Komoly fordulatot hozott a főváros 2018-as költségvetésének tervezete a Lánchíd és környéke felújításával kapcsolatban.
A tavalyi tervekben még az szerepelt, hogy a Lánchidat, az alagutat a Clark Ádám teret és a Széchenyi István téri villamos-alagutat egyszerre újítják fel 2017 és 2019 között 22,3 milliárd forint összköltséggel. Az első évben kevesebb, mint 1 milliárd forintot, a második (idei) évben és 2019-ben több mint 10-10 milliárd forintot fordítottak volna a munkálatokra.
Az ezzel kapcsolatos döntés Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs alpolgármesterek javaslatára meg is született a főváros áprilisi közgyűlésén. Ehhez képest az idei költségvetésben a három munkafolyamatot szétválasztották, módosultak a költségek és az időpontok is.
Magát a Lánchidat 2018 és 2021 között újítanák fel 11,1 milliárdos összköltséggel, amelyből idén 2,2 milliárdot használnának fel, jövőre és 2020-ban 3,3 milliárdot, 2021-ben pedig további 2,2 milliárdot.
Az alagút felújítása 2021-től 2024-ig tartana és 5,7 milliárdból valósítanák meg, míg a Clark Ádám tér felújítása 2023-ban indulna és szintén 2024-ben fejeződne be. Ez a beruházás kevesebb, mint 400 millió forintot emésztene fel.
Az idei költségvetésben külön szerepel továbbá 5,2 milliárd forinttal a Széchenyi István téri villamos-alagút felújítása is, amelyet 2018 és 2020 között végeznének el.
Ha valóban ez a forgatókönyv valósulna meg, akkor az azt jelentené, hogy a közlekedőknek hat éven át kellene nélkülözniük ezt a fontos útvonalat, hiszen a Lánchídon áthaladó autósok egy jelentős része az alagútból érkezik, vagy arra megy tovább.
A pénztelenség az ok?
Megkérdeztük a fővárosi önkormányzatot: válaszukat itt olvashatja.
"Egyáltalán nem praktikus a felújítások időbeli elhúzása" - mondta viszont lapunknak Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés MSZP-s tagja. A politikus a Lánchíd felújításáról szóló áprilisi szavazáson amellett érvelt, hogy a felújításokkal egyidőben kellene az egész Széchenyi István teret felújítani. Ezt testület leszavazta.
A képviselő szerint nagy baj, hogy Tarlós István főpolgármester nem tárgyal a kormánnyal a város pénzügyi helyzetének rendezéséről.
Hasonló véleményen van Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció képviselője is, aki szerint a főváros nem tudja megszerezni a szükséges forrásokat önállóan még a metrófelújításra sem. Ezért kell eltolni olyan beruházásokat, mint az alagút felújítása.
Mire lenne szükség?
Az alagút és a tér felújításának csúszása furcsa, hiszen a szűk egy éve született előterjesztésben még azt írták, hogy a munkákat egy időben érdemes elvégezni. Az alagút az előterjesztők szerint sincs jó állapotban: részlegesen vissza kell bontani a téglaboltozatot, meg kell építeni egy új vasbeton falat, szivárgópaplant kell beépíteni, teljesen ki kell cserélni a légtechnikát, korszerűsíteni kell a világítást, vészvilágítást és tűzvédelmi rendszert kell beépíteni és újra kell osztani a gyalogos-felületeket.
A Clark Ádám tér közlekedése is hagy némi kívánnivalót maga után. A tavalyi előterjesztésen is az szerepelt, hogy minden oldalon gyalogátkelőket kell létesíteni, fel kell újítani a közvilágítást, át kell építeni a közműveket, új locsolórendszerre is szükség van.
A Lánchídon elbontják és újjáépítik a teljes közúti pályalemezt és a gyalogos járdakonzolokat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják, elvégzik a korrózió elleni munkálatokat, felújítják a gyalogos korlátokat, a kőfelületeket és korszerűsítik a közvilágítást. Ide tartozik még a hídfők gyalogos-aluljáróinak szélesítése, a lépcsők átépítése és a Duna-meder rendezése is.
A pesti oldal villamos-aluljáróját teljesen átalakítják majd, mert a jelenlegi szerkezet elöregedett és árvízvédelmi szempontból sem biztonságos. A budai villamos-alagúttal ilyen problémák nincsenek, miután a fonódó villamoshálózat kiépítésekor azt már felújították.
Brutális hiány
A Fővárosi Közgyűlés Budapest költségvetését 131 milliárd forintos hiánnyal fogadta el szerdán.
A bevétel 245,4 milliárd, a kidások 376,8 milliárdot tesznek majd ki.
A hiányt
- az előző évek maradványának - 36 milliárd 397 millió 166 ezer forintos - igénybevételével,
- a hitelszerződések alapján lehívni tervezett 75 milliárd 672 millió 880 ezer forintból,
- a belföldi értékpapírok - 19 milliárd 230 millió 189 ezer forintos - bevételeiből,
- valamint lekötött bankbetétek megszüntetéséből - 173 millió 195 ezer forint - finanszírozzák.
A kép forrása: Shutterstock
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.