Az előző Orbán-kormány (2010-2014) egy Magyarországon új kormányzati modellt, a frakciókormányzást honosított meg. A kormánypárti képviselők által uralt törvényalkotás mintha nem váltotta volna be a reményeket, ezért visszarendeződés látszik - olvasható a Policy Agenda elemzésben
A rendszerváltás első húsz évében a jogalkotói munka, főleg a törvényalkotás súlypontja a kormányzaton van. Ott áll rendelkezésre a megfelelő szakmai tudás egy javaslat kidolgozására, van lehetőség a szabályozást esetenként végrehajthatóbbá tevő belső egyeztetésekre. Valamint a demokrácia oly sajátos eleme, a társadalmi egyeztetések lefolytatására is képes a kormányzati apparátus.
Majd 2010-ben a Fidesz-KDNP koalíció úgy érezte, hogy "fülkeforradalmi lendületét" alapvetően hátráltatná, ha az elképzelései a hagyományos mederben jutnának el a parlamenti szavazásig. Emiatt olyan módszert keresett, amely alkalmas a kormányzati egyeztetések, társadalmi viták megkerülésére. Ez lett a frakciókormányzás, amelynek lényege, a fontosabb törvényjavaslatokat nem a kormány, hanem a kormánypárti képviselők nyújtják be. Számukra nincsen még olyan formális kötelezettség sem, hogy egyeztetni kell civil szervezetekkel, érdekképviseletekkel, vagy akár más minisztériumokkal. Valamint nem kell hatástanulmány sem, amely hagyományosan gyenge pontja a jogalkotói munkának. Ebből adódóan hihetetlen sebességgel tudtak átvinni törvényeket a parlamenten.
A 2010-2014-es ciklus első évében az elfogadott törvények 52 százalékát adták be kormánypárti képviselők, ez az arány később csökkent, de így is 38 százalékvolt az első négy év mérlege. Ez az első Orbán-kormány idején (1998-2002) között 14 százalék volt, majd az az követő két ciklusban (2002-2006 és 2006-2010 között) 18-18 százalék volt.
A 2014-ben kezdődő új ciklusban láthatólag változtatott az eddigi modellen a kormánypárt. Az első évben az elfogadott törvények 30 százaléka, a második évben már csak 22 százaléka kötődött a képviselőkhöz. Ezzel az eddig eltelt két éve eredménye 25%, azaz jelentősen csökkent a kormánypárt súlya a kormánnyal szemben.
Balhék, amiket nem vittek el a képviselők
Végignézve a múlt év törvényalkotását, akkor jól látszik, hogy van jó néhány ügy, amit korábban a frakció intézett volna el - vélik a kutatók. Ezzel szemben mintha most ennek terhét mintha nem akarták volna magukra vállalni. Ilyennek tartjuk az Uber-taxis vitát valamilyen szinten lezáró törvényt, amely lehetővé teszi az Uber applikáció blokkolását, vagy a vasárnapi újranyitást érintő szabályozást.
Az eddigi hat év kormányzásából a mostani volt a legintenzívebb, legalábbis darabszámot tekintve. Míg az előző ciklus legtöbb törvényt hozó éve a 2012 nyara és 2013 nyara közötti volt 200 törvénnyel (nemzetközi szerződések nélkül), addig most 218 törvény fogadtak el.
A másik sajátossága az egy évnek, hogy a kormánypártok kommunikáció szinten gesztusokat tettek az ellenzéknek. Erre utal, hogy három törvényjavaslat is többpártiként került benyújtásra, és elfogadásra. Igaz, ezek nem nagy jelentőségűek, de mindenképpen mutatják, hogy a Fidesz mutatni szeretné,a konszenzust kereső oldalát. Az ezt megelőző években összesen három ellenzéki kezdeményezés ment át, de arra nem is volt példa, hogy bármilyen ügy mellett közösen állnának ki a frakcióval rendelkező pártok.