Az ÁSZ a 2009-2010-ben befejezett autópálya beruházások és pénzügyi folyamataik ellenőrzésekor azt is megállapította, hogy a környezetvédelmi döntések során azok költségkihatásait nem számszerűsítették, nem értékelték - áll a szervezet kedden kiadott összefoglalójában.

Az egyes állami beruházásokhoz, így az autópálya beruházásokhoz szükséges önkormányzati hozzájárulások és engedélyezések során anélkül érvényesültek önkormányzati érdekek, hogy azok költségkihatásait számításba vették volna. Példaként említik a számvevők a csomópontok gyakoriságát és a kerékpárutakat. Azt is rögzíti az ÁSZ jelentés, hogy a beruházó köteles volt a területileg illetékes megyei múzeummal szerződést kötni a megelőző régészeti feltárásra. Ezáltal a múzeumok bevételi lehetőségként számoltak a közlekedési infrastruktúra-beruházásokkal, jogszabály nem kötelezte őket a beruházói szempontok részleges figyelembe vételére.

Az ellenőrzött projektek közül az M31-es autópálya kivitelezése során a költség- és időcélok nem teljesültek. A beruházás tényleges építési költsége a 21,8 milliárd forintos szerződéses árat több mint tíz százalékkal haladta meg.

Az M43 autópálya megvalósítása során a szerződéses árak az I-III. szakaszokon együttesen - a kivitelezői szerződésmódosítások eredményeképpen - 57 milliárd forintról 62 milliárdra emelkedtek, amely 9 százalékos költségnövekedést jelent. A szerződéses határidők nem teljesültek, mivel a forgalomba helyezés az I. szakaszon 17 hónapos, a II. és III. szakaszon mintegy 8 hónapos késéssel valósult meg a területszerzési hiányosságok, illetve a folyamatosan változó fejlesztési célok miatt - állapítja meg az ÁSZ.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ azt javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy kezdeményezze az autópálya építéssel kapcsolatos törvény módosítását annak érdekében, hogy az autópálya beruházásokban érintettek részérdekei a közpénzek hatékony felhasználása szempontjából összehangoltak legyenek - áll az Állami Számvevőszék összefoglalójában.