A törvényszék tanácsa megállapította, hogy első fokon a Debreceni Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság teljes körűen feltárta a tényállást, és jogosan marasztalta el az alperest előlegfelvételei, jutalma, eszközvásárlásai, valamint nyolc rendezvény költségeinek elszámolása miatt.
Álmosd képviselő-testülete 2016 májusában fordult a bírósághoz azzal, hogy Köteles István sorozatos vagyoni hátrányt okozó törvénysértő magatartása, mulasztása miatt a bíróság szüntesse meg polgármesteri tisztségét. A bíróság 2016 júliusában felfüggesztette posztjáról a polgármestert, majd 2017 júniusában - nem jogerősen - megszüntette a tisztségét.
Az ítéleti tényállás szerint Köteles István 2015 augusztusa és 2016 januárja között másfél millió forint előleget vett fel. 2016 januárjában úgy próbált elszámolni, hogy nyolc rendezvény megtartásáról mutatott be dokumentumokat. A megrendelők és a plakátok azonban utólag készültek el, az azokon szereplő időpontokban, helyszíneken és tartalommal Álmosdon nem voltak események: így nem volt rendezvény a magyar köztársaság napja, a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja, a nemzeti összetartozás napja, a független Magyarország napja vagy az aradi vértanúk emléknapja alkalmából sem.
A programokról a képviselőknek, az egyház- és intézményvezetőknek, továbbá a hivatali dolgozóknak sem volt tudomásuk. A bíróság szerint az alperes nem önkormányzati rendezvényeket finanszírozott az önkormányzat pénzéből. Az elszámolásokhoz csatolt számlákon a beszerzett élelmiszer mennyisége is túlzott volt, főleg úgy, hogy a résztvevők számát a polgármester 10-50 főben adta meg. Az előleg elszámolásakor az alperes egy televízióról és egy forróvíztárolóról szóló számlát is bemutatott, amelyekről kiderült, hogy mindkettőt otthon használja, ami viszont nem függ össze a polgármesteri munkakör ellátásával.
Magyar Erzsébet tanácselnök indoklása szerint másodfokon is arra jutott a bíróság, hogy nem létező rendezvényekről akart elszámolni a településvezető. A programokról senki nem tudott, miközben egy 1600 fős kistelepülésen általában mindenki értesül mindenről. Törvényt sértett az alperes akkor is, amikor 2015 decemberében képviselő-testületi határozat nélkül vett fel nettó 293 ezer forint jutalmat.
Az előlegek és a jutalom felvétele, a meg nem tartott rendezvények és az eszközvásárlások a Debreceni Törvényszék szerint is jelentős kötelezettségszegésnek számítanak, amelyek vagyoni hátrányt okoztak a felperesnek. Ha egy településvezető szegi meg a jogszabályokat, az különösen kifogásolható, hiszen éppen neki kellene élen járnia a törvények betartásában.
A törvényszék szerint az alperes súlyos, szándékos, sorozatos, vagyoni kárt okozó magatartása nem egyeztethető össze a polgármesteri tisztséggel.