A nemzetközi hitelminősítő 2015-re szóló menetrendjében március 20-ára, péntekre tűzte ki a szuverén magyar adósosztályzat elbírálását. A Standard & Poor's az idén első ízben vizsgálja a magyar besorolásokat. A cég 2015-re szóló felülvizsgálati menetrendjében Magyarország ezután szeptember 18-án kerül ismét sorra.
Egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service adósosztályzat-elbírálási listáján Magyarország múlt pénteken szerepelt, ám a Moody's akkor nem hajtott végre államadós-besorolási felülvizsgálatot a magyar minősítések esetében. Ez nem is kötelező. Az Európai Unió által a globális pénzügyi válság után életbe léptetett szabályozás alapján - hacsak azonnali minősítési lépést igénylő rendkívüli fejlemény nem történik - a hitelminősítők az általuk előre meghatározott és Brüsszelnek benyújtott időpontokban hajthatnak csak végre adósosztályzati lépéseket EU-államadósok esetében. A szabályozás azonban arra nem kötelezi a cégeket, hogy a kijelölt napokon ténylegesen módosítsák is a menetrendben sorra kerülő szuverén EU-adósok besorolásait vagy az osztályzatok kilátását.
A hosszú ideje honos gyakorlat alapján a hitelminősítők az esetek többségében először a besorolások kilátását módosítják, és rendszerint ezt követi az osztályzatok változtatása. Ez különösen a felminősítésekre igaz, mivel az adósosztályzatokat a hitelminősítők általában hosszú távú makrofolyamatok átfogó elemzése után javítják, és ezt majdnem mindig megelőzi az osztályzati kilátás pozitívra javítása. Semmilyen szabály nem zárja ki ugyan stabil kilátású adósosztályzatok felminősítését, ennél jóval gyakoribb azonban a besorolások előzetes negatív kilátás nélküli rontása, abban az esetben, ha az érintett kereskedelmi vagy szuverén adós pénzügyi mutatóiban azonnali hitelminősítői lépést igénylő heveny romlás következik be.
Magyarországot mindhárom nagy nemzetközi hitelminősítő - a Standard & Poor's, a Moody's és a Fitch Ratings - stabil osztályzati kilátással tartja nyilván. A kialakult gyakorlatnak megfelelően a hitelminősítők egy-egy államadósra évi két-három felülvizsgálati időpontot tűznek ki, mindig péntekre, és a vizsgálat eredményét rendszerint éjszaka, az európai és a New York-i piaci zárások után jelentik be Londonban.
Magyarországra a Standard & Poor's tartja érvényben a leggyengébb besorolást: a hosszú és a rövid lejáratú magyar államadósság-kötelezettségek osztályzata ennél a cégnél "BB/B". A hosszú futamidejű "BB" magyar osztályzat az S&P listáján a befektetési ajánlású sáv aljától két fokozattal marad el, és eggyel gyengébb a Moody's és a Fitch Ratings szuverén magyar besorolásánál.
A Moody's "Ba1" hosszú távú magyar államadós-osztályzata e cég besorolási módszertana alapján azonos a Fitch Ratings "BB plusz" hosszú futamú magyar szuverén devizaadós-minősítésével. Mindkét osztályzat eggyel marad el a befektetésre ajánlott kategóriától.
A Fitch május 22-én vizsgálja a magyar államadós-osztályzatot.
Egyes londoni pénzügyi elemzői vélemények szerint a magyar gazdaság makrofolyamatai alapján indokolt lenne Magyarország államadós-osztályzatainak idei felminősítése. A Morgan Stanley bankcsoport felzárkózó piacokkal foglalkozó londoni elemzőstábjának minapi helyzetértékelése szerint ez különösen a Standard & Poor1s esetében lenne megalapozott várakozás, mivel az S&P a másik két cégnél gyengébb osztályzattal tartja nyilván Magyarországot.
A Morgan Stanley londoni elemzői hangsúlyozták, hogy az Európai Bizottság előrejelzésénél derűlátóbb prognózist tartanak érvényben a magyar gazdaság növekedésére: várakozásuk szerint a magyar hazai össztermék (GDP) az idén 2,9 százalékkal, jövőre 2,3 százalékkal növekedhet. A brüsszeli bizottság jelenleg érvényes előrejelzése 2015-re 2,4 százalékos, 2016-ra 1,9 százalékos magyar GDP-növekedést valószínűsít.
A Morgan Stanley elemzőinek érvelése szerint mindemellett a magyar folyómérleg-egyenleg többlete az idén elérheti a hazai össztermék 5 százalékát, a monetáris politika szabadságfoka pedig bővült a devizaalapú hitelek átváltásával, mivel ez a lépés hozzájárult a külső sebezhetőség mérséklődéséhez, hatékonyabbá tette a monetáris politika transzmissziós mechanizmusát, és eltávolított egy szerkezeti anomáliát a gazdaságpolitikából.