A rendőrségi statisztikák szerint engedély nélküli vezetés szabálysértés miatt 2019-ben közel 40 ezer esetben intézkedtek, ebből több mint 14 ezerszer szabtak ki helyszíni bírságot, 25 ezer alkalommal pedig szabálysértési eljárást indítottak.
Hasonlók voltak az adatok 2020-ban is: több mint 13 ezer helyszíni bírság és 26 ezer szabálysértési eljárás, majd tavaly májusig 5 ezer és 8 600 volt ez a két szám - olvasható a portálon.
Májusban változott a Büntető törvénykönyv (Btk.), így a járművezetés eltiltás hatálya alatt bűncselekménynek minősül. Erre azért volt szükség, mert sokan nem vették figyelembe, hogy eltiltás hatálya alatt állnak, ezért ugyanúgy használták az autót, mintha nem is lenne büntetés - magyarázta a lapnak Janklovics Ádám közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd.
2020 májusa és 2021 januárja között 800 helyszíni bírságot szabtak ki és több mint 10 ezer szabálysértési eljárást indítottak.
Mi, mit jelent?
A járművezetés eltiltás hatálya alatt szabálysértés miatt 2019-től tavaly májusig 370 helyszíni bírságot szabtak ki és 17 ezer szabálysértési előkészítő eljárás indult. Májustól idén januárig 1206 és 234 ez a két szám.
A legegyszerűbb eset, ha valaki rendelkezik érvényes, az adott kategóriára kiadott jogosítvánnyal, ám az épp nincs nála. Ez a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértésnek minősül, büntetési tétele 10 vagy 20 ezer Ft, attól függően, hogy a helyszínen vagy utólag fizetjük be a bírságot.
Súlyosabb az úgynevezett engedély nélküli vezetés szabálysértés, ide tartozik az, ha az érvényes orvosi alkalmassági igazolás hiánya miatt a jogosítvány „lejárt”, ha az illető az általa éppen vezetett járműkategóriára nem rendelkezik vezetői engedéllyel. Szintén ide tartozik, ha bűncselekmény gyanúja miatt bevonják a vezetői engedélyt.