Habár decemberben több tényező befolyásolta a családok fogyasztását, például a hosszú hétvégéken sokan elutaztak, ami meglátszott a bolti költéseken is, a döntő tényező a 2024-es változás.

A tizenkét hónapot felölelő adatok összességében a kiskereskedelmi forgalom egyértelmű és tartósnak induló növekedéséről szólnak

– mondta az Economxnak Vámos György kereskedelmi szakértő a KSH csütörtökön közzétett jelentésére.

Eszerint tavaly a kiskereskedelmi forgalom 2,4 százalékkal bővült, ha pedig az üzemanyagot nem számoljuk, akkor ez az ütem 3,4 százalék, ami jó eredményszintnek számít. 

Rámutatott: az élelmiszerüzletek 3,9 százalékos éves növekedése – a hasonló teljesítményt felmutató élelmiszeriparral együtt – kiugró teljesítmény, akár évtizedes távlatban is, míg a járványidőszakban megtépázott iparcikk vásárlások ugyancsak nőttek 2,6 százalékkal.

Tavaly

véget ért az a költekezést visszahúzó, 2020 óta tartó nehéz időszak a kiskereskedelemben, amit a Covid-járvány, majd a háborús infláció idézett elő 

– emelte ki Vámos György.

Vagyis, az értékesítési forgalom 2024-ben elért éves növekedése igazolja, hogy az infláció letöréséével és a reáljövedelmek emelkedésével

bekövetkezhetett a kedvező fordulat a lakossági fogyasztásban.

Minden területen nőtt a fogyasztás

Decemberben a vártnál lassabb ütemben emelkedett ugyan a bolti forgalom, amelynek hátterében döntően a külföld felé megnövekedett utazási kedv és a csökkenő üzemanyagértékesítés állt.

Ám éves alapon látható, hogy 2024-ben úgy az élelmiszerek piacán, ahogy az előző években megtorpant iparcikkek értékesítésében is

javult a teljesítmény, a növekedés ténye tehát vitathatatlan

– húzta alá a szakértő.

Megjegyezte: habár a fogyasztás legnagyobb szeletét a kiskereskedelmi költekezés adja, az is már látszik, hogy számos más területen, például a vendéglátásban, turizmusban is nőttek a háztartások kiadásai, ami megerősíti, hogy egyre nagyobb a bizalom Magyarországon.

2025: tovább nyílhatnak a pénztárcák

Mindez jó alapot ad az optimizmusra: a szakértő szerint várható, hogy

2025-ben tovább bővül az üzletek forgalma, köszönhetően a gyarapodó reáljövedelmek miatt egyre erősödő vásárlóerőnek,

továbbá a családok jövedelmi helyzetét javító kormányzati intézkedéseknek.

Az élelmiszerek eladásai már tavaly is 3,9 százalékkal nőttek a megelőző évhez képest, az iparcikkeknél pedig minden területen van, ahol a korábbi veszteségeket egyre inkább sikerül lefaragni, akár növekedéssel – mondta.

Az idei növekedést a korábbi válsághatások ellenére magas szinten maradt foglalkoztatottság mellett az is segíti, hogy több pénzt hagy a zsebekben például a családi adókedvezmény emelése vagy az otthonteremtéssel kapcsolatos támogatások, a cafetéria kibővítése – sorolta a szakértő.

Tudatosabb vásárlás, több élmény

A karácsony előtti ajándékvásárlások már novemberben beindultak az egész hónapban tartó Black Friday és más, látványos akciózások miatt. Ez egyértelműen befolyásolta a decemberi forgalmat a boltokban, hiszen sokan előre hozták a vásárlásokat, nem hagytak mindent az utolsó hónapra. Ugyanakkor a novemberi, decemberi adatok az átrendeződésekkel együtt azt mutatják, hogy a vásárlóerő növekedett, és tudatosabb lett a fogyasztói magatartás – közölte az Egyenlő.hu modern szakszervezet. Rámutattak: ráadásul, a magyarok az év végén növelték kiadásaikat az élményalapú fogyasztás (azaz például az utazás, vendéglátás, rekreáció, digitális szolgáltatások) terén is, így a boltok eladásai ugyan az előre jelzettnél szerényebbre sikerültek, ám a családok összes költése nőtt a stabil foglalkoztatottság és a reálbéremelések következtében.