A kormány végre benyújtotta a parlamentnek 2015-ös költségvetés elszámolását - mindezt kilenc hónappal az év vége után, amikor már a 2016-os költségvetés is kifutóban van. Elvileg a 2015-ös elszámolásra kellett volna építeni a 2017-es költségvetés tervezetét - ám azt meg a kormány már tavasszal elfogadtatta a parlamentnek, így a mostani zárszámadási törvény - kis túlzással - gazdaságtörténeti visszatekintés a másfél évvel ezelőtt történtekre.
Bővebb elemzést épp ezért az elszámolás nem érdemel, az Állami Számvevőszék mégis megtette és megállapította: a dokumentum megfelel a jogszabályi előírásoknak és az uniós feltételeknek, a zárszámadási törvényjavaslat megalapozott, a benne szereplő adatok megbízhatóak.
A most nyilvánosságra hozott kormányzati adatok viszont lehetőséget teremtenek annak bemutatására, hogy öt év alatt - 2010 és 2015 között - a két Orbán-kormány miként alakította át az állam gazdálkodását, illetve a gazdaságpolitikát. Első látásra az alapfolyamatok kedvezőek, hisz az államháztartás hiánya tartósan a maastrichti 3 százaléka alá került, tavaly már 1,6 százalék volt a GDP-arányos deficit. Az államdósság is tartósan csökkenésnek indult, ez a folyamat a jövőben várhatóan tovább gyorsul.
Ezért csökkent a hiány
A csökkenő hiány viszont nem annyira a kiadások csökkenésének, hanem inkább a bevételek növelésének az eredménye, hisz az elmúlt öt évben számos olyan új szektorális adót vezetett be a kormány (tranzakciós illeték, biztosítási adó, távközlési adó), amely a költségvetés állandó bevétele lett.
A magyar költségvetés bevételei 2010 és 2015 között 24,5 százalékkal, a kiadások pedig 23,5 százalékkal nőttek vagyis valódi strukturális változás nem következett be - mindez mintegy 17 százalékos aggregált infláció mellett. Ugyanakkor az államháztartás kiadásainak szerkezete jelentősen átalakult - ez derül ki a funkciók szerinti elemzésből.
Jóléti kiadásokon spóroltak
A kormány által most nyilvánosságra hozott adatok alapján ugyanis ebben az időszakban átlag feletti mértékben emelkedtek az állami működéssel kapcsolatos bürokratikus kiadások, a rendvédelmi kiadások, valamint jelentősen nőtt az állam gazdasági súlya. Jelentősen csökkent viszont a jóléti kiadások súlya - itt a nominális növekedés 8,7 százalék volt a vizsgált időszakban; ezen belül stagnáltak a nyugdíjkiadások, de átlag alatt nőttek az oktatásra és az egészségügyre fordított forintok is. Egyetlen olyan tétel volt, ahol a kiadások nominálisan is csökkentek, ez pedig a honvédelem, e célra ugyanis tavaly csupán 250,8 milliárd, 2010-ben pedig 253,3 milliárd forintot fordítottak.
Nem látszik a bürokráciacsökkentés
A részleteket kibontva kiderül, hogy csak nem akar csökkenni a bürokrácia, hiába követik egymást Magyarországon 1968 óta a különféle bürokráciacsökkentő programok. A kormány most is dolgozik egy ilyen programon, hogy annak végre lesz-e érdemi hatás, az csak évek múlva derül ki. Különösen szembetűnő a növekedés az állam pénzügyi költségvetési kiadásainál - ide tartoznak a NAV és a Magyar Államkincstár működésével kapcsolatos pénzek -, ahol az emelkedés az öt év alatt 122 százalék volt.
A kormányzati kiadásokon belül nagyot nőttek a rendvédelmi kiadások, erre a célra tavaly már 455,2 milliárdot fordított a kormány, szemben a 2010-es 304,7 milliárd forinttal. A tavalyi kiadásnövekedésben már szerepet játszott a menekültválság miatti egyszeri kiadások is, de az elmúlt években elindult rendőri bérek emelése is.
