Jelenleg nincs határideje annak, mikor kell elkezdeni az úgynevezett okos (hő- és mozgásérzékelőkkel, kamerákkal ellátott) kerítés építését a magyar-szerb határon - írja a Magyar Nemzet kormányzati forrásra hivatkozva. A lap úgy tudja, hogy nem nagyon épül az út, ám a Magyar Idők arról számolt be, hogy a Bács-Kiskun megyei Garánál folynak a munkálatok.
Mindkét napilap emlékeztet arra, hogy a harmadik védvonal felállítását Orbán Viktor ígérte meg augusztusban. A miniszterelnök szerint erre akkor lehet szükség, ha újraindul Törökországból az emberáradat Európába.
Mint a kínai nagy fal
A Magyar Nemzet informátora szerint az okos kerítés célja, hogy kevesebb rendőrrel is el tudják látni a határvédelmet. Az érzékelők ugyanis jelzik, hol próbálkoznak bejutni valakik a határon, így elég ügyeletben tartani az embereket, akik a kritikus helyre sietnek. Jelenleg gondot okoz az emberek elszállásolása és sokba kerülnek a túlóráik.
A Magyar Idők részletezi az új védvonalat, amely - úgy tűnik - akárcsak a kínai nagy fal egyben közlekedési útvonal is lesz. Az úgynevezett manőverút a biztonsági határzár mellett húzódó, 150 kilométer hosszú út lesz, amely lehetővé teszi, hogy a rendőrök és katonák esőben és hóban is folyamatosan tudjanak járőrözni.
A 150 kilométer hosszú, zúzottkő burkolatú út 3,5 méter széles, két oldalán padkával. Az út mellett 140 kilométer hosszan vízelvezető árkot is kialakítottak. Megépült két vasúti átjáró és hat híd is. A manőverút 40 centiméteres, cementálással stabilizált alapja a 4,5 tonnás járműveket is elbírja. Az úton a megengedett maximális sebesség 60 kilométer/óra.
Jobb az ember, mint a pengés drót
A Magyar Nemzetnek nyilatkozó biztonságpolitikai szakértő (Tarjáni Péter) szerint az okos kerítés sokba kerül - az eddig elkészült kerítések és a határőrizet megerősítése 70 milliárd forintot vitt el -, mégsem nem jelent biztos megoldást. Nincs áthatolhatatlan kerítés, ezért a személyi feltételek megerősítése nélkül nem működhet a határvédelem.
Tizenkétezer fős kifejezetten határvédelmi kiképzést kapott erőre lenne szükség, amelyből 3-5 ezren lehetnének szolgálatban egy-egy műszakban.