Véleménye szerint a Klik működése a jelenlegi, centralizált formában nem igazán szerencsés, a 198 tankerület nem funkcionál jól. A tervezett decentralizáció lehetséges irányaként említette, hogy az ország térszerkezetéhez vagy a régiókhoz igazodnának, illetve elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy az iskolák száma alapján központokat szervezzenek.
A Klik tavalyi hiányát konszolidálni kell, ennek összegét most mérik fel, és a jövőben annyi forrást kell majd biztosítani, hogy a hiány ne termelődhessen újra. Lesznek személyi változások is az átalakítások nyomán - mondta Palkovics.
A keddi első köznevelési kerekasztalról elmondta: a szeptember 1-ig megoldandó feladatok között határozták meg a Klik működésének átalakítása és a fenntartás rendezése mellett a hatáskörök újraszabályozását is, azaz, hogy melyeket kell az iskolaigazgatóknak visszaadni. Szintén ide sorolták a foglalkoztatási kérdések rendezését. A szükséges törvényi és rendeleti változtatásokról legkésőbb áprilisig dönteni kell.
A második, 2017. január 1-től megoldandó feladatok között határozták meg az előmeneteli rendszer felülvizsgálatát, az adminisztráció csökkentését, az Oktatási Hivatal átalakítását, a nem oktatói dolgozók jövedelmi rendszerének áttekintését. E csoportba került még a pedagógus képzés tartalmai fejlesztése, a továbbképzési rendszer átalakítása, a kerettanterv, a nemzeti alaptanterv kérdése, a diákok terhelésének csökkentése. Az utóbbit csak felmenő rendszerben lehet bevezetni.
A harmadik csoportba, a 2017-ben megoldandó feladatok közé sorolták a digitális kompetencia, a kilenc évfolyamos iskola kérdéseit, és a módszertani témákat. A kerekasztal február és márciusban kéthetente, azt követően júniusig havonta ülésezik majd. Júniusban zárják az első félévet és szeptembertől decemberig a tervek szerint ismét havonta lesznek ülések. Kitért arra is, hogy a kerekasztal meghívotti köre az óvodapedagógusokkal bővülhet a jövőben.
A kerekasztal ülései között munkacsoportok üléseznek, összesen hatot hoztak létre: a tartalomfejlesztési, a gyermek és tanulói életutak, a pedagógus szakmai stratégia, a pedagógus hivatás, a fenntartói, a köznevelés-irányítási csoportot.
A kerekasztal előtt 198 tankerületből 4538 észrevétel, vélemény, kritika érkezett. A Klikkel összefüggésben a legnagyobb számban a struktúra, felépítés nem megfelelő voltára hívták fel a figyelmet, ezt követte a konzultáció hiánya, az adatszolgáltatási terhek majd a fenntartás és a működtetés különválása, és a külön oktatási tárca szükségessége - mondta Palkovics.