Csupán tavaly januárban, a fizetős úthálózat kiterjesztését követően nőtt nagyobb mértékben az e-matricákra (nem a megtett úttal arányos díjak) költött összeg éves bázison, mint idén februárban. A tavaly megvásárolt éves és megyei matricák ugyanis január 31-ig voltak érvényesek, ez pedig meglátszott az értékesítési statisztikákban is.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ legfrissebb statisztikájából kiderül, hogy a januári 2,9 százalékos növekedés után februárban 30,3 százalékkal fogyott több e-matrica Magyarországon, a költések pedig 39,9 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest. Bár a februári 6,8 milliárd forintos volumen töredéke a januári 16 milliárdos költésnek, a számok megerősítik azt, amit már a januári adatok ismeretében is látni lehetett: nagyon bejött a megyei matrica az autósoknak és az egész éves is népszerű.
Ami ezzel együtt meglepő, hogy a havi matricáknál csak minimális visszaesés látható, a hetik kereslete pedig nőtt. Ez utóbbit ugyanakkor minden bizonnyal jelentős részben a külföldi vásárlások hajtják, hiszen egy turistának ez éri meg a legjobban valamennyi jogosultság közül.
Eddig összesen 22,8 milliárd forintot költöttek az autósok, 2,9 milliárddal, illetve 14,4 százalékkal többet, mint tavaly. Az összevetés kedvéért: 2014-ben az első két hónapban 13,3 milliárd volt ez a szám, sőt tavaly előtt egész évben 47,3 milliárdot költöttek az autósok, vagyis idén már az első két hónapban sikerült ennek majdnem a felét beszedni. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen a forgalom nagy része ebben az időszakban realizálódik. Ráadásul az sem kizárt, hogy év közben visszaesik az eladás, annak köszönhetően, hogy az emberek jóval tudatosabban tervezik az éves gyorforgalmiút-használatukat.
Taroltak a megyei matricák
A megyei jogosultságokból februárban összesen 361 ezer kelt el, amely 73,7 (!) százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. Az első két hónapban már több mint egymilliót adtak el, 21,8 százalékkal többet, mint tavaly.
Az éves matricák forgalma februárban 46 százalékkal, évesítve 14 százalék emelkedett és megközelítette 300 ezer darabot.
A havi matricák száma februárban nőtt ugyan valamelyest, de a januári visszaeséssel együtt 2,6 százalékos mínuszban állnak az első két hónapban. A költések stagnáltak.
A heti matricákból 6,6 százalékkal kellett több az autósoknak. Meglepő, hogy a D2 kategóriában (7 főnél több személy szállítására alkalmas személygépkocsik, legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik, lakóautók) 35,4 százalékos volt a növekedés, bár ez a kategória a többi matricánál is komoly növekedést ért el.
Okos autósok
Az első két hónap adatai alapján úgy tűnik, hogy az autósok sokkal tudatosabbá váltak, hiszen ekkora növekedés nem magyarázható pusztán a reálbérek emelkedésével és az autóállomány bővülésével.