A György István (Fidesz) és Bagdy Gábor (KDNP) főpolgármester-helyettesek, Németh Zoltán (Fidesz) fővárosi frakcióvezető, Rogán Antal (Fidesz), a gazdasági bizottság elnöke, V. kerületi polgármester, valamint Riz Levente (Fidesz) XVII. kerületi polgármester által benyújtott javaslat szerint az arányos közteherviselés elvének érvényesítése és a helyi közösségi közlekedés fenntarthatóságának biztosítása miatt szükséges az adó bevezetése.
Az indítvány szerint az adó az iparűzési adó mintáját követné, azzal a különbséggel, hogy az adóhatósági feladatokat az állami adóhatóság látja el.
A francia mintára bevezetni tervezett központi adónemet évente kétszer szednék be, alapja a vállalkozási tevékenységből származó árbevétel lenne, amelyet a vállalkozóknak kell befizetni 2012. január 1-től.
Az adó mértéke Budapesten és agglomerációjában az általános helyi iparűzési adókulcs fele, 1 százalék, míg vidéken 0,5 százalék lenne. Levonhatók lennének azok a kiadások, amelyeket a munkavállalók helyi közlekedési bérletére fordítottak a közlekedési adó fizetésére kötelezettek.
Az adó a központi költségvetés bevétele lenne, az ebből származó forrásokat csak közösségi közlekedésre lehetne fordítani. Az előterjesztők szándékai szerint ez jelentős részben a helyi önkormányzatok közlekedés feladatain segítene, míg a megmaradó forrásokat az állam a helyközi közlekedésre, vasútra és Volán-járatokra fordíthatná.
Az adóbevételeket Budapesten és agglomerációjában a fővárosi önkormányzat kapná a javaslat szerint, így a Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül a BKV fenntartására stabil finanszírozás jutna.
Az indítvány a szándék szerint választ adna Budapesten a tömegközlekedés fenntartási problémáira, mert a helyi iparűzési adó felét jelentő bevétel (mintegy 85 milliárd forint) 90 százaléka, vagyis körülbelül 78 milliárd forint kerülne évente Budapesthez.