Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint könnyebbséget jelent majd az autósok számára az útdíjrendszer átalakítása és a megyei matrica bevezetése.
A terv, amelyről a végső döntés hamarosan megszületik, az az, hogy úgynevezett megyei matricákat bocsátanánk ki. Ez lehetővé teszi, hogy azok, akik korábban ki kellett fizessék az egész éves matricát ahhoz, hogy egyik megyéből a másikba menjenek, vagy megyén belül közlekedjenek a felsőrendű úthálózaton, ezt megtehetik évi körülbelül ötezer forintos összegért - fogalmazott. Ugyanez az összeg vonatkozik majd azokra, akik az elkerülő gyűrűn való közlekedést eddig is használták, illetve választották.
A kormányszóvivő nem nő majd a Budapesten áthaladó forgalom az útdíjfizetési kötelezettség M0-ásra való kiterjesztése miatt. Kovács Zoltán hangsúlyozta, a kormány célja, hogy a közösségi közlekedés használatára ösztönözze a Budapestre járókat.
Megpróbáljuk megteremteni azokat az arányokat, illetve azokat az ösztönzőket, amelyek éppen tehermentesíteni igyekeznek a budapesti belső utakat. Azzal, hogy megpróbáljuk a fejlesztés alatt lévő és egyébként kiemelt fejlesztési irányt jelentő vasúthálózatra, vasúti közlekedésre, illetve közösségi közlekedésre szoktatni az embereket, ez a kormányzat kiemelt célja.
A kormányszóvivő hozzátette: egyelőre csak munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekről sincs pontos kalkuláció.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdán adott ki közleményt arról, hogy megszűnik az M0-ás díjmentessége, és új általános matricákat vezetnek be. A kormányszóvivő hangsúlyozta, az uniós előírásoknak megfelelően az uniós támogatással épült szakaszok díjmentesek maradnak.
Ellenzéki reakciók
A KDNP-s frakcióvezető az M0-áson bevezetendő útdíjat firtató kérdésre úgy válaszolt: megértik a kormányzati szándékot, amellyel ezt próbálják bevezetni, de "nem örül ennek az intézkedésnek".Pest megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába 2015-ben - értékelte Tóbiás József, az MSZP elnöke az M0-s autóút és a bevezető útvonalak fizetőssé tételét csütörtökön, budapesti sajtótájékoztatón. A szocialista pártelnök-frakcióvezető rámutatott: minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat. Hozzátette: az intézkedés felháborodást és elemi tiltakozást váltott ki. Tóbiás József szerint "a felelőtlen kormány" elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani a büdzsét. Ez is jelzi a költségvetés megalapozatlan voltát 2015-re - mondta. Kitért arra is, hogy az üzemanyag árának felét adó formájában fizetik az állampolgárok azért, hogy abból utakat építsenek és azokat karbantartsák. Az e-útdíj bevezetése szintén ezt szolgálta, és 2013-tól a településeken a gépjárműadó 60 százalékát vonta el a kormány azzal a céllal, hogy autópályákat és utakat építsen. Egy kérdés marad: melyik autópályát, utat építették hazai forrásból - vetette fel, hozzátéve, szerinte egy ilyen sincs. Tóbiás József úgy fogalmazott: Pest megye és az agglomeráció, amely szorosan összefonódik a fővárossal mind gazdasági, mind oktatási, egészségügyi téren, egy különadót kap a nyakába jövőre.
Szentgyörgyi József, az MSZP Pest megyei elnöke, Halásztelek polgármestere kiemelte: ez az ország közepe, az ország gazdasági centruma, s közel 3,1 millióan élnek a fővárosban és Pest megyében. Rámutatott: most arra késztetik az embereket, hogy újra a kistelepülések belső útjait használják, ami dugóval, környezetszennyezéssel, újabb balesetekkel jár majd. Elmondta: városának az átengedett gépjárműadó 60 százaléka 40 millió forintot jelent, azaz minden lakos után négyezer forint úthozzájárulást fizettek be. Most további 5 ezer forint éves díj terhelne minden autóst. Azt kérte, hogy a 187 Pest megyei polgármesterrel közösen tiltakozzanak az intézkedés ellen, és hogy a Pest megyei közgyűlés rendkívüli ülést tartson, és lépjen fel a kormány ilyen irányú tervei ellen.
Volner János, a Jobbik alelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján közös fellépésre kérte az összes Pest megyei önkormányzatot és tiltakozó akciókat helyezett kilátásba. Álláspontja szerint az M0-ás autóút fizetőssé tétele tönkreteszi a főváros és környéke közlekedését és újabb sarcot jelent az autósoknak. Az eddigi negatív intézkedések között említette a magas parkolási díjakat, az üzemanyagok adómértékének emelését és a tervezett budapesti dugódíjat is. A jobbikos politikus szerint nincsenek valós alternatívák a fővárosi közösségi közlekedésben, az agglomerációból pedig sokan nem tudnak eljutni majd útdíj nélkül munkahelyükre, iskolába, kórházba. Volner János szerint a tervezet a költségvetés csillapíthatatlan pénzéhségét mutatja és értelmetlen.
