Az utolsó korlátozásmentes hónaphoz, februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez 8 hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát.

A Magyarországon forgalomba kerülő importautók romló összetételének legalább három oka van:

  • Azokon a piacokon, ahonnan ezek a járművek származnak, szintén válság van. Az eladók a jobb minőségű autók lecserélését inkább elhalasztják, így ezek ottani kínálata beszűkült.
  • A válság kirobbanásakor a forint jelentősen leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora összegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudtak megvásárolni.
  • A határzár miatt a magánimport visszaesett, az itthoni használtautó-kereskedésekben csökkentek a készletek, így eladhatóbbá váltak a rosszabb műszaki állapotban lévő járművek is.

A határok fokozatos megnyitásával a használt autók piacán újra nagyobb szerep jut majd a magánimportnak, ám a továbbra is kedvezőtlen árfolyam és a beszűkült kínálat miatt a használtautó-import összetételében jelentős javulást nem várhatunk a következő hónapokban sem - véli Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A teljes hazai autópark átlagéletkora tavaly év végére 14,4 évre emelkedett. Mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használtautó-import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani. A használtautó-behozatal mértéke az év első öt hónapjában 54 252 darab volt, 19 százalékkal maradva el az előző év hasonló időszakában regisztrált 67 082-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 45 315 volt, ami csaknem 26 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbi 60 973-as értéknél.