Júliusban az államháztartás hiánya - a megszokott többlet helyett - vaskos 129,5 milliárd forintos hiánnyal nőtt, így a héthavi deficit elérte a 851,2 milliárd forintot, ami az egész évre tervezett 879,8 milliárd forint 96,7 százaléka. A most nyilvánosságra hozott részletes adatokból kiderül, hogy a tavalyi júliushoz mérten jelentősen nőttek a társasági adó visszatérítések, csökkent viszont az eva, bányajáradék bevétel, de még szja-ból is kevesebb folyt be a kincstárba. A növekvő társasági adóvisszatérítések mögött a 10 százalékos kedvezményes kulcs kiterjesztése áll - olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatójában. A bányajáradék csökkenését az NGM anyaga nyersolaj árcsökkenésével és a rezsicsökkentéssel magyarázza.
Növelte viszont a bevételeket a tavaly bevezetett távközlési adó, amiből csak júliusban 4,8 milliárd forintot fizettek be a szolgáltatók, míg az első négy hónapban 25 milliárd forintos bevétel érkezett a kincstárba. A másik új adóból, a tranzakciós illetékből csak a hetedik hónapban 13,2 milliárdos bevétel keletkezett, míg az első hét hónapban a bankok ezen a címen 81,8 milliárd forintot fizettek be. Megszűntek viszont az ágazati különadók, amiből tavaly júliusban még 62,1 milliárd forintos bevétele volt a kincstárnak.
2012 | 2013 | |
Társasági adó | -29,8 | -35,5 |
Energiaellátók jövedelemadója | -9,2 | -1,4 |
Eva | 32 | 23,3 |
Bányajáradék | 7,3 | 4,5 |
Pénzügyi szervezetek különadója | -1,3 | 7,4 |
Ágazati különadók | 62 | -0,9 |
Áfa | 209,1 | 211,9 |
Jövedéki adó | 85,7 | 80,1 |
Távközlési adó | - | 4,8 |
Tranzakciós illeték | - | 13,2 |
Biztosítási adó | - | 2 |
Szja | 143,5 | 138,1 |
Forrás: NGM |
A júliusi váratlan hiányt a kiadások elszaladása magyarázza, sajnos több ponton rosszul jött ki a lépés: a költségvetés júliusi kiadásai 968 milliárd forintra rúgtak, a tavalyi 752,3 milliárd forinttal szemben vagyis a növekedés 29 százalékos - amit csak részben magyaráz az, hogy az önkormányzatoktól az államhoz kerültek az egészségügyi és oktatási intézmények. Csak normatív támogatásokra 188 százalékát költötte a tavalyinak a büdzsé - összesen 35,6 milliárd forintot - , a megugró kiadások mögött részint a tömegközlekedési cégek tavalyitól eltérő lefutású finanszírozása áll - de csak a BKK-BKV páros 7 milliárdos extratámogatás kapott július utolsó napján a költségvetés tartalékából. Az NGM anyaga szerint 21 százalékkal nőtt a tömegközlekedési eszközök menetdíjtámogatása, erre a célra 8,3 milliárd forint volt.
Egyedi és normatív támogatások | 18,9 | 35,6 |
Közszolgálati műsorszórás támogatása | 5,1 | 5,7 |
Szociálpolitikai menetdíjtámogatás | 6,8 | 8,3 |
Lakásépítési támogatások | 9,5 | 21,1 |
Szociális kiadások | 67,3 | 61,7 |
Költségvetési szervek kiadásai | 383,1 | 554,9 |
Kamatkiadások | 63,4 | 78,6 |
Forrás: NGM |
A normatív kiadások jelentős növekedésének másik ága az Eximbanknak nyújtott kamatkiegyelítési támogatások megugrása. A lakásépítési támogatásokra 21 milliárdot folyósított a kincstár, ez 21,7 százalékos növekedés tavalyhoz mérten - a többletkiadások egy része a devizahitelekre bevezet árfolyamgát állami támogatásnak növekedése.
Csökkentek viszont a szociális kiadások: a nemzeti szociálpolitikai alap kifizetései tavaly júniushoz mérten 8,8 százalékkal csökkentek. Nőttek viszont 44,9 százalékkal a költségvetési szervek kiadásai, csak a hetedik hónapban 554,9 milliárd forint ment az intézményrendszer támogatására a tavalyi 383 milliárd forinttal szemben. Itt jelenik meg az önkormányzati szférától átvett orvosi rendelők, iskolák fenntartási költsége. Jelentősen nőttek az uniós forrásból finanszírozott fejlesztési kiadások - ugyanakkor ezek a fejlesztési kiadások nem hiánynövelő tételek.
Még egy tétel, a kamatkiadások is megdobták a júliusi hiányt - az eltérő lejárati szerkezet miatt a tavalyi 63,4 milliárd forinttal szemben idén 78,6 milliárdot fordított az ÁKK erre a célra.
Január-július | Július | Éves egyenleg | |
2001 | -151,3 | -11,8 | -454,9 |
2002 | -549,3 | -48,2 | -1616,2 |
2003 | -601,9 | -0,8 | -1054,3 |
2004 | -1072,3 | -32,1 | -1284,1 |
2005 | -936,4 | 48,62 | -984,4 |
2006 | -1252 | 32,9 | -2056,4 |
2007 | -913,1 | 90,6 | -1291,4 |
2008 | -581,3 | 140,7 | -910,6 |
2009 | -815,8 | -3 | -924,9 |
2010 | -997,5 | 36,1 | -869,8 |
2011 | -1494,5 | -459,9 | -1734,4 |
2012 | -437,5 | 80,2 | -576,2 |
2013 | -851,2 | -129,5 | -879,8 |
Forrás: NGM |