Még csak augusztus van, de az Egyesült Királyság játékboltjai máris figyelmeztetik a nyári szünet végére készülő szülőket: ha tudják, mit szeretne a gyerek karácsonyra, és szeretnék elkerülni a hosszú ideje a legvadabb ajándékvásárlási hajszát, vegyék meg most, amit akarnak - írja a Guardian.

A játékipar brit szereplői szerint a fogyasztóknak idén karácsonykor magasabb árakkal és jelentős készlethiánnyal kell szembenézniük. Két okra vezették vissza a jelenlegi helyzetet: a szállítási kapacitások hiányára és az emelkedő nyersanyagárakra. A járvány miatt először a lezárások eredményezték azt, hogy emelkedni kezdtek a szállítmányozási költségek, majd amikor újraindult a gazdaság, óriási kereslet szabadult a piacokra. 

"Néhányan több mint 30 000 dollárt fizettek azért, hogy egy konténer felkerüljön a hajóra" - mondta Alan Simpson, a Brit Játékkereskedők Szövetségének elnöke a Guardiannek a helyzetről. "De még ha fizet is, nem jelenti azt, hogy kap egy konténert és felrakják az áruját a hajóra. Ez kettős csapás. Nem csak áremelkedések lesznek, hanem hiány is, mert egyszerűen nincs elég konténer" - részletezte az ellátási problémák okait.

A szállítási nehézségek mellett a játékkereskedők az Egyesült Királyságba érkező áruk esetében a teherautó-sofőrök hiányával is szembesülnek. A lezárások alatt megnövekedett kereslet, a júliusi kínai tájfun és a Covid-korlátozások újbóli bevezetése néhány kínai gyártóbázison mind súlyosbította a problémákat. "Minden, ami csak elromolhatott, idén ellenünk fordult" - tette hozzá Simpson.

Miközben sok importőr és kiskereskedő szembesül ezekkel a problémákkal, a játékkereskedelem szezonális jellege miatt az ellátási problémák esetében sovány vigasz, hogy idővel rendeződik majd a helyzet: ha karácsonykor nincs ott a kívánt játék, akkor később már hiába érkezik meg. A kiskereskedők szerint korai lenne megmondani, hogy melyek lesznek a legkeresettebb játékok idén karácsonykor, de elmondták, hogy a mancs őrjárat figurák, a fidget popper stresszoldók és az óvodás Cocomelon márka iránt nagy a kereslet.

Az pedig, hogy drágábbak lehetnek a játékok, annak köszönhető, hogy a műanyag-alapanyagok költségei is emelkednek. Az év elejéhez képest Európában 50-55 százalékos emelkedések tapasztalhatók a leginkább használt pvc- és polietilén-fajtáknál.

Magyarországon rákészültek a válságra

Mi is tapasztalunk a piacon ellátási nehézségeket. Úgy látjuk, hogy ezeket elsősorban a logisztikai problémák okozzák, hiszen a pandémia miatt leállt a légi teherszállítás, így kénytelen volt mindenki a hajós konténerszállításra váltani. Mindeközben világviszonylatban több száz százalékos áremelkedés történt a konténerszállításban. Ezek már ebben az évben éreztetik hatásukat, hiszen már a januári beérkezések is a megemelt fuvardíjjal jöttek

- közölte a Napi.hu megkeresésére Gyaraki Dávid, a REGIO Játék marketing vezetője. Mint jelezte, további zavart okoz a nyersanyagárak már említett emelkedése is, és a fa és a fém ára is jelentősen nőtt az elmúlt időszakban, és várhatóan még nincs vége a folyamatnak.

Emellett jelezte, hogy az ellátást egy harmadik tényező is befolyásolja. "A különböző lokális társadalmi-gazdasági tényezők is hatással vannak az ellátási láncra, például a kínai társadalom és gazdaság fejlődése magával hozza például a munkaerő költségének növekedését. Ezen kívül a távol-keleti országok gyártói esetében megfigyelhető, hogy egyre nagyobb mértékben automatizálnák a termelést, kompenzálva a csökkenő munkaerőt, azonban a technológia még nem tart ott, hogy az összes munkafázisra megoldást nyújtson" - magyarázta lapunknak Gyaraki Dávid.

Viszont ez nem jár hasonló negatív hatásokkal, mint a briteknél: a szakember jelezte, hogy itthon nem valószínűek készlethiányok. "A játékpiac nagyon előfinanszírozott, a karácsonyi árukészlet nyáron kerül beszerzésre, emiatt a magyar vásárlóknak nem kell attól tartaniuk, hogy a karácsonyi ajándékok beszerzése veszélybe kerülne. A rendeléseink java része már be is érkezett vagy már úton vannak, emiatt nem tartunk attól, hogy karácsonykor készlethiány lesz a REGIO Játék üzleteiben - tette hozzá.

Arra a kérdésre, hogy várható-e, hogy az emelkedő szállítási és gyártási költségek miatt viszonteladóként kénytelenek lesznek a termékek árát emelni, azt válaszolta, hogy lépcsőzetes áremelésben gondolkodnak, de nem kell arra készülni, hogy a játékvásárlás megfizethetetlen lesz. "A méretgazdaságosság elve miatt, mivel nagy tételben importáljuk a játékokat, mi és a fogyasztóink is valamelyest védve vagyunk a drasztikus drágulásoktól" - ismertette Gyaraki Dávid a cég politikáját, amely szerint "az áremelés náluk beérkezésenként, az adott árfolyam figyelembevételével és a logisztikai költségek beleszámításával, kis lépcsőkben történik."

A REGIO Játék

A REGIO Játékkereskedelmi Kft.-t 1990-ben családi vállalkozásként alapította Gyaraki József, a cég ügyvezetője. A piacvezető játékforgalmazó 100 százalékig magyar tulajdonban van, ma már országszerte 43 játékbolttal rendelkezik, és közel 25 százalékos részesedésével piacvezető a hagyományos magyar játékpiacon. Áruházaiban közel 30 000-féle játék található. A dinamikus fejlesztések eredményeként a REGIO JÁTÉK 2020-ban 13,8 milliárd forint nettó árbevételt ért el.