Az államháztartási és a gazdasági stabilitási törvény módosítását is kezdeményezte a kormány a Költségvetési Bizottság mai ülésén annak érdekében, hogy az elfogadás előtt lévő 2013-as költségvetési törvényt újraírhassák az utolsó pillanatban.
A kormány sarokba szorította saját magát a jövő évi büdzsé korai beterjesztésével: a normál menetrend szerint erre szeptember elejéig kellett volna sort keríteni, így az elmúlt 20 évben kialakult menetrend szerint december 20-a környékére elkészülhetett volna a nagy mű. A kormány azonban a 2013-as büdzsé tervezetét júniusban beterjesztette és alig három hét alatt átzavarta a parlamenten úgy, hogy a költségvetési hiányt és a minisztériumi bevételi és kiadásokat már megszavazták, így azt elvileg már nem módosíthatnák, pedig nagy szükség lenne rá.
Kapcsolódó
Betömnék a lyukat
Mint az már közismert, a kormány javaslata és a reálisan várható forgatókönyv között jelentős lyuk tátong, ezzel kell kezdeni valamit - ezt már Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője is elismerte. Rogán hétfőn azzal indokolta jövő évi költségvetés módosító javaslatainak aznapra tervezett szavazásnak halasztását, hogy ha az IMF/EU-megállapodás ezt szükségessé teszi, változtatni lehessen a 2013-as büdzsén.
A jövő évi költségvetésben - piaci konszenzus szerint - 400-600 milliárd forintos (a GDP 1,5-2 százalékára rúgó) lyuk van, kezdve a kormány munkahelyvédelmi programjának 300 milliárd forintos ellentételezésén, folytatva a jegybank 100-110 milliárd forintos tranzakciósilleték-terhével - amitől nemzetközi nyomásra visszakozni készül a kormány -, illetve azzal 150-160 milliárd forintos tétellel, amit a kormány az adóbeszedés hatékonyságának növelésétől vár.
A makropályában is véleménykülönbség van a magyar és a külföldi álláspontotok között, bár Pleschinger Gyula, az NGM államtitkára kedden már úgy nyilatkozott, hogy a kormány kész elengedni az idei 0,1 százalékos GDP prognózisát, ám kitart a 2013-as 1,6 százalékos növekedés mellett, mondván "van még remény" a belső fogyasztás fölpörgésére. A makropálya kockázatai további száz milliárdos bizonytalanságot rejtenek a 2013-as büdzsében. További kétségek merülnek fel az e-útdíj 2013 júliusi bevezetésével kapcsolatban - amiből már jövőre nettó 75 milliárd forintnyi bevételt terveznek. A büdzsé módosításának mikéntjéről egyelőre hallgat a kormányzat, ám a kabinet mai javaslatában megteremti a költségvetési javaslat újraírásának elvi lehetőségét.
Ha muszáj, akkor muszáj
A kormány csütörtöki javaslata szerint a költségvetési törvény fő számait - minisztériumi kiadások, bevételek, államháztartás hiánya - továbbra is november 30-ig kell elfogadni, ám ha nemzetközi szerződés (pl. IMF-megállapodás), vagy alkotmánybírósági, Európai Uniós Bírósági vagy bírósági ítélet kifizetési kötelezettséget ír elő, amire nincs fedezet a büdzsében akkor a költségvetés végszavazásakor teljes mértékben újraírható a költségvetési törvény egy zárószavazás előtti módosító javaslattal. Emlékeztetőül: épp ma jelent meg az a hír, amely szerint az ország legnagyobb hitelezőjének számító Franklin Templeton Investment Fund egyik leányvállalatának van vitája a magyar állammal osztalékadó-ügyben az Európai Bíróság előtt. A Templeton jó esélyekkel indul, és ha nyer, több más cég is pénzt követelhet Magyarországtól.
A kormányjavaslat azonban jócskán túlmutat egy IMF-megállapodás átültetésén, bár eddig sem volt ritka a költségvetés esetében az 50 oldalas, zárószavazás előtti módosító javaslat, amely jogtechnikai szempontból akár száz pontban is újraírta a büdzsét. Már a jelenlegi gyakorlat is alaposan korlátozta a parlament jogalkotó, kormányt ellenőrző szerepét, ám a mostani módosítással a kabinet arra kap felhatalmazást, hogy a zárószavazás napján újraírja akár az egész költségvetési törvényt úgy, hogy azt a parlament nem tudná megtárgyalni. Igaz, erre csak az említett esetekben kerülhet sor, vagyis ha egy nemzetközi szerződés vagy egy (alkotmány)bírósági döntés kifizetési kötelezettséget ír elő. A javaslatról már jövő hétfőn dönt a parlament.