Az elmúlt évek lemaradását hozza be a kormány a 2017-es költségvetésben, s valóban a lovak közé dobják a gyeplőt; alig van olyan kiadási tétel, ahol stagnálnak vagy csökkennek a számok 2016-hoz képest. A költségvetés részeként a kormány készíti el a kiadások funkcionális mérlegét - amelyből viszonylag pontos képet kaphatunk arról, hogy milyen területekre mennyi pénz jut. A mérlegből feketén-fehéren kiderül, hogy kerül-e a több pénz a közoktatásba (nem) mennyivel több pénz megy az egészségügyre, és a kormány többet költ-e magára (igen).
A funkciókat négy főcsoportba sorolják: állami működés, jóléti kiadások, gazdasági funkciók valamint az államadósság-kezelés. Ezek alatt számtalan alcsoport létezik, végső soron 50 különböző funkciót különböztet meg a statisztika. A fő funkciókat nézve nem meglepetés, hogy csökkennek az államadóssággal kapcsolatos kiadások, hiszen végső soron évek óta csökkenő kamatkörnyezetben vagyunk - ennek ellenére még 2017-ben ezer milliárd fölött költ erre célra az állam.
Börtönépítésre és béremelésre megy el a pénz
Az állami működési kiadások évről évre emelkednek: az olcsóbb állam jegyében jövőre már 3133 milliárd forint megy erre a célra, ami 12,2 százalékos növekedés 2017-hez képest. A kiadások növekedése mögött jelentős részben az illetményemelések húzódnak meg. Közel húsz százalékkal nőnek a védelmi kiadások, ám mivel a költségvetés más részeiből kiolvasható, hogy a 311,2 milliárd forintos kiadás alig tizede megy beruházásra, a növekmény egyértelműen a fegyveres béremeléseknek tudható be. A honvédelmi kiadások így a GDP 0,83 százalékára rúgnak - ami messze van a NATO által elvárt két százaléktól és GDP-arányosan nincs érdemi előrelépés 2002-2004-hez képest.
2016 terv | 2017 terv. | Változás (%) | |
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK | 2793,1 | 3133,2 | 12,2 |
Általános közösségi szolgáltatások | 1950,0 | 2042,4 | 4,7 |
Törvényhozó és végrehajtó szervek | 957,9 | 958,8 | 0,1 |
Pénzügyi és költségvetési tevékenységek | 432,3 | 481,9 | 11,5 |
Külügyek | 86,6 | 96,2 | 11,0 |
Alapkutatás | 87,1 | 96,7 | 11,0 |
Egyéb általános közösségi szolgáltatások | 386,0 | 408,7 | 5,9 |
Védelem | 260,3 | 311,2 | 19,6 |
Rendvédelem és közbiztonság | 582,8 | 780,0 | 33,8 |
Igazságszolgáltatás | 135,7 | 161,8 | 19,2 |
Rend- és közbiztonság | 329,5 | 443,1 | 34,5 |
Tűzvédelem | 59,4 | 81,9 | 37,8 |
Büntetés-végrehajtás | 58,1 | 92,7 | 59,6 |
Forrás: 2017-es büdzsé |
Hasonló a helyzet a rendőrségnél és a büntetés-végrehajtásnál, ahol szintén emelkednek a bérek. A rendvédelmi kiadásoknál béremelésen túl érdemi kiadásnövekedés látható a titkosszolgálatoknál, és a terrorelhárításnál - ezen cégek jól meglovagolják a kormány terrorkampányát: csak az Alkotmányvédelmi Hivatal egy 7 milliárdos "felújítási" keretet kap - itt értelemszerűen nem a székházak tatarozásról megy el a pénz. A büntetés-végrehajtás kiugró kiadásnövekedése mögött a béremelések mellett a börtönépítések is keresendőek, csak beruházásra 22,7 milliárdot kapnak.
