Egy banánköztársaság képe rajzolódik ki az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország közös jelentéséből, amely becslést ad az önkormányzati választásokon indult pártok kampánykiadásairól, illetve információkkal szolgál a lehetséges választási visszaélésekről. A kormánypártok saját zsebükből és állami forrásból több mint kétszer annyit fordítottak propagandára, mint összes ellenfelük együttvéve.
A civilek becslése szerint a kormányon lévő pártszövetség több mint kétmilliárd forintot fizetett ki különféle reklámokra, ebből 1,1 milliárd jött a pártok kasszájából, nagyjából 900 milliót pedig a kormány hirdetéseinek költségét álló adófizetők tettek hozzá a kiadásokhoz. A második helyen végzett baloldali és liberális pártok együtt csak 418 millió forintot költöttek. Egy jelöltre vetítve a Fidesz-KDMP több mint 380 ezer forintot adott ki, a szoc-lib oldal pedig 82 ezret. Ezen a téren a Jobbik volt második 100 ezer forinttal.
Állami támogatás
Az kormánypártokat segítő állami támogatás elsősorban az óriásplakát-versenyben mutatkozott meg. Ezekre a hirdetésekre a Fidesz-KDMP pártkasszáiból kevesebb jutott, mint amennyit a kormány a "Magyarország összefog", illetve az "Elszámoltatjuk a bankokat" szlogen, valamint az újabb rezsicsökkentés népszerűsítésére fordított. A kiadásokba a fideszes önkormányzatok is beszálltak. A civil szervezetek hangsúlyozzák, hogy csak a plakátok ismert listaárával számoltak. Nem tudhatják, ki, mennyi engedményt kapott. Ugyanakkor azt megjegyzik, hogy az ilyen kedvezmény a korrupció melegágya.
Összesen | Óriáslakát | Direkt marketing* | Jelöltenként | |
Fidesz | 2000 | 665+860** | 180 | 0,380 |
Szoc-lib ellenzék*** | 418 | 110 | 150 | 0,082 |
Jobbik | 280 | 140 | 42 | 0,100 |
LMP | 50 | 7 | 21 | 0,071 |
*szórólapok, telefonos megkeresések stb. | ||||
**párt- plusz kormány- és önkormányzati kiadás | ||||
***Együtt, DK, MLP, MSZP, PM | ||||
Forrás: Civil kampánymonitor |
A Fidesz-KDNP-t hatszor annyi közterületi politikai reklám támogatta, mint ellenfeleit. A 9500 kormánypárti plakáttal szemben a szocialista-liberális oldal 700-at, a Jobbik 824-et, az LMP pedig csupán 47-et tudott felmutatni. A civilek ezzel kapcsolatos adatainak forrása az Outdoor Media Audit és a Kantar Media voltak. Az direkt marketinggel (szórólapok, telefonos megkeresések) kapcsolatos információ begyűjtésével az Ipsos közvélemény-kutató intézetet bízták meg. Ilyen hirdetésekre az ellenzéki pártok költöttek többet.
Piszkos kis trükk
A magyarországi pártok minden bizonnyal azt gondolhatják, hogy ha a törvény nem tiltja az átláthatatlan kampányköltéseket, akkor nem számít korrupciónak az ellenőrizetlen forrásból történő kampányolás - véli Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója. A kampánypénzekkel nem az az egyetlen gond, hogy ismeretlen forrásból származnak, hanem az is, hogy a pártok eltitkolhatják a kampányköltéseik valós mértékét. A törvények az önkormányzati kampányban még jelöltenkénti kampányplafont sem írnak elő és a pártoknak szánt költségvetési támogatásról sem rendelkeznek.
A civilek jelentésükben felhívják a figyelmet arra, hogy a kistelepülések vezetői sok esetben a választók befolyásolására használják fel a közfoglalkoztatás lehetőségét. Az ebben való részvétel ígéretével vagy azzal, hogy a kizárással fenyegetik meg a nem megfelelően szavazókat, nyomást lehet gyakorolni a választókra. Közmunkafegyver bevetésére utal, hogy számos olyan kistelepülés akadt, ahol a kormánypártok országos átlaguknál sokkal jobban szerepeltek, míg a különféle ellenzéki erőknél jóval kevesebb ilyen helység akad.