Egyre többet hallani arról, hogy hamarosan elérkezik a koronavírus-járvány második hulláma is Magyarországra. Az iskolaév eközben elindul, ráadásul az előzetes tervek szerint normál üzemmenetben. Tavasszal már számos bank és biztosító tesztelte a tömeges otthoni munkavégzést, most arról vallottak a cégek a Napi.hu-nak, mit terveznek a második hullámban, illetve a tanévkezdés utáni időszakban.
Az OTP a mentális védelemre is tekintettel lesz
Az OTP Banknál a járvány csúcsidőszakában 4996 munkavállaló dolgozott home office formában, ami nagyjából 50 százalékos arányt jelent. Ugyan a hatékonyságával nagyon elégedett volt a bank, de az is fontos tapasztalat, hogy az irodai környezet nyújtotta személyes interakciók, találkozások sok munkakörnél elengedhetetlenek a közös munkában.
Május elején kezdődött meg a munkatársak visszatérésének megszervezése, több lépésben. Először csak néhány munkavállalóval, majd június 15-től nagyobb léptékben. Ahol erre lehetőség van, a kollégák váltják egymást. A fiókhálózat már hetek óta teljes egészében visszatért a normális működésébe. Korábban a járványidőszak alatt a nagyobb ügyfélfogadási pontokon a dolgozók kéthetente váltották a személyes jelenlétet és a távollétet. Egyes területeken ez a kéthetes váltás még mindig megvan.
A járványhelyzet tapasztalatai alapján a különböző szakterületekkel egyeztetve jelenleg is vizsgálja a bank vezetése, hogy mi lehetne majd az irodai és az otthoni munkavégzés ideális aránya hosszú távon. Ha egy munkakör lehetővé teszi, kollégáinknak a jövőben ugyanúgy lesz lehetősége otthonról dolgozni, ahogy korábban is, de az elmúlt hónapok tapasztalatait is be fogják építeni a szabályzatukba. A munkavállalói elkötelezettség növelésében továbbá az egészségvédelmi szempontok, a kollégák fizikai és mentális védelme is kiemelten fontos területek lesznek.
A Budapest Bankban figyelik a helyzetet
A koronavírus-járvány idején - a fokozatos visszatérés megkezdése előtt - alapvetően a Budapest Bank munkatársainak kétharmada dolgozott otthonról, a bankfiókok pedig néhány kivételtől eltekintve nyitva tartottak. A Budapest Bank budapesti és békéscsabai központjaiban 2020. augusztus 1-jétől ismét 100 százalékos létszámmal dolgoznak, de vezetői hozzájárulással számos területen lehetővé teszik munkatársak számára, hogy továbbra is élhessenek az otthoni munkavégzés lehetőségével.
A két központban az ülésrend kialakításánál 2 méteres távolságot kell biztosítani, így minden második asztalnál lehet dolgozni. A recepciós pultokra védőplexi került, egyéni védőeszközként pedig arcvédő maszkot és fertőtlenítő kendőt biztosítottak a dolgozóknak. Az épületeken belüli munkaterületek, tárgyalók, étkezők, üzemi étkezők, közlekedők, liftek használati szabályai módosultak, létszámkorlátozásokat léptettek életbe, és arra kérik a dolgozókat, ha kibírják légkondicionáló nélkül, akkor inkább a nyitható ablakokon keresztül szellőztessenek.
A második hullámra készülve egyelőre annyit mondott a bank, hogy "folyamatosan figyeljük a járványhelyzettel kapcsolatos információkat, annak alakulását, az esetleges további lépéseket pedig ezek alapján határozzuk majd meg".
Az Ersténél mindenki elmehet home office-ba
Az Erste Bank tavasszal az elsők között, rögtön a veszélyhelyzet kihirdetése után, jóval a kijárási korlátozások bevezetése előtt elrendelte munkavállalóinál a kötelező otthoni munkavégzést ott, ahol erre lehetőség volt. A több mint kétezer fős székházában így a kijárási korlátozás ideje alatt összesen kétszázan dolgoztak, de a fiókhálózatban is igyekezett a pénzintézet csökkenteni a személyes megjelenések számát, így például váltott műszakokban dolgoztak a munkatársak.
