A gyerekek gyakran megfigyelik és lemásolják a szüleik cselekedeteit, és nincs ez másképp a digitális szokások esetében sem. Ha a gyerekek azt látják, hogy a szüleik folyton csetelnek és videókat néznek, akkor később ezt a magatartást tekintik majd a normának, és sok időt töltenek az online térben. A Kaspersky megbízásából készült új globális felmérés a családon belüli digitális szokások szerepét, valamint a szülők viselkedésének a gyerekekre gyakorolt hatását, illetve ennek fordítottját vizsgálta.
A jelentés közvetlen összefüggést mutatott ki a szülők és a gyerekeik által a készülékek előtt töltött idő mennyisége között: az adatok azt mutatják, hogy a gyerekek hajlamosak közel ugyanannyi időt tölteni eszközhasználattal, mint a szüleik. A felnőttek 82, a gyerekek 70 százaléka naponta legalább három órát tölt a különféle digitális kütyük előtt.
Alig van kivétel
Az eredményekből kiderült, hogy a gyerekek a szüleik készülék-használatához igazítják a saját szokásaikat: amennyiben a szülők napi 2 óránál kevesebb időt töltenek az eszközök előtt, akkor a gyerekeik is így tesznek. Ugyanakkor, ha a szülők napi több mint 2 órát használják a kütyüjeiket, a gyerekek is nagy valószínűséggel hajlamosak ugyanígy cselekedni. Csak az esetek 19 százalékában fordult elő, hogy ezektől eltérő szokások alakultak ki.
Emellett egészen furcsa szokásokra is rámutatnak: például azok a gyerekek, akiknek a szülei gyakran használnak okoseszközöket, étkezés közben már 39 perccel többet töltenek az online térben.
Mind a gyerekek, mind a felnőttek nagy része – 48 százaléka – ugyanannyi ideig használja a készülékeit, körülbelül napi 3,5 órát. Valamint a szülők többsége meg van győződve arról, hogy egyaránt ők (62 százalék) és a gyerekeik (58 százalék) megfelelő mennyiségű időt fordítanak erre.
A gyerekek 61 százaléka 8-12 éves kora között, 11 százaléka pedig már 5 éves kora előtt megkapja az első digitális eszközét. A felnőttek többsége világszerte korlátozza, hogy a gyereke milyen videókat nézhet (60 százalék), valamint felügyelik a videojátékos tevékenységet (52 százalék) és a látogatható weboldalakat is (56 százalék). Ugyan a szülők 87 százaléka szerint elsősorban az ő feladatuk a gyermek online viselkedését szabályozni, több mint negyede úgy véli, hogy a felelősség az oktatási intézményekre és a gyerekekre is hárul.
Megrovás helyett példamutatást sürgetnek
A kutatás azt is megállapította, hogy a szülők inkább optimisták az eszközhasználat kérdésében: mindössze 1 százalékuk gondolja úgy, hogy a gyerekeik biztosan nem rendeltetésszerűen kezelik a technológiát, 48 százalékuk szerint pedig többnyire az elvártaknak megfelelően használják őket.
Érdekesség, hogy a francia és német szülők kilógnak a sorból: gyerekeik naponta kevesebb, mint 2 órát fordítanak eszközhasználatra – ennek aránya 62, illetve 49 százalék –, szemben a 29 százalékos globális átlaggal.
A felmérésben olyan felnőttek vettek részt, akik 7–12 év közötti gyerekeikkel „teljes időben” egy háztartásban élnek. Sok szülő meg van győződve arról, hogy elegendő világos szabályokat felállítani a gyerekek médiahasználatát illetően, valamint felügyelni, hogy milyen típusú tartalmakhoz férhessenek hozzá. Szakértők szerint azonban a hatékony büntetések helyett a szülőknek előbb a saját médiafogyasztásukat kellene csökkenteniük.