Wáberer Györgyöt Orbán Viktor kormányfő alig egy hónapja bízta meg a magyar logisztika és közúti fuvarozás fejlesztésének elősegítésével összefüggő feladatok ellátásával: a miniszterelnöki megbízott 16 pontos programját máris elfogadta a kormány - írja a Világgazdaság (VG).
Azt eddig is lehetett tudni, hogy Wáberer György - aki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, valamint saját cége, a Waberer's International Zrt. elnök-vezérigazgatója - ötmilliárdos támogatást ért el a hivatásos jogosítványok megszerzéséhez, de a kabinet mostani döntéséből az is látszik, hogy elképzelései úgy mentek át, mint kés a vajon, a szektor kívánságlistája mostantól végrehajtandó kormányhatározat - teszi hozzá a lap.
Eszerint az érintett minisztereknek a miniszterelnöki megbízottal együttműködve a hazai fuvarozási piac és a magyar fuvarozási vállalkozások védelme érdekében október 15-ig fokozni kell a külföldi fuvarozók tevékenységi jogosultságának ellenőrzését, és meg kell teremteniük a hatékonyabb ellenőrzés személyi szervezeti, technikai és pénzügyi feltételeit. Ezenfelül kiadták a felelősöknek, hogy növeljék a bírságtételeket, és készítsenek tervet a jogosulatlan tevékenység visszaszorítására. Azt is feladatul kapták a tárcák vezetői, hogy a közigazgatási eljárás szabályainak módosításával tegyék lehetővé a helyszíni bírságolást, a külföldiekkel szembeni eljárás idejének lerövidítését, valamint a bírságok behajthatóságát.
A sofőrhiány megszüntetése érdekében Varga Mihálynak szeptember 30-ig ki kell alakítania a hivatásos gépjárművezetők "C", "D", "C+E", "D+E" és "GKI" alapkategóriájú állami finanszírozású képzését. Ez a VG szerint elvileg több, mint amit nemrégiben bejelentettek, hiszen akkor 6000 hivatásos jogosítvány megszerzéséhez adtak ötmilliárdot, a határozat viszont már általában állami finanszírozásról ír.
Emellett felülvizsgálják a képzési rendszer szabályait, a feleslegesnek ítélt vizsgaelemeket megszüntetik, továbbá szeptember végi határidővel megvizsgálják a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban, valamint a fuvarozási területen egyszerűsítik az uniós országokból érkezők foglalkoztatásának feltételeit.
A kormány felülvizsgálja azokat a rendelkezéseket, amelyek "az árufuvarozást végző gépjárművezetők munkája jellegéből adódóan nem tarthatók be". Az adózás terén is lesz változás: a belföldi fuvarozást végző gépkocsivezetők kiküldetési költségtérítési átalányát valószínűleg megemelik, és csökkentenék a tehergépjárművekhez kapcsolódó adminisztrációs terheket.
Várhatóan az új haszonjárműveket műszaki vizsga nélkül lehet majd forgalomba helyezni, a más EU-államból beszerzett haszonjármű érvényes vizsgáját pedig el fogják ismerni. A haszonjárművek esetében nem kell majd visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetni. A gépjárműadót pedig "közelítik az európai uniós irányelvben kötelezően meghatározott legalacsonyabb mértékhez". A kormány növelné emellett a kamionparkolók számát, javítaná felszereltségüket és védettségüket, valamint közlekedési szolgáltató állomások hálózatát hozná létre.