Az enyhe időjárásnak köszönhetően lazult a rezsiköltségek megugrása miatti szorítás a gazdaság szereplőin, ám a vállalkozások elsődleges célja továbbra is az, hogy csökkentsék az energiaköltségeket, amelyre az egyik kézenfekvő megoldás a home office.
A távmunka elrendelése ugyanakkor ezúttal nem biztos, hogy a munkavállalónak is érdeke,
mivel az otthon töltött időben a saját rezsiköltségei nőnek, ugyanakkor az már korántsem egyértelmű, hogy ezt a pluszköltséget a munkáltató megtéríti.
Jó ötlet a home office, de nem telitalálat
Lehetőségük van munkáltatóként a munkaszerződéstől eltérő helyen, így többek között a munkavállaló otthonából foglalkoztatni az alkalmazottakat, évente legfeljebb 44 napig.
A munkáltató ebben az esetben köteles a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás várható tartamáról tájékoztatni a munkavállalót.
A 44 napot meghaladóan viszont már a munkaszerződésben meghatározott munkahelytől eltérő munkavégzéshez a feleknek külön meg kell állapodniuk.
Rögösebb lehet az irodába visszavezető út
A munkavállaló viszont már nem választhatja a rezsiköltségek mérséklése érdekében ilyen egyszerűen az irodai munkát, ha a munkaszerződése szerint távmunkában van foglalkoztatva – derül ki a TaylorWessing nemzetközi ügyvédi iroda összefoglalójából.
A távmunkavégzésre vonatkozó megállapodás a munkaszerződés része, illetve utóbb épül bele, ezért külön nem lehet felmondani, kivéve akkor, ha erről megállapodtak a felek.
Kinek kell fizetnie a munkaidőre eső rezsiköltséget?
Nincsenek könnyű helyzetben a munkavállalók, akik alapvetően távmunkában dolgoznak, ám nem egyeztek meg a munkáltatóval arról, hogy a cég valamilyen formában megtérítse a home office miatt megemelkedő rezsiköltségeket. Ebben az esetben nincs térítési kötelezettsége a foglalkoztatónak.
Ha a munkáltató rendeli el legfeljebb 44 napra az otthoni munkavégzést, akkor viszont meg kell térítenie a munka elvégzésével összefüggésben felmerülő költségeket.
A tételes elszámolás ugyanakkor meglehetősen nehézkes, ha a dolgozók gáz- vagy villanyszámlájáról van szó.
A munkáltatóknak lehetőségük van arra, hogy költségátalányt térítsenek a munkavállalóknak, ezzel kiváltható a tételes térítés is, vagyis jelentősen leegyszerűsíthető az elszámolás a felek között.
A munkáltató legfeljebb a minimálbér 10 százalékának megfelel összeget adhat adómentesen, vagyis havonta legfeljebb 23 300 forintot.
Tévhit, hogy a home office alatt felmerült, munkavégzéssel összefüggésbe hozható költségeket részben vagy egészben kötelező lenne térítenie a munkáltatónak.
Nem tekerhető le bármeddig a fűtés
A jogi szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy a munkavállalók egészségét veszélyeztető hőmérsékletet nem állíthatnak be a munkahelyen.
A jogszabály szerint a hideg évszakban biztosítandó léghőmérséklet:
- szellemi munka esetén 20-22 °C;
- könnyű fizikai munka esetén 18-20 °C;
- közepesen nehéz fizikai munka esetén 14-18 °C;
- nehéz fizikai munka esetén pedig 12-14 °C.