módosításával július végére ez egy tollvonással 3,9 milliárd forintra apadt, miközben a célelőirányzatoknál 20 milliárdos megtakarítás keletkezett. A fekvőbeteg-szakellátás megtakarításainak csökkenésével virtuálisan eltűnt a kórházak által remélt év végi kasszasöprés elvi fedezete, azaz jelenleg nincs látható pénzügyi forrása a szállítóknak ma már szinte az egyetlen reménysugarat jelentő pluszkifizetéseknek.
Egyes vélemények szerint a fejezeten belüli átcsoportosítással a nyugdíj melletti foglalkoztatás tilalma után is tovább dolgozók bérkompenzációjához kellett a fedezet. Emellett szólhat, hogy az e-alap idei harmadik módosítása során a bevételi oldal nem változott, nem jelent meg a nyugdíjkasszából származó fedezeti összeg − a Napi Gazdaság az átcsoportosítás okát firtató kérdéseire azonban lapzártánkig nem kaptunk választ a szakállamtitkárságtól.
2011 | 2012 | 2013. eredeti | 2013. január | 2013. február | 2013. július | |
Összevont szakellátás | 563 | 603,1 | 630,4 | 629,4 | 629,4 | 606,7 |
− ebből járóbeteg-szakellátás | 116,4 | 123,6 | 124,6 | 124,6 | 124,6 | 122,5 |
− aktív fekvőbeteg sze. | 348,9 | 352,7 | 373,5 | 372,5 | 372,5 | 353,1 |
− krónikus fekvő | 62,8 | 63,7 | 64,2 | 64,2 | 64,2 | 62,8 |
Összesen | 528,1 | 540 | 562,2 | 562,1 | 561,2 | 538,4 |
Forrás: MÁK |
Egészségügyi ellátók | Betegellátást végző egyetemek | |
március | 3330 | 1230 |
április | 50,6 | 12,7 |
május | 47,9 | 11,5 |
június | 49,8 | 13,8 |
július | 5330 | 13,6 |
Forrás: MÁK |