Sokan eleve nem feltétlenül akarnak kocsit venni, akik mégis, azok is leginkább a kínálat aljáról tudnak választani a Pulzus Kutató Totalcar.hu-nak készült felmérése szerint.
Bár éves szinten még mindig két számjegyű drágulásról szólnak a hivatalos autóinflációs számok az új kocsik esetében, a használtaknál vége az áremelkedésnek. Igaz, a csökkenés éves és havi összevetésben is 1 százalékon belüli, így áresésről nincs szó. Inkább megállt a drágulás. Arról már februárban beszámoltunk, hogy akkor lényegében csak az vett autót, akinek muszáj volt, májusban pedig megírtuk, hogy hogyan állt földbe a használt autó piac, azaz a legtöbb, magasabb árkategóriából elfogytak a vevők.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.
A használtautó-piacon megállt a drágulás
Az infláció emelkedése, azaz a mindennapos termékek és szolgáltatások árának növekedése miatt a nettó reálbérek mínuszba kerültek, így a vásárlóerő visszaesett. Ebben a helyzetben pedig a legtöbben óvatos üzemmódra váltanak, a nagyobb értékű kiadásokról lemondanak, elhalasztják azokat. Az autóvásárlás például ilyen bevásárlásnak számít. Mégis mennyien szeretnének autót venni és mennyiért?
A vásárlóerő visszaesett
Első körben arra a kérdésre, hogy „Van-e autód?” a válaszadók 50 százaléka felelt igennel, 42 százalékuknak nincs és nem is szeretnének vásárolni. Így 8 százalékos lett azoknak az aránya, akiknek nincs autója, de valamikor szeretnének autót a jövőben.
Az autóval rendelkezők és az autóvásárlást tervezők többsége maximum 1,5 millió forintot szánna erre. A válaszadók 26 százalékánál legfeljebb 750 ezer forint a keret, 23 százalékuk 750 ezer és 1,5 millió közötti összeggel kalkulál. A 3 millió forint feletti liga csak a 11 százalék számára opció. A válaszadók majdnem negyede viszont azt mondta, hogy a közeljövőben nem fog használt kocsit vásárolni.
Az érintett nők 30 százaléka szintén a 750 ezer forintnál olcsóbb autók között nézelődne, a férfiaknak pedig az ötöde határozna ugyanígy. A következő ársávban lényegében döntetlen született, a többi árkategóriában pedig a férfiak kerülnek mérsékelt fölénybe.
A legfiatalabbak jelentős része jelölte meg 1,5 millió forint alatti kategóriákat. A különböző korosztályokban összességében csak 15-20 százalékuk tartja reálisnak a 1,5-5 millió forint közötti kiadást. Velük ellentétben a 60 év felettiek körében a legjelentősebb azok tábora, akik a közeljövőben nem néznek használt kocsit.
Az alap- és középfokú végzettségűek nagy részének szintén az autópiac 1,5 millió forint alatti része érdekes, a diplomások pedig kilógnak a magasabb árkategóriákban.
A községekben élők nagy részénél ugyancsak a legolcsóbb autókra van kilátás, de a 750-1,5 milliós kategória Budapesten, a vármegyeszékhelyeken, a kisebb városokban is "népszerű". A 3-5 milliós sávban a fővárosban és a vármegyeszékhelyen lakóké a főszerep.
Nincsen többé olcsó autó, megroppant a piac
Napjainkban a legkisebb, legfapadosabb új autó ötmillió forintba kerül, egy üzembiztosnak mondható használt autóért pedig három–négymillió forintot kérnek. Közben a vásárlóerő egyre távolabb kullog a piactól, és maga az autóbirtoklás is megosztó témává válik. Vannak, akik szerint léteznek élethelyzetek, amikor autózni nem választás kérdése, mások viszont azzal érvelnek, hogy aki nem tudja kigazdálkodni egy rendes autó vételárát, annak a fenntartás is keserves lesz. → Bővebben
A fenti kutatást a Pulzus Kutató készített 2023. június 5-én, ezer fő megkérdezésével. A megkérdezettek kor, nem, végzettség, lakóhely alapján reprezentálják a magyar lakosságot.