Óbuda-Békásmegyer talán legnagyobb közlekedési problémája a HÉV vágányok elvágó hatása, amely csúcsidőben nagyon megnehezíti a kelet-nyugat irányú gépjármű közlekedést a kerületben. A VEKE kompromisszumos javaslatot dolgozott ki a szentendrei HÉV egyik szakaszának átalakítására.
Dorner Lajos elnök elmondta: az ötlet lényege, hogy lesüllyesztik a vasúti pályát, de a költségek kímélése miatt nem teljes hosszban, hanem csak ott, ahol feltétlenül szükséges. A javaslat alapján a szerelvények Békásmegyer állomás után mennének le a föld alá, majd Rómaifürdő megálló előtt jönnének ki.Úgy látja, ennél kisebb beavatkozással már nem lehetne eredményt elérni. A beruházás költségét 10-15 milliárd forintra becsüli a szervezet - derül ki Facebook-oldalukról.
2,6 kilométeren avatkoznak be
A HÉV pályája ugyan elkülönül az úttesttől, ezért kettévágja a településrészeket, viszont sajnos mindezt szintben teszi, leginkább csak sorompós átjárónál lehet átkelni rajta. Ez a helyzet a szentendrei HÉV esetén is, amely Óbudát kettévágja, átjárni rajta igen nehézkes akár gyalog akár kerékpárral, akár autóval. - olvasható a III. kerületi önkormányzat honlapján megjelent határozati javaslatban. Most, hogy küszöbön áll a HÉV-vonalak rekonstrukciója, lehetőség nyílik ezt a problémát orvosolni.
A VEKE innovációja, hogy nemcsak lesüllyesztik a síneket, de egyben új nyomvonalra is helyezik. Történelmi okok miatt ugyanis a HEV pályája a régi Szentendrei út vonalát követi, amely korántsem egyenes, mai szemmel nézve fölöslegesen kanyarog. A szervezet szakemberei azért választották a Szentendrei út helyett a Batthyány utca-Rákóczi utca nyomvonalat, mert ez egyenes, rövidebb, nincsenek benne lassítást okozó ívek, és, ami a legfontosabb, az építkezés idejére nem kellene lezárni a HÉV-et.
Jelenleg már zajlik Békásmegyer állomás akadálymentesítésének közbeszerzési eljárása és egy nagy p+r-parkoló tervezése a BKK Zrt. kivitelezésében. Ez az állomás marad a felszínen, ám a VEKE tervei szerint rögtön azután a sínek elkezdenek a térszint alá süllyedni, és a Pünkösdfürdő utcai átjárót már alulról keresztezik. Egészen a Szent István utca vonaláig úgynevezett " nyitott U" keretben halad a pálya, onnantól pedig klasszikus kéregvezetésben, azaz fedett alagútként egészen a Határ útig ahol a rég lezárt átjárót újra lehet nyitni. Innen a vonal ismét a felszínre emelkedik, így éri el a jelenlegi Rómaifürdő megállót.
A kéregvezetés miatt egyetlen új megállót kell építeni, Csillaghegy a jelenlegi helyéről néhány száz méterrel arrébb kerülne. Az új Csillaghegy megálló egy úgynevezett galériás állomás, ahol az utasok az aluljáró szintjére érkeznek, így juthatnak el a kereszteződés minden sarkába. Az Ürömi út 2 felől érkezők autósok részére többszintes P+R építhető a jelenlegi piac parkolója helyén, amelynek közvetlen kapcsolata lesz az aluljáróhoz úgy, hogy minden irány akadálymentes lehet.
A beavatkozás teljes hossza 2,3 kilométer (a mai pálya 2,6 kilométer hosszú ezen a szakaszon), amelyből a kéregvezetésű szakasz nagyjából 1, 6 kilométeres lesz. Ez azonban csak a későbbiekben valósulhat meg, a VEKE által javasolt megoldással viszont Csillaghegy és Békásmegyer már belátható időn belül fellélegezhet - idézik Dorner Lajost.
Szavaztak a politikusok - örülhetnek az autósok
A beadvány szerint a képviselő-testület úgy határoz, hogy a VEKE javaslatát támogatja, azt a kerület és a kerületi lakosság érdekében feltétlenül megvalósítandónak tartja és azt a továbbiakban a testület saját javaslataként jegyzi.
A testület felkéri a polgármestert, hogy forduljon a kormányhoz annak érdekében, hogy a H5-hév fejlesztésével kapcsolatos, hamarosan kiírásra kerülő megvalósíthatósági tanulmányok, engedélyes és kiviteli tervek a kerület javaslatának figyelembevételével készüljenek el.