Ha siet, görgessen a cikk végére az összefoglaló infografikonért!
A múlt évben 55 ezer darabbal nőtt a személygépkocsik állománya Magyarországon, így 2009 óta először újra átlépte a hárommilliós szintet. A növekedésben nagyobb részt a használtan behozott, kisebb részt az újonnan forgalomba helyezett kocsik játszottak szerepet: tavaly 56,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, de ennek 20 százaléka - legalábbis az Origo.hu-nak nyilatkozó szakértők szerint - reexportként rögtön el is hagyta az országot. A maradék 45 ezerhez jött még 70,7 ezer használt autó, amelyek között erősen felülreprezentáltak a Volkswagenek és az idősebb német prémiumautók. (MTI Fotó: Földi Imre)
A márkastatisztikán is éreztette hatását a használt import felpörgése, e nélkül nemigen nőtt volna összesen közel húszezer darabbal a forgalomban lévő BMW-k, Audik és Mercedesek száma. Mindezzel párhuzamosan a szocializmusból megörökölt autóállomány folyamatosan apad. Tíz évvel ezelőtt még közel 277 ezer Lada, százezer Wartburg, és 163 ezer Trabant volt legalább elvben forgalomban, mára e trióból összesen 130 ezer maradt. Ha ezek a folyamatok fennmaradnak, egy évtized múlva mutatóba is alig akad majd az akkorra már - kivéve persze a néhány újabb Lada-típust - legalább harmincegynéhány éves kocsikból. A Daciák esetében más a képlet, ott a márka megújítása nyomán 2011-től újra növekszik az állomány.
Az, hogy továbbra sem izmos az újautópiac, nem segíti az autópark fiatalodását. Tavaly az átlagéletkor 13 évre nőtt a 2012-es 12,5 év után és az idén is kinéz újabb féléves gyarapodás.