Nem találni az oktatási plusz százmilliárdokat
A jóléti kiadások teszik ki a büdzsé kiadásainak 55 százalékát. Csak az oktatási kiadások 16,6 százalékkal nőnek a kormány kimutatása szerint - ám a növekedés nem az óvodai és alapfokú oktatásban jelentkezik, ahol a legnagyobb a gond a Klik működése, illetve alulfinanszírozottsága miatt, hanem a középfokú oktatásban és az egyetemeknél. A felsőoktatásban is beindul a bérek emelése, ez magyarázza az egyetemi büdzsé növekedését, de megkezdik a Testnevelési Egyetem új campusának építését és folytatódik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Campusának fejlesztése is. A közoktatásnak plusz százmilliárdot ígért a kormány, ebből negyven milliárd található meg a kormány számaiban is, ez viszont a 2015-ös szinten tartáshoz elég csupán.
Az oktatási kiadásokon belül viszont kiemelkedő, 22,2 százalékos növekedést mutatnak az "egyéb oktatási" kiadások sora. Ide tartoznak a oktatást kiegészítő "szolgáltatások" az étkeztetés, szállítás, kollégium, oktatási kiadások módszertani tevékenységek. Erre a célra a tavalyi 670,9 milliárddal szemben már 819,6 milliárd jut - más kérdés, hogy ezek a kiadások csak részben szolgálják az oktatás színvonalának emelést. Az egyéb kiadások között könyvelik el az uniós pénzből végzett beruházásokat fejlesztéseket is, illetve a közoktatásba nem illeszthető egyéb oktatási tevékenység állami kiadásait is.
Futottak még: szociális kiadások
A kormányzati propaganda szerint az egészségügy is a költségvetés nyertesei közé tartozik - állítólag száz milliárd forintos keretet különítettek el a költségvetésben a most folyó bértárgyalások fedezetére. Ilyen keretet nem találni, de nem kizárt, hogy a Miniszterelnökség céltartalékai közül az egyikre ráhúzható az lenne az egészségügyi béremelési alap - bár ez egyértelműen nem derül ki a 333 oldalas anyagból.
A funkcionális kiadások szerint az egészségügy kiadásai 1523 milliárd forintra emelkednek, ami 12,3 százalékos többlet idei tervekhez képet. A pluszpénz a kórházi ellátásokban jelenik meg, minden más - fogászat, háziorvosi ellátás finanszírozása stagnál. Így az állami egészségügyi kiadások jövőre a GDP 4,1 százalékát teszik ki.
2016 terv | 2017 terv. | Változás (%) | |
JÓLÉTI FUNKCIÓK | 9078,2 | 9971,3 | 9,8 |
Oktatási tevékenységek és szolgáltatások | 1629,6 | 1900,0 | 16,6 |
Iskolai előkészítés és alapfokú oktatás | 250,7 | 259,7 | 3,6 |
Középfokú oktatás | 203,1 | 231,3 | 13,8 |
Felsőfokú oktatás | 504,8 | 589,4 | 16,8 |
Egyéb oktatás | 671,0 | 819,6 | 22,2 |
Egészségügy | 1356,4 | 1523,3 | 12,3 |
Kórházi tevékenységek és szolgáltatások | 702,4 | 828,2 | 17,9 |
Háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat | 124,2 | 125,4 | 1,0 |
Rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás | 69,0 | 73,5 | 6,4 |
Közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások | 41,1 | 43,3 | 5,4 |
Egyéb egészségügy | 419,6 | 452,9 | 7,9 |
Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások | 5069,0 | 5224,2 | 3,1 |
Táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások | 452,5 | 469,2 | 3,7 |
Nyugellátások | 3041,7 | 3101,6 | 2,0 |
Egyéb társadalombiztosítási ellátások | 55,7 | 55,0 | -1,3 |
Munkanélküli ellátások | 48,4 | 57,5 | 18,7 |
Családi pótlékok és gyermekeknek járó juttatások | 516,7 | 527,0 | 2,0 |
Egyéb szociális támogatások | 406,5 | 406,3 | 0,0 |