Spóroltak a nyugdíjakon, az oktatáson és az egészségügyön
Ebben az öt évnyi időszakban alig 8,7 százalékkal nőttek a jóléti kiadások, így 2015-ben erre a célra 11 988,7 milliárd forint ment el, vagyis az összes kiadás 56 százalék. A jóléti kiadásokon belül mindenhol átlag alatti volt a növekedés - egyedül a kulturális és sportkiadásokra költött lényegesen többet a kormány, mint elődjei. Ugyanakkor még így sem kirívóan magas a sportcél költés mértéke, hiszen a 2010-es 68,1 milliárdról 149,3 milliárd forintra emelkedett - igaz, ebben nem szerepelnek a társasági adóból átadott támogatások.
Oktatásra az állam 17,8 százalékkal költött többet, vagyis a növekedés átlag alatti, ráadásul épp csak a reálérték megőrzésre volt elegendő, ugyanis 2010-2015 között 17 százalék volt az infláció.
Az egészségügy már nem járt ilyen jól: tavaly 2754,9 milliárd forint ment el erre a célra, ez nominálisan csupán 15 százalékos növekedés 2010-hez képest vagyis a kiadások reálértéke két százalékkal csökkent.
Még ennél is nagyobb (27 százalékos) a csökkenés reálértéken a nyugdíjkiadásoknál, ahol tavaly 2987,7 milliárd forintot fizettek ki, szemben a 2010-es 3322,8 milliárd forinttal. Itt a megszorításokat azonban a helyén kell kezelni, ugyanis 2012 után megszüntették a korhatár alatti nyugdíjakat - azok szociális ellátása alakultak át -, vagyis a csökkenés csupán látszólagos.
A gazdaságban terjeszkedett az állam
Míg a jóléti területekről visszavonult 2010-2015 között az állam, addig a gazdasággal kapcsolatos kiadásai a jelentősen nőttek, ami főként az uniós támogatásokkal magyarázható. A legnagyobb nyertes a környezetvédelem, ugyanis míg 2010-ben erre a területre alig 307 milliárd forint jutott, tavaly már ez az összeg 1288,1 milliárd forint volt - vagyis a növekedés meghaladta a 300 százalékot. Szintén az uniós támogatásoknak köszönhető a közlekedési beruházások 80 százalékot meghaladó növekedése.
2010 (milliárd Ft) | 2015 (milliárd Ft) | Változás (nominál, %) | Változás (reál, %) | |
Állami működési funkciók | 2 370,4 | 3 259,1 | 37,5 | 20,5 |
- általános közösségi szolgáltatás | 1 554,1 | 2 271,8 | 46,2 | 29,2 |
- honvédelem | 253,5 | 250,8 | -1,1 | -18,1 |
- rendvédelem és közbiztonság | 562,8 | 736,6 | 30,9 | 13,9 |
Jóléti funkciók | 11 034,1 | 11 988,7 | 8,7 | -8,3 |
- oktatás | 2 080,2 | 2 451,1 | 17,8 | 0,8 |
- egészségügy | 2 396,6 | 2 754,9 | 15,0 | -2,0 |
- társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatás | 5 672,4 | 5 520,4 | -2,7 | -19,7 |
- lakásügy, települési és közösségi tevékenység | 463,3 | 570,3 | 23,1 | 6,1 |
- szórakoztató, kulturális, vallási tevékenység | 421,7 | 691,9 | 64,1 | 47,1 |
Gazdasági fukciók | 2 462,4 | 4 769,0 | 93,7 | 76,7 |
- tüzelő- és üzemanyag, valamint energiaellátás | 13,9 | 30,5 | 119,7 | 102,7 |
- mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás | 338,9 | 491,0 | 44,9 | 27,9 |
- bányászat és ipar | 140,4 | 19,3 | -86,3 | -103,3 |
- közlekedési és távközlési tevékenység és szolgáltatás | 881,9 | 1 598,3 | 81,2 | 64,2 |
- egyéb gazdasági tevékenység és szolgáltatás | 779,5 | 1 341,8 | 72,1 | 55,1 |
Államadósság-kezelés | 1 146,3 | 1 253,3 | 9,3 | -7,7 |
Funkcióba nem sorolható kiadás | 450,1 | 298,2 | -33,8 | -50,8 |
Összes kiadás | 17 463,4 | 21 568,3 | 23,5 | 6,5 |
Forrás: zárszámadási törvények |
Reálértéken csökkent az államadósság kezelésének költsége is, erre a célra tavaly 9,3 százalékkal költött többet az állam, mint 2010, ami szintén jócskán elmarad az ebben az időszakban bekövetkezett 17 százalékos áremelkedéstől.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!