Az S&P "BB"-ről "BB+"-ra javította a magyar hosszú távú helyi és devizában denominált államadós-besorolást, amelyet stabil kilátással látott el. Emellett a rövid lejáratú adósbesorolás "B" kategóriáját megerősítette. Az MNB hosszú távú besorolását az S&P "BB"-ről "BB+"-ra emelte, stabil kilátással.
A magyar gazdaság kilátása stabil, a hitelminősítő véleménye szerint Magyarország gazdasági stabilizációját és relatíve egyenletes fiskális fellépését ellensúlyozza a még mindig magas államháztartási eladósodottság és az általánosságban vett jogalkotási bizonytalanság.
Kapcsolódó
Ez egyébként még mindig a befektetésre nem ajánlott, attól egy fokozattal elmaradó bóvli kategória, és ezzel a lépéssel mindhárom hitelminősítőnél - Fitch, Moody's, S&P - egy szintre került Magyarország.
Az S&P elemzésében megjegyzi, hogy Magyarország további felminősítésére akkor kerülhet sor, ha a kormány befektetésösztönző és fenntartahtó növekedést ösztönző politikát folytat. Ezzel szemben leminősítés fenyeget, ha az államháztartás helyzete lényegesen gyengül, főleg az úgynevezett kvázifiskális aktivitás növekedése által, vagy ha a külső sérülékenység újra erősödik.
A hitelminősítő az indoklásában megállapította, hogy a külső egyensúlytalanságok jelentősen csökkente a pénzügyi válság kitörése óta. Az S&P szerint a lakossági devizaalapú jelzáloghitelek idei forintosítása, valamint a helyi devizában történő hielezés priorizálására szorító kormányzati intézkedés tovább enyhítette Magyarország sérülékenységét esetleges külső sokkokkal szemben, beleértve a várható amerikai jegybanki szigorítás várható hatásait is.
Az S&P várakozásai szerint a magyar gazdaság várhatóan 2,5 százalékos átlagos ütemmel fog növekedni 2015 és 2017 között, szemben a korábbi 2 százalékos előrejelzéssel. Sőt, a hitelminősítő szerint Magyarország nagyobb valószínűséggel meghaladhatja az S&P várakozásait, amelyeket a következőkkel indokolnak:
- A 2009 óta fenntartott nettó külső adósság csökkentése csökkentette az ország sérülékenységét külső sokkokkal szemben, és már öt éve folyamatosan folyó fizetési mérlegtöbbletet tart fenn.
- Még abban az esetben is 1,1 százalékos lenne az éves GDP-növekedés, ha 2015-ben minden negyedévben 0 százalékos növekedés lenne - ez a kiemelkedően erős 2014 negyedik negyedéves növekedési adatnak tudható be.
- Az európai partnerek felőli kereslet nagyobbnak látszik, mint azt a korábbi előrejelzésben feltételezték, az orosz-ukrán konfliktus hatásai pedig korlátozottan hatnak.
- Az alapkamat történelmi mélységben van.
- Az alacsonyabb olaj- és gázárak hatása pozitívan hat a magyar gazdaságra a cserearányokon keresztül és növeli az elkölthető jövedelmet.
- Az idén a lakossági hitelekről hozott döntés az átlagos havi ingatlanhitel-törlesztőrészelteket 20-25 százalékkal csökkentheti, ami a fogyasztás erősödésében nyilvánulhat meg. A hitelmindősítő ugyanakkor megjegyzi, hogy a belső fogyasztás 2014-es 7,5 százalékos szintje még mindig elmarad a 2007-es szinttől.
- Az uniós források felhasználása ebben az évben érheti el a csúcsot a GDP 3 százaléka körüli szinttel. Ezt a hatást 2016-tól ellensúlyozhatja a banki hitelezés fokozatos élénkülése.
Az S&P továbbá megemlíti a pozitívumok sorában, hogy a magyar kormány egy szándéknyilatkozatot írt alá az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), amely - mint írják - egy politikai akaratot jelez abba az irányba, hogy javítsák a bankok hitelezési képességét. A szándéknyilatkozat kapcsán kiemelnek néhány nem kötelező érvényű ígéretet. Egyebek mellett kiemelik
- a kereskedelmi bankrendszerben az állami tulajdon fokozatos csökkentését a jelenlegi relatíve magas szintről;
- a pénzügyi szektorra kirótt bankadó fokozatos, EU-átlagszintre történő csökkentését 2019-re;
- a kilakoltatási és ingatlanárverési moratórium megszüntetését annak érdekében, hogy csökkenjen a nemteljesítő hitelek aránya;
- a kormány tartózkodik olyan törvények meghozatalától, amelyek rontják a szektor profitabilitását.
Az S&P Magyarország versenyképességét erősnek látja. A reál effectív árfolyam 2015 február közepéig közel 14 százalékkal értékelődött le 2007 végéhez képest, emellett egyre nagyobb bizonyosságot lát arra a hitelminősítő, hogy javult a bővülő magyar exportban a hozzáadott érték. A reál export 2014-ben 19,2 százalékkal volt a 2008-as szint felett. Bár a magyar exportban az import aránya meglehetősen magas, ez az arány csökken néhány gyorsabban növő ágazatban (autóipar).
