Magába olvaszthatja a Földgázszállító (FGSZ) Zrt. a Magyar Gáz Tranzit Zrt.-t (MGT), mert annak már az Energiahivatal szerint sincs akadálya. Megszülettek az ehhez szükséges határozatok is - írja a vg.hu.
2011-ben az állami tulajdonban lévő MVM holding egyik cége, az Országos Villamostávvezeték (Ovit) Zrt. kétmilliárd forintos alaptőkével hozta létre az MGT-t, melyet azért hoztak létre, hogy a molos felségjelzésű FGSZ Zrt. és a szlovák Eustream a.s. közös, nyertes uniós pályázatát kormányzati segítséggel lenyúlja.
Kapcsolódó
Az Ovit akkori, középtávú stratégiai célkitűzései között az szerepelt, hogy Magyarországon piacvezető szerepet tölt majd be az energetikában az erőmű-, távvezeték- és alállomás-létesítési, karbantartási és az ehhez tartozó gyártási tevékenységével. Az MGT-re, mint új projekttársaságra pedig azért volt szükség, hogy meg lehessen felelni a brüsszeli elveknek, mely a teljes tulajdonosi szétválasztást írta elő. A magyar-szlovák határkeresztező földgázvezeték építésére nyert 26 millió eurót így, az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium brüsszeli közbenjárását követően az Ovit kapta meg.
A Vecsés-Balassagyarmat közötti, nem egészen 100 kilométeres új gázvezeték megépítése azonban így sem volt zökkenőmentes: az eredetileg 2015-ben üzembe helyezni tervezett vezetéket bár Orbán Viktor kormányfő többször is átadta, a kereskedelmi tevékenységet hivatalosan csak 2015. júliusában sikerült megkezdeni. Abban sem volt sok köszönet, mivel az MGT lényegében azóta is csak veszteségesen tudott működni, mivel a piaci szereplők alig használták ezt a vezetéket.
A kormány hivatalos kommunikációja szerint a gázvezetéknek már a léte is segítette az orosz gázimportőrrel való tárgyalásokat, de a csőrendszer kihasználtsága máig nem tekinthető elégségesnek. Az évek óta nyilvánvaló kudarc ellenére a kormány sokáig kitartott az MGT mellett; még azt a 2017 év végén megjelent rendeletet is visszavonták, mely már akkor az FGSZ-ben való felolvadást engedélyezte. Végül, idén júniusban jelent meg az a három jogszabály, ami lehetővé tette a felvásárlást.
A lépés ellen - mivel azt "nemzetstratégiai jelentőségű" összefonódásnak minősítette a kormány - a Gazdasági Versenyhivatal kifogást sem emelhetett. A június végén az Energiahivatalhoz is benyújtott felvásárlási szándékra pedig most érkezett válasz: a MEKH is rábólintott az ügyletre.
Az FGSZ felvásárlás szakmai szempontból logikus lépés, mivel az MGT által üzemeltetett 92 kilométernyi vezeték szinte észrevétlen méret az 5800 kilométert üzemeltető FGSZ-éhez képest, ráadásul a máig fennálló párhuzamosságok megszüntetésével csökkenthető a szlovák-magyar gázinfrastruktúra működtetésének eddigi költsége is. Mivel gázipari szakemberek szerint az MGT magas működési költsége okolható leginkább az eddigi gyér gázforgalomért, a kereskedelem élénkítését az FGSZ érkezése csak segítheti.