Az Erste Bank jelenleg is minden munkatársa számára biztosítja a home office lehetőségét, és ezzel a többség él is, a székház kihasználtsága jelenleg töredéke a korábbinak. Aki visszatért az épületbe, és kérte, annak adtak védőfelszerelést. A székházba új protokollok vannak a közös terekben, és visszahozták a korábban felszámolt fix munkaállomások rendszerét is.
A lazítások után ugyan többen bejártak, mint korábban, de az iskolakezdés után azt várják, hogy a kollégák ismét jóval gyakrabban fognak élni az otthoni munkavégzés lehetőségével, kivéve persze a fiókhálózat vagy a treasury dolgozóit.
A CIB szigorúbb, mint a kormány
A CIB Banknál március közepétől június közepéig a központi épületeikben, illetve a telefonos ügyfélszolgálaton dolgozó kollégák 90 százaléka otthonról dolgozott. Szeptemberig a központok munkavállalói számára továbbra is lehetőség van az otthoni munkavégzésre, önkéntes alapon lehet az irodákba bejárni úgy, hogy egyszerre az adott területen dolgozók maximum 40 százaléka lehet bent, de csak a CIB-esek nagyjából 20-25 százaléka szokott egyszerre bent lenni.
A fiókhálózatban normál rend szerint dolgoznak az alkalmazottak, de az egészségvédelemre ügyelnek: van plexifal, fertőtlenítő, maszk stb. A megbeszéléseket és oktatásokat továbbra is többnyire online formában tartják meg, a mélygarázsban lévő parkolókat mindenki használhatja. A külföldi utazásokat engedik, de a kormányzatinál szigorúbb karanténszabályok mellett. Aki fertőzött országban jár, és nem hoz két PCR-tesztet, annak 14 napig otthonról kell dolgoznia.
A CIB-nél az a terv, hogy szeptembertől nagyobb arányban térnek vissza az irodákba, de a heti többszöri otthoni munkavégzés lehetőségét a jövőben is fenntartanák.
Az MKB a kormányra figyel
Az MKB munkavállalóinak közel 70 százaléka dolgozott az első hullám idején egyidejűleg home office-ban, és vannak olyan szakterületek ahol minden munkatárs továbbra is home office-ban látja el a feladatát. A visszatérést az irodákba a mindenkor az éppen aktuális közegészségügyi helyzet és az erre vonatkozó ajánlások alapján határozta meg a bank.
A szeptemberi iskolakezdés után a home office a személyes ügyfélkiszolgálást nem igénylő és otthon hatékonyan végezhető munkakörökben továbbra is támogatást élvez. Az első hullám alatt meghozott intézkedések - a vállalat belső működését tekintve és ügyfélkapcsolatok fenntartása területén egyaránt - nagyon jól működtek, a munkavállalók fegyelmezetten betartották azokat. A kormányintézkedésekhez igazodva egy esetleges második hullám esetén ezeket a tapasztalatokat is használja majd a bank.
Az Allianz új rendszert vezet be, ha nem szól közbe a vírus
Az Allianznál az első hullám idején csaknem 100 százalékos volt a home office. Azóta ez 80 százalékosra csökkent. Egyelőre szeptemberben még teljesen önkéntes alapon történik az irodai munkavégzéshez való visszatérés. Ezt követően - ha a járványügyi helyzet kedvező lesz - október 1-jétől tervezik egy újfajta munkarend kísérleti bevezetését, amelynél 50-50 százaékos lesz az irodai illetve a távoli munkavégzés aránya. Egy részletes kutatást követően jelenleg a kollégák bevonásával zajlik a keretrendszer véglegesítése.
Ha jön a második hullám, akkor persze ez elmarad, és visszatérnek a biztosítónál a nagyarányú otthoni/távoli munkavégzéshez. Az átállást most már akár egy nap alatt meg tudják valósítani, márciusban ugyanerre még nagyjából egy hét kellett.
Az NN pszichológiai tanácsadást is nyújt a karantént megszenvedőknek
Az NN Biztosítónál március közepétől a munkatársak mintegy 80, március végétől 100 százalékának biztosították az otthoni munkavégzést. Jelenleg is a munkatársak 80 százaléka távmunkában van, egy időben legfeljebb 20 százalékos azok aránya, akik az irodából láthatják el a feladataikat, ha úgy érzik, jobban tudnak az irodában dolgozni (konstans 20 százaléknak tartanak fenn lehetőséget, arra, hogy az irodából dolgozhassanak, de ez nem feltétlenül azonos azoknak a számával, akik bentről akarnak dolgozni). Ők akkor mehetnek be, ha nincs semmilyen egészségügyi problémájuk, illetve nem jártak az elmúlt 14 napban külföldön.