Az Együtt improvizált büntetőadónak tartja és elutasítja, hogy a kormány fizetőssé tegye az M0-s autóutat és az autópályák bevezető szakaszait. Szigetvári Viktor, az Együtt társelnöke csütörtökön az MTI-nek elmondta, a tervezet visszavonására szólítja fel a kormányt, továbbá arra, hogy a jövő heti zárószavazás előtt pontosítsa a 2015-ös költségvetést. Jelezte, önkormányzati képviselőikkel figyelemfelkeltő akcióba kezdenek az autópályaszakaszok bevezető részénél, illetve a közúti csomópontoknál. Az ellenzéki politikus értékelése szerint az M0-st és az autópályák bevezető szakaszait azért akarja fizetőssé tenni a kormány, mert a jövő évi költségvetés bevételi oldala megalapozatlan, ennek terhét pedig az állampolgárok nyakába akarja varrni. Véleménye szerint 2016-ra előállhat olyan helyzet, hogy egyszerre kell dugódíjat és az agglomerációban autópálya-használati díjat fizetni, ez pedig "közlekedésszakmailag nonszensz". Szigetvári Viktor elmondta, "a büntetőadóra" Simándi Szelimmel, az Együtt budaörsi önkormányzati képviselőjével sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet a tervek szerint a 2015-től már fizetős M1/M7 bevezető szakasznál.
A Demokratikus Koalíció (DK) azt üzeni a kormánynak, el a kezekkel az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el - mondta Oláh Lajos, a párt országgyűlési képviselője csütörtöki, fővárosi sajtótájékoztatóján. A politikus szerint komoly bajban lehet a költségvetés, hiszen előzetes egyeztetés és számítások nélkül döntött úgy a kormány, hogy az M0 egy jelentős része fizetős lesz. A körgyűrűnek pont a lényegi funkciója veszne el ezzel, hogy a járművek elkerüljék Budapestet, ne menjenek át rajta - hangsúlyozta. Az útdíj kiterjesztése pénzbe kerül az embereknek és a vállalkozásoknak, versenyhátrányt jelent az M0-son keresztül elérhető vállalkozásoknak, továbbá a fővárosi közlekedésnek sem "segít" - sorolta, hozzátéve: a közlekedésszervezési problémák mellett a forgalommal járó szmog is károkat fog okozni. Oláh Lajos szerint a kezdeményezést összefogással, civil kezdeményezésekkel, polgári engedetlenséggel és a pártok erőteljes fellépésével meg kell akadályozni. Az ellenzéki képviselő arra felvetésre, hogy az útdíj bevezetésére a kormány szerint azért van szükség, mert uniós elvárás, hogy bevételt termeljen az út, úgy reagált: nem biztos benne, hogy a kormány "nem csúsztat ezzel kapcsolatban", de ha valóban szerződés kötelezi őket erre, akkor üljenek le tárgyalni. Néhány másik európai nagyváros el tudta intézni, hogy ne kelljen a körgyűrűnél útdíjat fizetni - jegyezte meg.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) szerint "közönséges útonállás", hogy az M0-ás körgyűrű és az autópályák budapesti bevezető szakaszai fizetőssé válnak, ezért az ellenzéki párt a javaslat azonnali visszavonását követeli. Szabó Rebeka, a PM elnökségi tagja csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján úgy értékelte, hogy azért kell ezt az újabb "sarcot" bevezetni, mert a kormány képtelen egy normális költségvetést összerakni, és a jövő évi büdzsén tátongó lyukakat próbálja meg betömni. Azt javasolta, hogy a kormány fogja vissza inkább az értelmetlen presztízsberuházásokat. Példaként Orbán Viktor miniszterelnök Várba költözését említette. Szabó Rebeka szerint ha fizetős lesz az M0-ás és az autópályák bevezető szakasza, akkor az agglomerációs településen élőknek sokkal nagyobb forgalomtól kell szenvedniük. Hatalmas dugók lesznek, nagyon megnő a zaj- és a légszennyezés - közölte, és megjegyezte: a légszennyezés miatt Magyarország egyébként is uniós kötelezettségszegési eljárás alatt áll. Véleménye szerint amellett, hogy az Orbán-kormány az emberek egészségével játszik, az idegeikkel is, mert "teljes képtelenség lesz például a külső kerületekből vagy az agglomerációs településekről bejutni Budapestre dolgozni".
Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója szerint az M0-s autóútnak és az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételével a kormány közlekedési káoszba fogja dönteni Budapestet. A Nemzeti Autópálya Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója csütörtökön az MTI-nek azt mondta: a kormány egy súlyos és banális hibát követett el a jövő évi költségvetés tervezése során, ugyanis "minimális módosítással útdíjbevételként beállították azt a bruttó összeget, ami idénre várható", és ennek az a következménye, hogy az útdíj áfatartalma kétszer jelent meg a költségvetésben. Ez kényszeríti őket arra, hogy 39 milliárd forintot elővarázsoljanak valahonnan - mondta Bodnár Zoltán, megjegyezve: ahelyett viszont, hogy a kiadási oldalon a "felesleges presztízsberuházásokból vennének el", például a miniszterelnök Budai Várba költöztetésére szánt ötmilliárdos összeget, kitalálták az M0-s és a bevezető pályaszakaszok díjkötelessé tételét. A liberális politikus szerint ennek az lesz a következménye, hogy az autópályaszakaszok melletti városi közutakat fogják használni az emberek. A budapestiek érdekében Tarlós István főpolgármesternek fel kellene szólalnia ez ellen - mondta. Hozzátette, hogy a Budapest környéki települések számára is negatív következményei lesznek az intézkedésnek, például ha a budaörsi bevásárlóközpontokba nem az autópályán mennek ki az emberek, akkor Budaörs főutcáján dübörög majd végig a forgalom. Bodnár Zoltán kiemelte: ez egy közlekedésszervezési szempontból teljesen átgondolatlan ötlet, kizárólag költségvetési megfontolások vezették a kormányt. A liberális politikus kitért arra is, hogy a miniszter részletesebb és pontosabb magyarázattal tartozik, hogy milyen összefüggés van az egyes pályaszakaszok díjmentessége, díjkötelessége, valamint az uniós finanszírozás között.