A baleseti adóból 2012 óta befolyt közel 132 milliárd forint sorsa felől érdeklődött - a Napi.hu korábbi cikke alapján - Gúr Nándor az MSZP országgyűlési képviselője. A honatya írásban kérte Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, hogy tételesen mutassa be a költéseket, összegekkel, időpontokkal, egészségügyi területekkel.
A baleseti adót azért vezette be a kormány 2012-ben mert úgy gondolták, hogy az az összeg, amelyet a biztosító társaságok az egészségügyi büdzsébe befizetnek, nem fedezi a balesetek egészségügyi költségeit, ezért abból az autósoknak is ki kell venniük a részüket. A baleseti adó alapja a kötelező gépjármű felelősség biztosítási (kgfb) befizetés, mértéke pedig 30 százalék, de legfeljebb 83 forint naponta.
Kapcsolódó
A kérdésre válaszoló Tállai András államtitkár azt írta, hogy az adónem az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi az éves központi költségvetésről szóló törvényben pedig idén 29 milliárd forint összegben az egészségbiztosítási tevékenységekkel kapcsolatos egyéb bevételek előirányzatai között szerepel.
Csakhogy az alapra is vonatkozik a globális fedezet elve, vagyis hogy a költségvetés minden bevétele, valamennyi kiadás fedezetéül szolgál. Ez azt jelenti, hogy nincs közvetlen összefüggés valamely bevételi és kiadási előirányzat között.
Mivel a díjat a kgfb-vel együtt szedik be évente vagy negyedévente, ezt a pénzt nem is lenne célszerű év közbeni célzott egészségpolitikai célkitűzésekhez társítani.
Tállai András úgy fogalmazott, hogy
a pénz hozzájárult a különböző egészségpolitikai célok megvalósulásához, egészségbiztosítási kiadások fedezetéül használták fel.
Év | Baleseti adó (mrd Ft) | Autóállomány (mill. db.) | Átlagadó (Ft) |
2016 | 32,49 | 3,31 | 9 816 |
2015 | 27,49 | 3,2 | 8 600 |
2014 | 23,81 | 3,11 | 7 662 |
2013 | 22,87 | 3,04 | 7 521 |
2012 | 25,16 | 2,99 | 8 424 |
Összesen | 131,82 | - | - |
Forrás: NGM, KSH |
A Napi.hu információi szerint a baleseti adó mértékének felülvizsgálata jelenleg nincs tervben, vagyis a jövőben is az eddigieknek megfelelően kell azt fizetni. Látva az autóállomány és persze a kgfb-díjak lendületes - idei 10-12 százalékos - növekedését az idén vélhetően inkább a 40 milliárdhoz fog közelíteni a beszedett összeg. Az sem segíti a díjak mérséklődését, hogy az emberek lényegében "vakon" kötnek biztosítást, amíg nem férhetnek hozzá saját kártörténeti adataikhoz. Erről itt írtunk korábban.