Az első és legfontosabb dolog, egyben a legalapvetőbb is: nézzük át alaposan a szerződést. Nem mindegy ugyanis, hogy mit tartalmaz a dokumentum, könnyen előfordulhat, hogy nincsenek benne olyan plusz szolgáltatások, amikre szükségünk lehetne. Azt, hogy milyen extra szolgáltatások érhetőek el, természetesen cégenként változik, de általában ennek számít a gyermekülés, de az is, hogyha nem egy személy kívánja vezetni az autót, sőt, olyan is előfordul, hogy az életkorunk miatt kell plusz költséget fizetnünk.
Szintén fontos előzetesen tisztázni, hogy a megállapított bérleti díj tartalmaz-e biztosítást, és ha igen, akkor mikor fizet: törésre, balesetre, esetleg lopásra van-e fedezet. (Amennyiben az EU-n belülre megyünk, úgy az autóbérleti szerződések általában tartalmazzák a kötelező felelősség biztosítás díját is, de azért nem árt az óvatosság.)
Az is fontos lehet, hogy kérnek-e biztonsági letétet, ha igen, akkor azt milyen esetekben tarthatják maguknál: ha elveszítjük az indítókulcsot, ha megsérül az autó, vagy ha esetleg nem megfelelő az üzemanyag-mennyiség az autó visszaszolgáltatásakor? Jobb, ha ezeket előre tisztázzuk, ahogy azt is, hogy mik a helyi közlekedési szabályok: szükséges-e az állandó lámpahasználat, vagy egyáltalán mekkora a megengedett maximális sebesség.
Mi a helyzet az üzemanyaggal?
Előfordul, hogy ha nem a szerződésnek megfelelő üzemanyag mennyiséggel juttatjuk vissza az autót a kölcsönző társaságnak, akkor plusz költségeket számítanak fel. Érdemes tehát előre tájékozódni, hiszen van, aki teli tankkal kéri vissza a járművet, de van olyan is, aki üresen. Ez utóbbi pedig akkor sem téríti meg a plusz üzemanyag árát, ha esetleg hagyunk valamennyit a tankban. Lehet olyan eset is, amikor a tele tankkal átvett autót teli tankkal kéri vissza a társaság. Ekkor, ha nem teli tankkal szolgáltatjuk vissza a gépjárművet, nekünk kell állni az utólagos tankolás költségét. Minden esetben tájékozódjunk arról is, hogy milyen típusú üzemanyagot használ a bérelt személyautó, és itt is tanácsos alaposan elolvasni a szerződés és az ÁSZF megfelelő rendelkezéseit.Autó kölcsönzésekor minden esetben kapunk egy dokumentumot, melyben az autó állapotát írják le. Ez általában egy, a társaság által előre elkészített ábra, amelyen a fogyasztó jelenlétében bejelölik az autón lévő minden olyan sérülést, mely az átvételkor az autón található. Erre érdemes különlegesen nagy hangsúlyt fektetni, hiszen visszavételkor ez szolgál majd alapul az autó állapotának megállapításához. Minden olyan sérülés, amit ilyenkor az autón találnak, de az átvételkor nem került rögzítésre, plusz költséget jelenthet számunkra, mivel a társaság adott esetben díjat számolhat fel érte - és ne legyenek kétségeink, fel is fog számolni. Éppen ezért javasolt, hogyha a kölcsönző cégtől nem kapunk előre elkészített nyomtatványt, vagy ábrát a sérülések rögzítésére, úgy mi jegyezzünk fel mindent írásban és azt írassuk alá a társaság képviselőjével. Ezt kiegészítendő egyébként akár fényképeket is készíthetünk a járműről.
Mit tehetünk baleset, meghibásodás esetén?
A legfontosabb dolog, ha bármi probléma felmerül, akkor első sorban a kölcsönző társaságot hívjuk fel, hiszen ők fogják tudni pontosan megmondani, hogy mi a teendő. Az Európai Fogyasztói Központ arra hangsúlyosan felhívja a figyelmet, hogy ha meghibásodik valami, akkor semmiképpen se álljunk neki magunk megjavítani az autót, csak akkor ha ehhez a kölcsönző is hozzájárult. Fontos tudnivaló az is, hogy egyes társaságok előre meghatározzák azt az időintervallumot, amelyen belül be kell jelenteni a hibát - érdemes tehát ezt is előre megkérdezni.
Amennyiben balesetet szenvedünk a legfontosabb, hogy mindig írjuk fel az érintettek nevét és címét. Ebben az esetben is érvényes, hogy érdemes minél hamarabb felvenni a kapcsolatot a kölcsönző társasággal, de ha bárki megsérült, vagy vita van abban, hogy ki okozta a balesetet, akkor azt jelentsük a rendőrségnek is. Nem árt tudni, hogy az autó átvételekor a társaságnak kötelessége átadnia egy baleset bejelentő nyomtatványt is, melyet baleset esetén ki kell tölteni. Éppen ezért mindig kérjük ezt a nyomtatványt, akkor is, ha a társaság nem adná át automatikusan.
A visszavitelnél is belefutnak plusz költségekbe
Amikor a visszavétel után a társaság megvizsgálja az autót, hogy felmérje az esetleges károkat, érdemes személyesen is jelen lenni, ugyanis így ellenőrizhetjük azonnal, hogy milyen sérüléseket rögzítettek, és így van lehetőségünk arra is, hogy azonnal panaszt tegyünk.
Könnyen előfordulhat, hogy a kölcsönző társaság akkor is díjat számít fel a leadáskor, ha semmilyen sérülés, kár nem történt az autóval. Ennek különböző okai lehetnek mint például, hogy a szerződés megkötésekor nem a teljes árat kellett fizetni, hanem csak egy előleget, vagy esetleg nem a korábbi megállapodás szerinti üzemanyag mennyiséggel vittük vissza az autót. Amennyiben nem tiszta, hogy miért kérnek még pénzt, úgy nézzük át alaposan a számlát, a nem egyértelmű tételekre pedig ne féljünk rákérdezni.
Bár előfordulhat, hogy a járművet nem csak a nyitvatartási időben lehet visszavinni, az előbb említett vizsgálat miatt érdemes inkább erre törekedni. Amennyiben mégsem így döntünk, úgy tájékozódjunk előre, hogy van-e az ilyen visszavitelnek plusz költsége, vagy egyáltalán hol kell hagyni ilyenkor az autót. Az Európai Fogyasztói Központ például arra is felhívja a figyelmet, hogy a reptéri leadásért gyakran kérnek több pénzt. Ilyen esetben érdemes fényképet is készíteni az autóról, ennek több előnye is lehet: egyrészt bizonyítani tudjuk, hogy milyen állapotban hagytuk a járművet a kijelölt helyen, másrészt azt, hogy mindenben a társaság utasításainak megfelelően adtuk le az autót. Nem árt tudni, hogy ha nem a megbeszélt helyre, vagy időben visszük vissza a gépjárművet, úgy akár újabb plusz költségekkel is számolhatunk.