A kormányrendelet szerint az egynapos sebészeti ellátás új kapacitásait a 2013. november 1. és 2014.október 31. közötti időszakban elvégzett ellátások 43 százaléka képezi. A szabályozás értelmében a várólista-csökkentési programba bevont szolgáltatók az e programba illesztett ellátásokért 110 százalékos alapdíjat számolhatnak el, és a várólista-csökkentés keretében végzett ellátások nem terhelik az intézmény TVK-ját (teljesítményvolumen-korlát), csupán a számukra az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által meghatározott keretösszeget kell figyelembe venniük.
Megjelent a daganatos betegek gyors kivizsgálását elősegíteni kívánó rendelkezés is, melyben szó sincsen a beutalói kör kiterjesztéséről, a háziorvosok speciális beutalási joggal történő felruházásáról. A kormányrendeletben foglaltak szerint rosszindulatú daganatos kórkép klinikai gyanúja esetén a beutalásra jogosult szakorvos által kiállított beutaló keltétől számított 14 napon belül a beteg lakóhelye szerint illetékes szolgáltató köteles a kért CT vagy MR vizsgálatot elvégezni. Hogy csak a vizsgálatnak, vagy a lelet kézbeadásának, avagy kézbesítésének kell e 14 napon belül megtörténnie, nincs világosan megfogalmazva, noha egészen más kihívást jelent a vizsgálatot elvégző szolgáltatónak.
Amire nem ad választ az új szabályozás
Kérdés az is, hogy a beutaló kiállításakor egy a progresszivitás csúcsán lévő intézmény szakorvosa honnan fogja tudni, hogy az ország bármely pontjáról érkező betegnek melyik a területileg illetékes CT/MR vizsgáló helye. Épp ezért is aktuális lenne, ha a CT/MR kapacitásokat és területi illetékességeket hozzáférhetővé tennék. Arról nem is beszélve, hogy szakmai vélemények szerint a CT/MR kapacitások 15-20 százaléka már nem alkalmas megbízható diagnosztikai eredmény előállítására.
A beutaló orvosra és a CT/MR vizsgálatot végzőre van bízva, hogy hogyan oldja meg a beutaló és a beutalt adatainak mielőbbi szolgáltatóhoz juttatását, ami vidéki betegeknél komoly gondok forrása lehet. Pláne akkor, ha a szolgáltató nem fix időpontot ad a vizsgálatra, hanem teljesen jogosan a beteg sürgősségi kiértesítését tervezi egy szabadnak látszó időpontra.
Amennyiben a vizsgálat daganatos folyamatot igazolna, úgy a CT/MR vizsgálatot végző szolgáltató egy TVK mentes, extrafinanszírozást jelentő 9993D kiegészítő kódot is jelenthet az OEP-nek. Ugyanakkor ebből az is következik, hogy a sürgősségi onkológiai vizsgálatokat a CT/MR szolgáltató TVK-jának keretein belül kell elvégezni. Ennek akkor lesz jelentősége, ha esetleg óvatosságból és a daganatgyanú biztos kizárásából fakadóan hirtelen nagy mennyiségű daganatgyanú támadna egy-egy ellátási területen.
Honnan tudja meg az OEP, amit tudnia kell?
A szabályozás szerint ha a területileg illetékes szolgáltató nem tudja biztosítani a CT/MR vizsgálatot az előírt 14 napon belül, úgy az OEP szervezi meg a vizsgálatot egy másik szolgáltatónál, a területileg illetékes szolgáltató TVK-jának terhére. E rendelkezésrész is ki nem bontott izgalmas részleteket sejtett, honnan és milyen módon fogja megtudni az OEP a CT/MR beutaló megszületésének dátumát, az illetékes szolgáltató kilétét, valamint a vizsgálat nem teljesülését. Kinek a feladata erről értesíteni az OEP-et és erre milyen módja lesz?
Mivel a rendelkezés 2015.június 1-el már hatályba is lép, alig néhány nap marad a helyi egyeztetések elvégzésére, és a helyi eljárásrendek kialakítására. A végrehajtás Budapesten bizonyosan egyszerűbb lesz, vidéken azonban komoly teljesítési problémák várhatóak.