Az S&P általában véve felxibilisnek ítéli meg a magyar munkaerőpiacot, a 7,30 eurónak megfelelő nemzetgazdasági szintű átlagos óránkénti munkaköltség - amelyben benne vannak a munkáltatók nem bérjellegű hozzájárulásai is - továbbra is az EU-átlag harmada alatt maradtak, ami lényegesen alacsonyabb, mint más kelet-közép-európai tagállamban (Szlovákia, és Csehország). Ezek alapján az elemzők azt gondolják, hogy négyéves horizonton a gazdaság versenyképessége a jelenleginél több külföldi beruházást vonzhat. Ennek viszonylatában az S&P hangsúlyozza, hogy Magyarország EU-tagságát nagy előnynek látja a nem EU-tag országokbeli ázsiai és észak-amerikai gyártóknál.
Az S&P szerint a belső kereslet a következő években magához térhet, a folyó fizetési mérleg 2014-es 4 százalékos többlete pedig 2018-tól enyhe deficitbe kerülhet. A hitelminősítő szerint idén a kormány tarthatja a GDP-arányos 2,4 százalékos hiánycélját. A hitelminősítő megjegyzi, hogy a kormány a hiánycsökkentéssel szemben az elmúlt években a felvásárlásokat (közműcégek, bankok) részesítette előnyben, ami miatt 2014 végére az államadósság 77 százalék közelébe emelkedett - szemben a 2008-as 72 százalékkal. Mindezzel együtt azonban a magánszektroban masszív adósságleépítés ment végbe. Az államadósság szintjét egyébként a hitelminősítő idén 76,3, jövőre 75,7 százalékra várja, 2018-ra pedig elérheti a 75 százalékos GDP-arányt. Az inflációt 2015-ben 0,3 százalékra várják, ami 2016-ban 2,3 százalékra gyorsulhat, 2018-ra pedig elérheti a 3 százalékot.
Az S&P elemzésében kitér arra, hogy amennyiben az MNB elkezdi finanszírozni a felállítandó rosszbankot, akkor azt a jövőben bele fogják számolni az államadósságba, mint ahogy más országok esetében is teszik. Továbbá, ha egy vagy több rossz bank saját maga kezd el kötvénykibocsátásba MNB által garantált háttérrel, akkor azokat a kötelezettségvállalásokat is a központi költségvetés hiányába fogják számolni. A hitelminősítő azt is megjegyzi, hogy az MNB által felállítandó Magyar Reorganizációs és Követeléskezelő (MARK) Zrt. - amely a magyar bankrendszer rossz minőségű kereskedelmi ingatlanhiteleinek leépítésének felgyorsítását hivatott elősegíteni - által kezelt eszközök nem haladják majd meg a GDP 3 százalékát.
A hitelminősítő az elemzésben felidézi, hogy jelenleg a 8-as csoportban tartja nyilván a magyar bankszektor országkockázati megítélését (Banking Industry Country Risk Assessment - BICRA). A Standard & Poor's BICRA-mutatója a vizsgált országok pénzügyi szektorainak egészét érintő, általános, a nemzetgazdaságra is kiható és onnan eredő kockázati tényezőket méri; a legjobb osztályzat az 1-es, a legrosszabb a 10-es.
A magyar bankrendszer 8-as BICRA-osztályzatával kapcsolatban a cég kiemeli, hogy ez a besorolás a magyar pénzügyi szektor gyenge jövedelmezőségét és a gazdaságban beágyazódott magas hitelkockázatot tükrözi, emellett figyelembe veszi, hogy még mindig magas a függőség a külső finanszírozástól. Az S&P becslése szerint a szektorszintű nem teljesítő kinnlevőség-állomány 18 százalék, amelyet a cég jelentősnek minősít.
A Standard & Poor's közölte ugyanakkor, hogy várakozása szerint a legutóbbi brókercég-csődök okozta volatilitás költségvetési költségei nem fogják meghaladni a GDP-érték 1 százalékát.
Örül az NGM - a vártnál gyorsabban jött a felminősítés
A tárca szerint felminősítés gyorsabban következett be, mint azt az általános menetrendből várni lehetett, mert a felminősítést általában a pozitív kilátásba helyezés előzi meg, ebben az esetben a minősítő azonban rögtön egy kategóriát javított. A következő hónapokban a magyar gazdaság teljesítménye alapján várható, hogy a hitelminősítők pozitív kilátásról, illetve további felminősítésről döntenek, így befektetési ajánlást kaphat Magyarország - írja az NGM a közleményében. A tárca szerint a felminősítés megerősíti azt, hogy Magyarország jó úton halad, a pénzügyi stabilitás javulása és az államadósság csökkentése következtében kedvezőbb az ország megítélése, ezáltal még több beruházás érkezhet. A jobb minősítés alacsonyabb hozamokat is eredményez, az államadósság finanszírozása ezért olcsóbbá válik, amely mérsékli a költségvetés kamatterhét.