Számos kérdést tettünk fel az országos és a megyei fogyasztóvédelmi hatóságoknak a vasárnapi és éjszakai zárva tartás ellenőrzése kapcsán. Az titok, hogy hol és mikor várható ellenőrzés, nem mindenhol tudják, hogy hány embert fognak bevetni, de lakossági bejelentés alapján is kiszállhatnak egy-egy üzlethez.
Milyen települések, városrészek lesznek elsősorban a fókuszban?
Az NFH közlése szerint előzetesen nem szoktak információt adni, hogy hol milyen ellenőrzés várható. Nógrád megyéből azt a választ kaptuk, hogy ennek közlése az ellenőrzés hatékonyságát veszélyeztetné.
Mekkora pótlékot kapnak az éjszakai/vasárnapi ellenőrzést végzők?
Az NFH csupán annyit közölt, hogy a kérdésről a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény rendelkezik. Hozzátették, hogy a területi felügyelőségek munkatársai felett a kormányhivatal gyakorolja a munkáltatói jogokat, így e körben szintén a kormányhivatalok rendelkeznek kompetenciával. Hiába rendelkeznek ők ezzel a kompetenciával, sem a megyei hivatalok, sem a Miniszterelnökség nem válaszolt a kérdésünkre.
Mit gondolnak arról, hogy az ellenőrzés végző dolgozókra ezek szerint nem vonatkozik a vasárnapi munkavégzés tilalma?
Az ellenőrzést végző kollégáink nem kereskedelmi tevékenységet folytatnak munkavégzés közben - felelte az NFH.
A vasárnapi és az éjszakai nyitva tartás tilalmát hányan fogják ellenőrizni?
Az NFH a megyei kormányhivatalokra bízta a választ, hiszen azoknak kell dönteniük a létszámról - megkeresésünkre viszont a 19-ből mindössze két felügyelőség válaszolt. Zalában azt közölték: nem tudják, hogy hányan végzik majd az ellenőrzést, mert a törvény március 15-i hatályba lépése előtt még az sem volt ismert, hogy mely településen mely kereskedelmi egység fog nyitva tartani - utóbbi ugyanis jelentősen befolyásolja majd az ellenőrzések helyszínét és azok számát. Nógrádban elárulták a pontos számot: mivel a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség kislétszámú szerv, a vasárnapi és az éjszakai zárva tartást hatan fogják ellenőrizni. Ők e munkájukért pótlékot nem fognak kapni.
Hogyan fogják ellenőrizni a nyitva tartási tilalom betartását, számítanak-e lakossági bejelentésekre?
A vonatkozó jogszabályok szerint a fogyasztóvédelmi hatóságnak hivatalból és bejelentés alapján is van lehetősége ellenőrzéseket lefolytatni - tudatta az NFH. Mindezek alapján a felügyelőségek - hivatalból - szúrópróbaszerűen, illetve bejelentés alapján ellenőrizhetik azt, hogy a kereskedők betartják-e a vasárnapi zárva tartásra vonatkozó szabályokat. Ami a vizsgálati módszereket illeti, a hatóság a jogszabályok által meghatározottak, továbbá eddigi gyakorlata szerint fog ellenőrizni, azaz például próbavásárlást végez, helyszíni szemlét tart vagy nyilatkozatokkal tisztázza a tényállást. A zalai hatóság ehhez annyit tett hozzá, hogy az ellenőrzéseket szúrópróbaszerűen fogja végrehajtani a felügyelőség és a bejelentésekben foglaltakat vizsgálja ki, az ellenőrzések számát pedig a bejelentések száma és az tapasztalt jogsértések száma dönti el.
Kiket fognak ellenőrizni?
Az ellenőrzés azokra az üzletekre terjed ki, amelyeket a törvény rögzít. Főszabály szerint kiskereskedelmi tevékenység nem folytatható vasárnap és 22 és 6 óra között. Az az üzlet ugyanakkor, amelynek árusítótere a 200 négyzetmétert nem haladja meg, az általános zárvatartási időszakban is nyitva tarthat, ha az általános zárvatartási időszakban kizárólag az üzletben kereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, egyéni cég tagja, vagy gazdasági társaság legalább 1/5 tulajdoni résszel bíró természetes személy tagja maga, vagy az előbbiekben felsoroltak segítő családtagja folytatja a kereskedelmi tevékenységet.
Milyen szankciók várnak a tilalmat megsértőkre?
A 2014. évi CII. törvény az alábbi jogkövetkezmények alkalmazását írja elő jogsértés esetére:
- az első jogsértés esetén legalább 5, legfeljebb 15 napra,
- a második jogsértés esetén 30 napra,
- a harmadik jogsértés esetén 90 napra,
- bármelyik következő jogsértés esetén 365 napra az üzlet ideiglenes bezárása
A fentieken túlmenően a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.) 47. §-ában foglaltak szerinti jogkövetkezmények alkalmazhatóak. (Pl.: jogsértő magatartás abbahagyására kötelezés, esetlegesen bírság.) A hatóság mindig az eset lényeges körülményeinek figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával dönt az Fgytv.-ben meghatározott jogkövetkezményekről.