Szociális és jóléti intézményi szolgáltatások | 547,4 | 607,7 | 11,0 |
Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek | 427,5 | 616,3 | 44,2 |
Kulturális, vallási tevékenységek és szolgáltatások | 595,8 | 707,5 | 18,8 |
Sport és szabadidős tevékenységek és szolgáltatások | 156,4 | 178,7 | 14,3 |
Kulturális tevékenységek és szolgáltatások | 261,2 | 327,2 | 25,3 |
Műsorszórási és kiadói tevékenységek és szolgáltatások | 74,8 | 78,2 | 4,5 |
Hitéleti tevékenységek | 42,9 | 49,1 | 14,6 |
Párttevékenységek | 2,5 | 2,5 | 0,0 |
Egyéb közösségi és kulturális tevékenységek | 58,0 | 71,7 | 23,8 |
Forrás: költségvetési tervek |
A szociális kiadásokra fordított keret 3,1 százalékkal - tehát a 0,9 százalékra tervezett infláció felett emelkedik - ezzel együtt itt a legszerényebb a növekedés. A nyugellátásokra fordított összeg két százalékkal bővül a 0,9 százalékos nyugdíjemelés mellett, a különbség azzal magyarázható, hogy az új nyugdíjasok magasabb ellátást kapnak, mind az elhunytak, így a cserélődés is többletköltséggel jár. A munkanélküli ellátásokra fordított kiadások 18,7 százalékkal bővülnek - miközben nő a foglalkoztatás. A növekedés magyarázata, hogy 2017-tól a közfoglalkoztatás is munkanélküliség szempontjából jogszerző idő lesz - emiatt nőnek az munkanélküli ellátásra fordított kiadások.
Lassul a sporttal kapcsolatos direkt támogatások növekedése - jövőre 178 milliárd forint jut erre a célra, ami 14,3 százalékos növekedés. Ugyanakkor a direkt támogatásokon túl adókedvezményként további 81-91 milliárd forintnyi társasági adó kerül a sportba a két tétel, ami 200 milliárdos növekedés 2011-hez képest.
Tovább terjeszkedik az állam a gazdaságban
A költségvetés gazdasági kiadásai 38 százalékkal 3860 milliárd forintra emelkednek 2017-ben. Pozitívum, hogy a többlet most nem államosításokat jelent, mint az előző években, amikor a kormány a komplett energiaszolgáltatási szektort felvásárolta. A 2017-es kiugró növekedés mögött, felpörgő közlekedési-infrastruktúra beruházások állanak: nagy volumenű közútfejlesztések indulnak, csak erre célra csillagászati, 279 milliárd forint van a költségvetésben, ami több éves kiadási keret. (Az idén erre a célra 7,9 milliárd forintot költöttek.) Megugrik az egyéb közlekedési kiadások sora is - amit a felpörgő uniós támogatások, fejlesztések magyaráznak.
2016 terv | 2017 terv. | Változás (%) | |
GAZDASÁGI FUNKCIÓK | 2788,5 | 3860,0 | 38,4 |
Tüzelő- és üzemanyag, valamint energiaellátási feladatok | 125,5 | 114,9 | -8,5 |
Mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás | 268,5 | 367,0 | 36,6 |
Bányászat és ipar | 80,6 | 15,4 | -80,9 |
Közlekedés és távközlés | 1161,9 | 1628,3 | 40,1 |
Közúti közlekedési tevékenységek | 613,9 | 783,1 | 27,6 |
Vasúti közlekedésügyek és szolgáltatások | 333,4 | 370,4 | 11,1 |
Távközlés | 27,4 | 40,2 | 46,5 |
Egyéb közlekedés és szállítás | 187,1 | 434,6 | 132,3 |
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások | 938,3 | 1350,1 | 43,9 |
Többcélú fejlesztési témák tevékenységei és szolgáltatásai | 439,7 | 833,1 | 89,5 |
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások | 498,6 | 516,9 | 3,7 |
Környezetvédelem | 213,7 | 384,4 | 79,9 |
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS | 1089,0 | 1011,8 | -7,1 |
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK | 207,6 | 210,3 | 1,3 |