Meglepő módon a tavalyi évhez képest valamivel kevesebb panaszt kapott a Gazdasági Versenyhivatal az akcióktól hemzsegő időszakban - mondta az InfoRádiónak Kollár Kinga szóvivő. November 22-től december 4-ig mindösszesen 14 bejelentés történt, azonban még továbbiak is várhatók, tekintettel arra, hogy hivatalosan a Black Friday a múlt pénteken volt, illetőleg a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kerülhetnek még át ügyek a GVH-hoz.
A szóban forgó panaszosok leggyakrabban műszaki cikkeket kerestek az akciók alkalmával - mobiltelefont, játékkonzolt, fülhallgatót, okosórát -, eközben pedig azzal szembesültek, hogy bizonyos kereskedők fiktívárazták a termékeket, vagyis előre megemelték, majd azt akciózták.
A másik jellemző panasz, hogy a készletek nagyon hamar elfogytak, akár fél-egy perc alatt is, ezzel kapcsolatban egyébként jelenleg folytat eljárást a Gazdasági Versenyhivatal az eMAG-gal szemben, ugyanis a kereskedőnek a korábbi tapasztalatai alapján a várható érdeklődésnek megfelelő mennyiségű készletet kellene tartania.
Mostanában egy újszerű magatartás, hogy a webshopok egyre gyakrabban helyeznek el felugró, sürgető üzeneteket a fogyasztók számára, például: "Ez egy nagyon népszerű termék, jelenleg 20 másik vásárló nézi...", tehát olyan állításokat, amivel próbálják siettetni a fogyasztói döntés meghozatalát. A gond ezzel az, hogy rendszerint algoritmusok alapján jelennek meg és nem tükrözik a valóságot, megtévesztve a fogyasztókat. Így a magyar jog szerint ez is kifogásolható gyakorlat, hiszen ez egyfajta pszichés nyomásgyakorlást jelent a fogyasztókra, ami a fogyasztóvédelmi törvény szerint tilos.Beilleszt
A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy a panaszosok általában a megfelelő esetben találják meg a Gazdasági Versenyhivatalt, amihez egyébként akkor érdemes fordulni, hogyha a fogyaszt olyan jellegű magatartással szembesül, ami kihat az egész piacra. A GVH egyébként tipikusan a nagy webáruházakkal kapcsolatos panaszokat kapja.
A beérkezett panaszok nagy részét jelenleg még vizsgálja, hogy szükséges-e valamelyikben - a bejelentett magatartás alapján - tényleges versenyfelügyeleti eljárást indítaniuk, mindazonáltal a Black Friday akciók kapcsán két eljárásuk már folyamatban van, egyik az eMAG, a másik az Alza.hu ellen.
Az eljárás alá vontakra a kiszabható legnagyobb bírság az előző évi nettó árbevételük 10 százaléka lehet, ami már egy jelentős összeg, illetve magatartástól is el tud tiltani a Gazdasági Versenyhivatal.