A közúti szállítási szektor egyre jobban belesodródik abba a furcsa helyzetbe, hogy a piacon megnőtt kereslet, azaz több fuvarra van megrendelés, de a kínálat ezt messze nem tudja kielégíteni, mert egyszerűen nincs gép és ember, amellyel a rakományt el lehetne vinni A-ból B-be - írja a G7 a kamionos szállítás természetrajzát vázoló cikkében. Míg 2020-ban egy kamionnak körülbelül 75 ezer euróba került, ma 100 ezer euró felett van az ára.
Ugyanakkor az is igaz, hogy rendkívül furcsa helyzet állt elő: egy 3 éve 75 ezer euróért vett új kamiont ma reálisan meg lehet próbálni eladni 50 ezer euróért. Pedig a kamionok értékvesztése a könyvekben általában három év alatt 45 százalék szokott lenni.
A jó sofőrt a jó kamionba ültetik
A piac nagy szereplői általában háromévente cserélik a kamionokat. Főleg azért, mert az elmúlt években erre a három-ötéves amortizációs periódusra állt rá a gyártás-karbantartás és a lízingpiac is, vagyis általában így éri meg legjobban a flotta menedzselése. Emellett nagyon fontos szempont a sofőrök megtartása is, és amelyik cég teheti, az mindig igyekszik a legmodernebb kamiont adni nekik, ehhez a három éves ciklus megfelelő.
A gyártók a most megrendelt új kamionok szállítását általában 12-15 hónapra vállalják. A beszállítói nehézségek miatt az autógyárak nehezen tudnak pontos gyártási időpontokat adni, és ez a jövőbeni árazást is nehezíti.
Egy szállítási cégnek tehát ma úgy kellene megterveznie a beszerzéseit, hogy 36 hónapig tart a flottájában egy kamiont, de 15 hónappal a lejárat előtt megrendeli az új járművet. Csakhogy az árát csak a szállítás előtt tudja meg. Időközben ugyanis még a kamion euróban számolt ára is megváltozhat, arról nem is beszélve, hogy forintban végképp nehéz előre belőni a jövőbeni értéket.