Egyre több a hordozott mobiltelefonszám Magyarországon - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) havonta közzétett adataiból. Júniusban már 932 487 szám tartozott más szolgáltatóhoz. A statisztika nem a folyamatokat, hanem a hó végi állapotot mutatja, vagyis például ha egy 70-es, 30-as, 20-as szám nem a Vodafone, Telekom, Telenor kötelékében működik, akkor az benne szerepel, ha pedig tulajdonosa visszaviszi, akkor kikerül onnan.
Vagyis teljesen mindegy, hogy milyen előélete volt egy adott számnak, a lényeg az adott állapot. A számhordozásra 2004 közepe óta van lehetőség; 2012 óta azonban látványosan gyorsult a növekedés.
Mivel a piac telített és a jelentős új belépő UPC is még az elején tart az ügyfélszerzésnek, felmerül a kérdés, hogy miért nő a szám, mikor ugyan akkora eséllyel kerülhet vissza egy szám az eredeti szolgáltatójához is. Kérdéseinket feltettük a négy szolgáltatónak (Vodafone, Telekom, Telenor, UPC) és az NMHH-nak. Választ sajnos cikkünk megjelenéséig a Telekomtól és a Telenortól nem kaptunk.
A hatóság az előfizetők szokásainak változása és a szolgáltatói kampányok mellett a jogszabályok változásában látja a választ. Még 2012 szeptemberében ugyanis új rendelet váltotta fel a korábbit, amelynek egyik legfontosabb eleme, hogy a korábbi 8 munkanap helyett, már két nap alatt végbemegy a teljes procedúra. Abban is egyszerűsödött az eljárás, hogy a hordozást már csak 30 napnál régebben lejárt számlatartozás esetén lehet megtagadni.
Ezt mondták a szolgáltatók
A nagy szolgáltatók között egyedüliként válaszoló Vodafone szerint drámai gyorsulás nincs, azonban a növekedés vitathatatlan. A cég szerint is fontos a gyors ügyintézés, illetve az olyan szolgáltatások, amelyeket csak egyik vagy másik cég kínál. A Vodafone-nál például ilyen a roamingdíj-mentes használat.
A főleg internetszolgáltatóként ismert UPC, amely nemrég lépett a mobilpiacra, több mint 40 ezer előfizetőt szerzett, amely a 11 milliós piacnak egyelőre kis részét jelenti. Az ügyfelek nagy része számhordozással érkezett hozzájuk, főleg a korlátlan adatforgalom és a hálózatfüggetlen készülékkínálat miatt. A cég több kampányt is szervezett, hogy átcsábítsa a többi szolgáltató meglévő ügyfeleit, most például több ezer forintos kedvezményt kínálnak az átlépőknek.
Jönnek még szereplők
Hamarosan a Digi is belép a mobiltelefon-piacra, miután több frekvenciasávot is elnyert az NMHH pályázatain. Így nem valószínű, hogy a számhordozás alábbhagyna.
A válasz az eredeti kérdésre így leginkább az lehet, hogy az egyre növekvő versenyben leomlottak az adminisztratív akadályok és vélhetően egyre többen értesülnek a számhordozás lehetőségéről is. Ez azon előfizetőknek szomorú hír, akik valamilyen hálózaton belüli kedvezményt vehetnek igénybe, példásul ingyen telefonálhatnak vagy küldhetnek sms-t.
Van megoldás
Az NMHH működtet egy oldalt, amelyen bárki ellenőrizheti, hogy egy adott telefonszám melyik szolgáltatónál van. Bár a művelet captcha-kóddal védett (a robotok kiszűrése érdekében), így a keresés nem a leggyorsabb, de egy hosszabb hívás előtt érdemes lehet ellenőrizni, hogy milyen szolgáltatónál van az adott szám.
Ha valaki internet közelében, két módon is lekérdezheti díjmentesen az egyes telefonszámokat. A mobilszolgáltatók mindegyikénél működik a díjmentesen hívható 1748-as szám, ahol a keresett telefonszám előhívó vagy körzetszámát kell megadni, és beütni a 6- vagy 7-jegyű számot, majd megnyomni a # gombot. Ezt követően egy hang bemondja, hogy az adott szám mely szolgáltató hálózatában működik.
Mindez telefonhívás nélkül is működik az úgynevezett USSD kód segítségével. Ha így akarja az ügyfél megtudni, hogy egy adott telefonszám hordozott-e, akkor be kell írni a *126* kódot, majd a keresett telefonszám előhívó vagy körzetszámát és hívószámát, majd jön a # jel és a hívás gomb, amivel hívást nem indít, csak elküldi a kódot. A telefon ezt követően írja ki, hogy a keresett szám milyen szolgáltatónál működik.