Újbuda önkormányzata Budapesti a BME Út és vasútépítési tanszékét kérte fel a január 25-én bekövetkezett, a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű megcsúszásának okait feltáró szakértői vélemény elkészítésére. A BME szakembereinek vizsgálata megállapította, hogy nem erózió-, hanem suvadás történt a rézsű felső - néhány méter vastag rétegében. Ennek oka azonban nem az önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre, mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka az itt levő talaj nyírószilárdságának kimerülése, a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, mely felett a talaj elmozdult. "A rézsűcsúszás bekövetkezésében a XI. kerületi önkormányzatnak mulasztása nem állapítható meg" - fogalmaz a műszaki szakértői vélemény.
A BME szakemberei emellett azt is megállapították, hogy az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek (deformálódott lépcsők, ferde fatörzsek, stb.). A szakértők egyben sürgetik a helyreállítási munkálatok mielőbbi elkezdését. "A helyreállítás késlekedése a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit, és a környékbeli ingatlanok megközelítését (a környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti)" - írták a szakemberek.
A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik (például a mellvédfal ideiglenes elbontásával, és a föld további lecsúszásának meggátolásával), a vasúti közlekedés valószínűleg néhány héten belül helyreállhat. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie, melyek előkészítése a MÁV részéről tudomásunk szerint folyamatban van - írta az önkormányzat közleményébe.