Hétfőtől indul a karácsonyi ajándékvásárlás következő fejezet, a csere-bere. Kettőt kaptál, nem tetszik a színe, kicsi, lötyög, már olvastad. Persze, még az is kiderülhet az utolsó pillanatban, hogy családon belül elsózható az a valami, tolongás mentesítve a csere-bere felelősét.
A nem tetsző, rossz méretű, vagy éppen két ajándékozótól kapott egyforma ajándékok csere-beréje és a minőségi panaszok intézése újabb roham forrása a boltokban a karácsonyi ünnepek után, ez várható most is. A kettő ugyanakkor teljesen más műfaj a boltok világában: a csere-bere önkéntes a boltos részéről, nem köteles rá, kivéve a webáruházak esetében a 14 napos indoklás nélküli elállási jogot, ezzel szemben a minőségi kifogás intézése kötelező - hívja fel a figyelmet a blokkk.com kereskedelmi szakblog.
És lesz, aki az ajándékba kapott, járványbiztosnak vélt vásárlási utalványát akarja beváltani, esetleg valamilyen ünnepek közi akciót is megcélozva: nem kell félnie, lesz vásárló a boltokban.
Csere-bere íratlan szabályok
A csere-beréhez íratlan játékszabály, hogy kell hozzá a nyugta, nélküle kár is elindulni. Végül minden kizárólag jóindulat kérdése a boltos részéről, így azért ha hihető a történet, például egy bankkártyás fizetés igazolásával, akkor azért nem reménytelen vállalkozás az elkeveredett nyugta nélkül próbálkozni.
Szamárfüles könyvvel, összefirkált kifestővel, sáros cipővel kár kísérletezni, a csere-bere terméke nem lehet használt, hibátlannak is kell lennie.
És a csomagolás. Nehéz a karácsonyi meglepetés lázában égő gyermeknek elmagyarázni, hogy ne bántsa a csomagolást. Könnyebb esete a csere-berének, ha a sérült csomagolás átcserélhető, de van, ami már menthetetlen. A csomagolás egyébként információforrás is, hiszen több fogyasztóvédelmi előírást is tartalmazhat.
Ha jótállásos terméket vinnénk vissza csere-berélni - van ilyen, ha hibátlan, de kettőt kapott a megajándékozott -, akkor a jótállási jegyet is vigyük vissza, hiszen azt is ki kell cserélni (például a termék gyári számának feltüntetése, vagy a vásárlás keltének feltüntetése miatt).
És ha nem találunk mást helyette?
Elöljáróban meg kell jegyezni, hogy azért némi reklám is szorul azért a csere-berébe, hiszen könnyedebb szívvel jár vissza később a vásárló abba a boltba, ahol segítettek neki.
A legnehezebb eset, ha a csere-berés termék helyett nem találunk hirtelenjében másikat: el is fogyhatott, vagy éppen a méretből, vagy óhajtott színből nincs. Ilyenkor jöhet az újabb alku a boltossal, hogy mit tud kínálni helyette: akár egy későbbi levásárlási lehetőséget is, persze ne sértődjünk meg, ha ezt feltételekhez köti (még mindig jobb, mint két egyforma könyv a polcon).
Például kikötheti, hogy nem lehet akciós a későbbi vásárlás (megteheti, nem köteles veszteséget vállalni): előfordult már ugyanis olyan eset, hogy a kedves vásárló a teljes áron vett és visszavitt egy szem darab portéka helyett elvitt a csere-berében két másikat - 50-50 százalékkal olcsóbban. De a boltos ebbe is belemehetett.
És ha elromlott: jön a szavatosság és a jótállás
Minden megvásárolt termék, például egy zokni esetében is a vásárlót megilleti a szavatosság joga, ami azt jelenti, hogy a vásárlás pillanatában hibátlan volt, de később kiderült valamilyen hiányosság. Ez két évig igaz, kivéve értelemszerűen a fogyaszthatóság és a minőségmegőrzési idős termékeket, ott a megadott határidőig igaz. És persze a terméket rendeltetésszerűen kell használni, tehát az elegáns bőrcipő nem focicipő.
