A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Otys Úttechnika Kft., az Út-Garantor Kft. és a Kristály-Vár Építési, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Kristály-Vár) a Nagylóc önkormányzata által kiírt, valamint az Otys és az Út-Garantor a Szécsényfelfalu önkormányzata által kiírt közbeszerzés keretében egyeztettek arról, hogy melyik legyen a nyertes ajánlatot benyújtó vállalkozás. A GVH a három vállalkozással szemben összesen 43,56 millió forint bírságot szabott ki.

Nagylóc Község Önkormányzata 2012. június 25-én "Vízkárokhoz kapcsolódó településfejlesztés Nagylócon", Szécsényfelfalu Község Önkormányzata 2012. április 23-án "Településrekonstrukció az árvíz sújtotta településeken" elnevezéssel közbeszerzési eljárást írt ki. A pályázatok alapvetően útépítési, illetve útrekonstrukciós munkálatok megvalósítására vonatkoztak.

A GVH megállapította, hogy a nagylóci projekt esetében

  • az Út-Garantor és a Kristály-Vár ajánlatát az Otys készítette,
  • az Út-Garantor és a Kristály-Vár az Otys által elkészített ajánlatot nyújtotta be,
  • az Út-Garantor és a Kristály-Vár az Otysszal akarategyezségben tartózkodtak valódi versenyzői ajánlat megtételétől.
A szécsényfelfalui projekt kapcsán a GVH megállapította, hogy az Otys és az Út-Garantor az ajánlataik beadása előtt kapcsolatba léptek egymással olyan iratok kapcsán, amelyek a fővállalkozói ajánlat elkészítéséhez voltak szükségesek. Az Otys az Út-Garantor tendernyertességének elősegítése érdekében fedőajánlatot nyújtott be, így összehangoltan befolyásolták a közbeszerzési eljárás végeredményét.

Az eljárás alá vont vállalkozások a fenti magatartásukkal megsértették a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmát, amiért a GVH az Út-Garantort 18,65 millió, az Otyst 18,65 millió, a Kristály-Várat pedig 6.26 millió forintra bírságolta.

A GVH a kiszabott bírság alapösszegéül - releváns forgalomként - a nyertes ajánlat összegének háromszorosát vette figyelembe, majd értékelte a súlyosító és enyhítő körülményeket.

A GVH a bírság összegének meghatározásánál azt is figyelembe vette, hogy a közbeszerzési eljáráshoz kapcsolódó piacfelosztás minősül az egyik legsúlyosabb versenyjogi jogsértésnek, ahol nemcsak a kiíró érdekei, hanem a közbeszerzéssel megvalósítani kívánt társadalmi érdekek is súlyosan sérültek. Emellett a megvalósított piacfelosztó célú egyeztetés sikerrel járt, vagyis ténylegesen bekövetkezett az eljárás alá vont vállalkozások jogsértésére visszavezethető piaci hatás.