Mivel a Brent - napi jegyzések alapján számított - átlagára 46,5 forint volt az idei harmadik negyedévben, az év végén mind a benzin, mind pedig a gázolaj jövedéki adója emelkedik. Előbbi 5, utóbbi pedig 10 forinttal nő, azonban a valódi drágulás ennél nagyobb mértékű, mivel a jövedéki adót is teheli az áfa. Így a benzin 6,35, a gázolaj 12,7 forinttal drágul majd.
Ezt az összeget egészen biztosan észreveszik majd az autósok a kútoszlopokon, ugyanakkor kicsi azt esélye annak, hogy egy ilyen 2-4 százalékos drágulás komolyan visszavetné a fogyasztást. Részben azért, mert ilyen mértékű ingadozások megszokottak, részben pedig azért, mert az ár mellett a reáljövedelmek alakulása is fontos szempont a fogyasztásban, ez utóbbi pedig szépen emelkedett az elmúlt években.
Mivel a NAV teljes körű - a láncokhoz nem tartozó úgynevezett fehér kutakat is magába foglaló - statisztikája szerint az idén eddig a benzinfogyasztás 4,8, a gázolaj pedig 5,4 százalékkal nőtt, nagy az esély rá, hogy hasonló lesz a bővülés üteme az utolsó negyedévben is. Ha így lesz, akkor közel 446 millió liter benzin és 805 millió liter gázolaj fogy majd a hazai kutakon. Ez azt jelenti, hogy a benzinen 2,83, a gázolajon pedig 10,21 milliárdot keres a költségvetés. Ez összesen 13 milliárd forint.
Az összevetés kedvéért: tavaly a negyedik negyedévben 11,2 milliárdot költöttünk fotóoptikai eszközökre a hazai boltokban, 21 milliárd ment kávéra, és 17,7 milliárd elektromos háztartási kisgépekre. A 13 milliárd forint a büdzsé szempontjából aprópénz, a kiskereskedelmet sem rengeti meg alapjaiban, de vélhetően sokan egyetértenek azzal, hogy jobb lenne nem beletankolni az autóba.