Ez a fajta reklamáció nyugta felmutatásával intézhető, a vásárlást követő két évig és az első hat hónapban a boltosnak kell lépnie, ha úgy véli, a vásárlónak nincs igaza (ez az időtartam az újabb vásárlások esetében 2022-től megnyúlik egy évre). Így ha az ünnepeket követően kiderül egy hiba, lehet visszavinni a boltba.
Jótállás, garancia: 3 napos csere csak hiba esetében kötelező
A jogszabályban felsorolt tartós, többségében tízezer forintnál drágább tartós cikkek esetében jótállás, más néven garancia illeti meg a vásárlót, a termék értékétől függő időtartamokban. De hát a hibák egy része gyorsan kiderülhet, már a kicsomagolást követő pillanatokban.
A jótállásnak van egy sajátos szabálya is. Ha vásárló a vásárlást követő három munkanapon belül reklamál és az megalapozott, akkor nincs javítgatás, hanem kötelező cserélni. Hát ebből már sokan kicsúsztak, akik korábban vették meg az ajándékokat, de az utolsó pillanatos vásárlók, megajándékozottak baktathatnak vissza ezzel az igénnyel is a boltba.
Ez ugyan nem csere-bere kérdése, de van, ahol 3 nap leteltével is cserélnek egy darabig meghibásodott ketyerét.
A minőségi reklamációt a vásárlás helyén kell intézni, bár a vásárló ha akarja, saját maga is viheti szervizbe a meghibásodott portékáját. Jár neki a javítás, ha ez nem megy, akkor a csere, vagy árleszállítás, végső soron pedig visszajár a kifizetett vételár. A harmadik meghibásodás után azonban már a csere jár a vásárlónak.
És persze ha meghibásodott egy jótállásos termék, reklamációnál kell a jótállási jegy (sok helyen vásárláskor rátűzik a nyugtát, ami nem baj, de ha szabályos a jótállási jegy, nem kell a nyugta). Ha a boltos bármiért is nem adott jótállási jegyet, vagy rosszul töltötte ki, akkor a nyugta is elég a vásárlás igazolására.
Reklamáció intézésénél jegyzőkönyv felvétele kötelező, ami vita esetén hasznos tud lenni. A vásárló és a boltos is jogosult a véleményét beleírni. Sőt.
A webáruház 14 napja: egy év is lehet belőle
A webáruházi vásárlásnál (de minden üzleten kívüli, valamint távolban kötött szerződés esetén) jár a 14 napos indoklás nélküli elállási jog. Ez nem minőségi reklamáció kérdése, ez a jog megilleti a webáruházi vásárlót. Ráadásul a rendelést követően a kiszállítást, átvételt megelőzően is elállhat a vételtől, ami a szállításban elcsúszott ajándékok esetében hasznos dolog lehet.
Egyébként ha a webáruház nem ad információt a 14 napos elállási jogról, az egy évre ugrik, addig lehet élni vele. De ha menet közben javít a webáruház, akkor a kijavított tájékoztatás megadásától indul a 14 nap.
És van webáruház, mely rátesz egy lapáttal a 14 napos elállásra. Itt azért vigyázni kell, mert a 14 napon túli időszakra már meghatározhatnak egyedi feltételeket is a csere-berére.
Nehézkesebb az ügyintézés, ha nem magyar bejegyzésű a webáruház és nincs is magyar ügyintézési hely. De az uniós jogban egységes a 14 napos elállási jog.
Mindezekért nem árt egyébként a webáruházi általános szerződési feltételeket olvasni, már vásárlás előtt, legalább az elejét, abban benne van, kitől vásárolunk, hogyan és hol lehet kérni, panaszkodni és milyen feltételekkel kínál még a webáruház a csere-beréhez ráadást.