Az iskolakezdés után az irodába bejárók létszámát a járványhelyzethez képest tervezik alakítani. Az eredeti terv szerint ősztől fokozatosan bővítenék a bejárók körét, de a munkatársak igényeit is meghallgatják, és az aktuális helyzetet is mérlegelik kivitelezés előtt.
Egy esetleges második hullámra az első hullám tapasztalatai alapján már kész munkaszervezési forgatókönyvvel készül a cég, azonnal képes lesz gondoskodni a zavartalan ügyfélkiszolgálásról és a munkatársak védelméről. Ugyanakkor azzal is számolnak, hogy még több mentális támogatásra lesz majd igényük nem csak a munkatársaknak, de az ügyfeleknek is, hiszen már mögöttük lesz egy több hónapos karanténidőszak, amely után nehezebben viselhetik az újabb bezárkózás hónapjait. A biztosító a karantén első időszakában épp ezért elindított egy ingyenes online pszichológiai tanácsadást külön a munkatársaknak és a külső érdeklődőknek is.
Takarékbank: heti egy nap home office
A Takarékbanknál nem sokan mehettek el távmunkára, Vida József elnök-vezérigazgató ugyanis nem híve az otthoni munkavégzésnek. A hitelintézet ki is lóg a sorból, az első hullám idején is csak a munkavállalóinak 15 százaléka dolgozott home office-ban. Kizárólag a háttérterületeken dolgozóknál volt erre lehetőség bizonyos munkakörökben. A fióki dolgozóknál, vállalati ügyfélreferenseknél a home office nem lehetséges, ők tartották a frontot a bankfiókokban, illetve igény szerint találkoztak ügyfeleinkkel, segítették pénzügyeik kezelését.
Most azokban a munkakörökben, ahol lehetőség nyílik a távmunkára, a munkatársaknak heti egy nap home office-ra van lehetőségük. Az egyértelműen mérhető-, vagy a folyamat sajátosságaiból fakadó munkakörök esetén térhettek át az otthoni munkavégzésre 15 munkakörnél. Fentieken kívül az egészségügyi vagy szociális helyzet miatt időszakos távmunka-végzést biztosít a bank. Ez azt jelenti, hogy mindössze 200 dolgozó végzi otthonról a munkáját, kontrollált módon.
A Generalinál adott volt az olasz példa
A Generali milánói központú biztosítóként már a vírus olaszországi megjelenésekor felállított Magyarországon is egy krízisbizottságot, és több forgatókönyvvel készült a járványra. A munkatársak szinte teljes home office történő átállításáról a hazai iskolabezárások bejelentésekor döntött a biztosító, 96 százalék kezdte meg egyetlen hétvége után a távmunkát.
Most is otthonról dolgozik, aki teheti, 50 százaléknál többen nem mehetnek be az irodákba, sokan nem is akarnak. Az 50 százalékos szabály a jövőben is megmarad, sőt ha romlik a vírushelyzet, szigorítások is jöhetnek. A munkatársak többsége a pénzügyi cég felmérése szerint nagyon elégedett az otthoni munkavégzéssel, heti 2-3 napot a járvány után is szívesen dolgoznának otthonról.
Az Uniqa dolgozói visszatértek
Az Uniqának tavasszal két hét kellett arra, hogy átálljon az otthoni munkavégzésre, akkor a dolgozók 95 százaléka ment home office-ba. Mostanra visszatértek a szokásos munkavégzési rendhez, de ha jön a második hullám, készek szigorítani.
A visszatérés lépcsőzetes volt, eleinte nem lehetett külső látogatót fogadni, és a liftekben se léphetett be két embernél több. Mára kicsit lazultak az első lépcső szigorú feltételei, de továbbra is betartatnak különféle biztonsági előírásokat, higiénés szabályokat, emellett ingyenes vírusteszttel is támogatják a dolgozókat.
Az iskolakezdés utáni fejleményeket a járványhelyzet, illetve a kormányzati lépések tudatában döntik el. A Generalihoz hasonlóan az Uniqánál is van kríziscsapat, amely rendszeresen összeül, és hoz ezzel kapcsolatos döntéseket.