A kormány a héten benyújtotta a 2016-os költségvetést, amelyet az adócsökkentés költségvetésének nevez. Az szja 16 százalékról 15 százalékra, a sertés tőkehús áfája 27 százalékról 5 százalékra csökken. Mérséklődik a bankadó, és nő a kétgyermekes családok kedvezménye, vagyis nem vitatható, hogy 2016-ban lesznek adócsökkentések.

A jövő évi költségvetés funkcionális mérlege - amit maga a kormány készített el - azonban egy egészen más képet mutat. A lehető legrosszabb mix jött össze: a kormány számai azt mutatják, hogy az állam működési kiadásai nőnek, a jóléti kiadások stagnálnak, a gazdasági költések csökkennek. Egyes elemzők és újságok a takarékosság jegyében ünnepelték  a kormányt, hogy a 2016-os költségvetés bevételi és kiadási főösszegei elmaradnak az ideitől, azaz a kormány kevesebb adót vett ki és költ el - a csökkenés oka azonban jóval prózaibb: nem az adóbevételek csökkenek, hanem az uniós támogatások. Az idei 2562 milliárd forinttal szemben 2016-ban "csak" 1401 forintnyi uniós fejlesztési kiadás jelenik meg a büdzsében - ez a csökkenés oka, mind a bevételi, mind a kiadási oldalon.

Ráadásul az államháztartás konszolidált kiadásaiból az is kitűnik, hogy az idei 16 036 milliárd forinttal szemben jövőre 15 984 milliárd forintot költ az állam - a konszolidált számok szerint -, vagyis a csökkenés 52 milliárd forint. Az államháztartás kiadásainak funkcionális besorolásaiból azonban ennél érdekesebb dolgok is kiderülnek, az egységes nemzetközi (uniós) módszertan szerint az állami kiadásokat négy főcsoportba kell sorolni: állami működési funkciók, jóléti kiadások, gazdasági funkciók, illetve államadósság kezelés és egyéb.

A Napi.hu számításai szerint 2015-ről 2016-ra az állami kiadások 9,3 százalékkal emelkednek, a jóléti kiadások fél százalékkal emelkednek, a gazdasági kiadások 12,2 százalékkal csökkennek. Szintén csökkenek 5,3 százalékkal a kamatkiadások. A kormány 2016-ra 1,6 százalékos inflációt tervez - ami ugyanakkor azt jelenti, hogy a jóléti kiadások is csökkenek reálértéken.

Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd Ft)

20152016Változás
(Md Ft)
Változás (%)
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK2693,02943,7250,79,3
JÓLÉTI FUNKCIÓK9006,29052,446,20,5
GAZDASÁGI FUNKCIÓK3041,12671,1-370,0-12,2
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS1140,01079,6-60,4-5,3
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK156,1237,681,652,3
ÖSSZES KIADÁS16036,415984,0-52,4-0,3
Forrás: törvényjavaslat

A részletes számokból kiderül, hogy törvényhozás és a kormány közvetlen működési kiadási csökkennek, ami üdvözlendő. Növekednek viszont a kormányzati pénzügyekkel kapcsolatos kiadások és a külügyi költések. Az állami működésen belül jelentős kiadásnövekedés tapasztalható a honvédelemben és a rendőrségnél - ez utóbbinak az idén júliustól bekövetkező 30 százalékos béremelések az oka. Csökken viszont az állam alapkutatásra szánt támogatása, a kétmilliárdos csökkenés nem számottevő, inkább a 90 milliárdos tétel nagysága lehet elgondolkodtató.

Csökkenő egészségügyi kiadások

A kormány 9052,3 milliárdot szán jóléti kiadásokra, ez a konszolidált kiadások 56,6 százaléka. A növekedés 46 milliárd forint, illetve 0,5 százalékos - mindezt 1,6 százalékos infláció mellett. A jóléti kiadásokon belül az oktatásra 1617 milliárd forint jut, ami mindössze hétmilliárd forinttal magasabb az idei költésnél. Az egészségügyi kiadások 1,8 milliárd forinttal (!) emelkednek, így jövőre 1366,7 milliárd forint jut erre a célra. Mind az oktatás, mind az egészségügy a rendszert szétfeszítő problémák miatt reformokért kiállt - ennek ellenére 2016-ban semmi változás nem várható, legalább is a kormány semmi ilyen szakpolitikai ígérettel nem állt elő, és ez látható a költségvetés számaiban is. Az egészségügyön belül a kórházi kiadások nominálisan is csökkennek, több pénz jut viszont az alapellására.

Inflációtól elmaradó mértékben emelkednek - vagyis reálértéken csökkenek - a nyugdíj- és szociális kiadások. A nyugellátásokra 1,1 százalékkal jut több pénz - a mérséklet növekedés a tavaly beindult nyugdíjkorhatár-emelés következménye, ennek köszönhetően átmenetileg lassul a nyugdíjba vonulók száma, így fékeződik az amúgy is magas nyugdíjkiadások növekedése. Látványosan csökkenek a munkanélküli kiadások, köszönhetően a javuló foglalkoztatási helyzetnek, ugyanakkor elgondolkodtató, hogy az aktív munkavállalók által befizetett több száz milliárd forintnyi járulékból mindössze 48,4 milliárd jut segélyekre a 3 hónapra rövidített munkanélküli ellátás ideje alatt, eközben a közmunkaprogramra már 340 milliárdot költenek.

