Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a kuponos oldalak a termékeket/szolgáltatásokat csak közvetítik, nem értékesítik azokat, így vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó, vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég és a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.
Nem árt újra és újra felhívni a figyelmet arra, hogy internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.
Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat!
Üzletben történő vásárlás esetén nem illet meg minket hibátlan áru (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver) esetében az elállási jog. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.
Utazási ajánlatok, utazási kuponok esetén különösen figyelni kell az alábbiakra: Az ajánlat minden részét ellenőrizni kell (rejtett költségek, van-e még szabad szoba, hány napra és hány éjszakára szól az ajánlat). Nézzük meg a szálloda saját honlapját is, és olvassuk el a vendégek interneten elérhető véleményeit. Járjunk utána, hogy milyen plusz költségek merülhetnek fel, amelyeket a kuponár nem tartalmaz (pl.: hétvégi felár, idegenforgalmi adó, poggyász díj, parkolási díj, stb.). Ne feledjük, hogy sok esetben az utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban, hosszú hétvégéken nem lehet beváltani. Minden esetben győződjünk meg arról, hogy melyik iroda szervezi ezeket az utazásokat, és az adott utazásszervező rendelkezik-e a hatályos jogszabályok szerinti jogosultságokkal. A bejegyzett utazási irodák listája a következő linken található: www.mkeh.gov.hu.
Biztos, hogy a kedvezményesnek hirdetett ár valóban kedvezményes? Ne dőljünk be a százalékoknak! Sajnos gyakran előfordul - akár üzletben, akár webáruházban vásárolunk -, hogy egy akció előtt hirtelen felmegy a termék, vagy szolgáltatás vételára, így lényegesen kevesebb a tényleges kedvezmény, mint azt hinnénk. Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.
Akciós árut nem cserélünk? Ne higgyük el! Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.
Háromnapos csere-szabály, mit is jelent? Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.
A vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.
Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel.