A 34 OECD tagállamban évről-évre elkészülő egészségügyi felmérés konzekvensen Magyarországon mutatja ki a legtöbb rák okozta elhalálozást. Hazánkban 100 ezer lakosra átlagosan 292 idő előtti haláleset jut. Különösen a férfiak veszélyeztetettek, közülük 405-öt veszítünk el a betegségnek köszönhetően.
Ennek is köszönhetően, a várható élettartam terén sem állunk jól. A vizsgált országok sorából csak Mexikó és Korea újszülöttjei számíthatnak a magyar 78,7 éves átlagéletkornál mintegy 18 hónappal rövidebb élethosszra.
A kimutatás részleteiből arra is fény derül, hogy a szomorú elsőségünket nagyrészt a tüdő, légcső és léghólyag rosszindulatú daganata okozza. A betegség a magyar férfi populáció 1,2 ezrelékénél fordult elő, elkeserítően többször, mint a többi vizsgált OECD tagállamban.
A finom por lerakódik a tüdőben, ami előidézi a rák kialakulását
2012-ben a WHO is kimondta, hogy e halálos betegség egyik fő kiváltója, a dízelmotorokból az emberi légzőszervbe jutó szilárdrészecske - írta közleményében a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE). A gázolajban található változatos szénhidrogén láncok közül elsősorban a policiklikus aromás szénhidrogének eredményezik a motorok koromképződését. A légutakból az emberi szervezet a PM10 átmérőjű részecskéket, vagyis a 10-2,5 mikrométer közötti korom részecskéket képes kiszűrni. Azonban az ennél kisebb, 2,5 mikron alatti részecskék akadálytalanul juthatnak tovább és lerakódnak légzőszervekben.
A 100-10 mikron nagyságú részecskék a tüdő léghólyagjaiban, az 50 mikronnál kisebbek javarészt a hörgőkben lerakódva idézik elő a rosszindulatú daganatok kifejlődését. Az ultrafinom részecskék az oxigénnel együtt a vérkeringésbe is felszívódnak. A vérben azután lerakódva rögképződésekhez, szív és érrendszeri megbetegedéshez, végső esetben idő előtti elhalálozáshoz vezethetnek.
Váltani kellene
A dízelmotorok koromkibocsátása az emissziós határértékek szigorodásával össztömegükben határozottan csökkent ugyan, azonban a bevezetett műszaki vívmányok hatására az egyre finomabbá váló részecske méretek az emberi szervezet ellenálló képességét mind nagyobb sikerrel küzdik le. Sajnos, nem jelenthető ki, hogy a legújabb emissziós előírás mellett igazán tisztává váltak volna a dízelüzemű járművek, hiszen az előírás a kibocsátott részecskéket 600 milliárd darabban korlátozza, a főtengely minden egyes ledolgozott kWh-ra vetítve - írta közleményében a MGKKE.
A szilárdrészecske emissziótól megszabadulni csak a földgázhajtással lehet könnyen és gazdaságilag is fenntartható módon. A CNG járművek 2-3 nagyságrenddel alacsonyabb emissziót eredményeznek, mint az azonos kategóriájú dízeljárművek. A CNG-járművek további kedvező környezeti hatásokkal is rendelkeznek, úgymint a tized akkora nitrogénoxid kibocsátás, valamint harmad akkora zajhatás.
A közösségi közlekedésben megvan a kormányzati szándék a cserére
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) üdvözöli a magyar kormány azon döntését, amely az előnyös környezeti hatásai miatt a CNG-üzemű járművek közforgalmú közlekedésben való elterjesztését célozta meg. Az elterjedést célzó kedvező jövedéki adó kulcs fenntartására irányuló döntés és a városi autóbuszok beszerzését támogató pályázat kiírása, egyaránt pozitív üzenet volt a szakma számára. Az MGKKE bízik abban, hogy a pályázat segítségével Magyarország légszennyezettségi mutatói alapján legsúlyosabb helyzetben lévő nagyvárosának, Miskolcnak sikerül megújítania elaggott, környezetszennyező autóbuszparkját.Budapest vezetése is eltökélt a tiszta üzemű közlekedés megteremtése iránt. A BKV autóbusz állományába már megérkezett Franciaországból az első CNG-üzemű autóbusz flotta, melyben alig használt 12 méteres Van Hoolok találhatóak. Ezek a járművek kék fényezéssel a jövő év elején állnak forgalomba.
A főváros másik nagy ívű terve szerint az FKF flottájába a napokkal ezelőtt érkezett 3 új gázüzemű platós teherautó mellé 60 darab alternatív hajtású kukásautót is beszereznek, méghozzá európai uniós forrásból. A környezeti, valamint gazdasági szempontból egyaránt kiemelkedő szelektív hulladékgyűjtési program megvalósítása Budapest büszkeségére válhat, amennyiben a már egy éve tartó közbeszerzési eljárás végére érve a járművek leszállíthatóvá válnak - írta az egyesület.