A felmérésben részt vevő gépjármű-forgalmazók mindössze 21 százaléka vár növekedést az új személyautók piacán, míg 42 százaléknyian csökkenésre számítanak. Az elsődleges ok az iparágat érintő félvezetőhiány, amelynek hatásai csupán a válaszadók 31 százaléka szerint fognak megszűnni ebben az évben. 48 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy erre legalább 2023-ig várni kell, miközben 21 százalék bizonytalan a chiphiány felszámolásának időpontjában.
Arra a kérdésre, hogy elsősorban a vállalati és állami flották vagy a magánszemélyek számára történő értékesítés területén látható-e kedvezőbb növekedési lehetőség, a válaszok 84:16 arányban a flottaértékesítés felé mutattak. Mindez összefüggésben állhat azzal is, hogy jelentős áremelkedés zajlott az elmúlt időszakban a szalonokban, és a kereskedők várakozása szerint ez a folyamat nem állt meg: közel háromnegyedük a gyári árak 5 százalékosnál nagyobb mértékű emelkedésére számít idén.
Arra a kérdésre, hogy vajon mikorra becsülhető, hogy az újautó-eladásoknak már a teljesen elektromos hajtású autók teszik ki a felét, az újautó-forgalmazók 26 százaléka válaszolta azt, hogy ez 2030-ig megvalósulhat. 37 százalékuk szerint ugyanakkor erre legalább 2035-ig kell várni. Ennek egyik fő oka az lehet, hogy a válaszadók 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2030 előtt nem várható, hogy a korszerű, és nagy tömegben gyártott akkumulátorok ára lecsökken majd olyan szintre, hogy egy adott modell tisztán elektromos és benzines változata nagyjából azonos árszintre kerüljön.
Stagnáló használtautó-piac
A JóAutók.hu-val kapcsolatban álló, mintegy 200 minősített használtautó-kereskedő 33 százaléka válaszolta azt, hogy a tavalyi forgalmára kedvezőtlen hatással volt a koronavírus-járvány. 27 százaléknyian átlagos forgalmú évről nyilatkoztak, ugyanakkor 40 százalékuk azt közölte, hogy 2021-ben a forgalma meghaladta covid előtti időszakokban tapasztalt mértéket is. Ennek oka az lehet, hogy a kereskedők 70 százaléka érzékelte azt, hogy az új autók hiánya miatt a kereslet egy része a használtautó-piacra tevődött át.
Bár a válaszok igen széles sávban szóródtak, a kereskedők becsléseinek átlaga szerint idén a használtautó-piacra minimális, fél százalék körüli visszaesés vár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavaly 819 ezres rekordot elérő piac forgalma idén is a 800 ezer tulajdonosváltást jelentő szint felett maradhat.
A használtautó-piaci forgalom idei növekedésének irányába ható tényezők között elsősorban a múlófélben lévő járvány nyomán enyhülő vásárlói bizonytalanság és a használtimport további növekedése említhető a felmérés adatai szerint. Hátráltató tényező lehet ugyanakkor az ebben a szegmensben is bekövetkező jelentős áremelkedés, valamint az a tény, hogy az újautó-hiány miatt a cégek lassabban cserélik a flottáikat, ezzel csökkentve a használtautó-piacon megjelenő pótlólagos kínálatot.
A használtautó-import, mint beszerzési forrás a kereskedők szerint a következő időszakban nem fog jelentősen bővülni: 54 százalékuk szerint legfeljebb a tavalyi 132 ezres szintet fogja idén is elérni a behozott használt személyautók volumene. 21 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy a járványhelyzet fokozatos megszűnése miatt emelkedésre számít ezen a területen. Ugyanakkor 24 százaléknyian az árfolyam várható alakulásától függően növekedésre és csökkenésre egyaránt látnak esélyt.