Itt látszik meg az uniós pénzek hiánya

Az államháztartás gazdasági kiadásai 2671 milliárd forintra csökkenek, ez 370 milliárd forinttal kisebb az idei keretnél. Szinte minden soron csökkenek a kiadások - ugyanis 2016-ban átmenetileg visszaesnek az uniós támogatások, mégpedig az útépítéstől a környezetvédelemig az elmúlt években szinte kizárólag brüsszeli pénzekből valósult meg beruházás Magyarországon. A környezetvédelmi kiadások egy év alatt a negyedével csökkenek. Jó hír viszont, hogy a kedvező gazdasági környezetnek köszönhetően az államadósság finanszírozásával kapcsolatos kiadások 82 milliárd forinttal, 1079,6 milliárdra csökkenek.

Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd Ft)
20152016Változás (Md Ft)Változás (%)
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK2693,02943,7250,79,3
Általános közösségi szolgáltatások1904,02003,699,55,2
Törvényhozó és végrehajtó szervek847,9840,3-7,6-0,9
Pénzügyi és költségvetési tevékenységek és szolgáltatások528,3606,678,314,8
Külügyek76,080,34,35,7
Alapkutatás92,390,4-1,9-2,1
Műszaki fejlesztésn.a.n.a.
Egyéb általános közösségi szolgáltatások359,5385,926,47,3
Védelem215,9261,445,521,1
Rendvédelem és közbiztonság573,0678,8105,818,5
Igazságszolgáltatás129,4135,86,34,9
Rend- és közbiztonság328,3400,171,921,9
Tűzvédelem58,473,715,326,2
Büntetés-végrehajtási igazgatás és működtetés56,969,212,321,5
JÓLÉTI FUNKCIÓK9006,29052,446,20,5
Oktatási tevékenységek és szolgáltatások1610,31617,06,70,4
Iskolai előkészítés és alapfokú oktatás242,4250,78,43,5
Középfokú oktatás202,9203,10,30,1
Felsőfokú oktatás485,2491,56,31,3
Egyéb oktatás679,8671,6-8,2-1,2
Egészségügy1364,91366,71,80,1
Kórházi tevékenységek és szolgáltatások743,1694,1-49,1-6,6
Háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat114,9124,49,48,2
Rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás67,369,21,92,8
Közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások33,241,28,024,2
Egyéb egészségügy406,3437,931,67,8
Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások5006,75049,242,60,9
Táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások453,5452,5-1,0-0,2
Nyugellátások3007,33041,734,41,1
Egyéb társadalombiztosítási ellátások57,255,8-1,4-2,5
Munkanélküli ellátások65,648,4-17,1-26,1
Családi pótlékok és gyermekeknek járó juttatások519,5516,7-2,8-0,5
Egyéb szociális támogatások409,1389,1-20,0-4,9
Szociális és jóléti intézményi szolgáltatások494,5545,050,510,2
Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek és szolgáltatások462,6427,5-35,2-7,6
Szórakoztató, kulturális, vallási tevékenységek és szolgáltatások561,7592,030,35,4
Sport és szabadidős tevékenységek és szolgáltatások167,6164,0-3,6-2,1
Kulturális tevékenységek és szolgáltatások224,9254,729,813,2
Műsorszórási és kiadói tevékenységek és szolgáltatások73,874,81,01,3
Hitéleti tevékenységek40,240,20,00,1
Párttevékenységek2,52,50,00,0
Egyéb közösségi és kulturális tevékenységek53,055,72,85,3
GAZDASÁGI FUNKCIÓK3041,12671,1-370,0-12,2
Tüzelő- és üzemanyag, valamint energiaellátási feladatok10,812,31,514,2
Mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás431,0267,9-163,1-37,8
Bányászat és ipar149,780,5-69,2-46,2
Közlekedési és távközlési tevékenységek és szolgáltatások1256,61161,1-95,5-7,6
Közúti közlekedési tevékenységek431,2613,9182,742,4
Vasúti közlekedésügyek és szolgáltatások269,7333,463,723,6
Távközlés23,526,93,314,2
Egyéb közlekedés és szállítás531,1186,9-344,2-64,8
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások872,7915,843,14,9
Többcélú fejlesztési témák tevékenységei és szolgáltatásai462,2411,0-51,2-11,1
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások410,4504,894,323,0
Környezetvédelem320,4233,4-87,0-27,1
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS1140,01079,6-60,4-5,3
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK156,1237,681,652,3
Összes kiadás16036,415984,0-52,4-0,3
Forrás: kormányjavaslat