November elsejétől minden közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató számára kötelező az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) használata. A rendszert féléves tesztidőszak után, már augusztus végén nyitottá tették az önkéntesen csatlakozni vágyók számára. (Hogy mi is az az EESZT, arról itt és itt és is írtunk.)
A féléves tesztidőszakban 80 szolgáltatóval működtek, akik az egész féléves ciklusban 400 ezer receptet és egészségügyi dokumentációt töltöttek fel a "térbe". Az augusztus végi nyitás után a maradék több mint 9 ezer szolgáltatót kellett rácsatlakoztatni a térre. Jelenleg több mint 8 ezer szolgáltató használja aktívan az EESZT-t, naponta 400 ezer receptet töltenek fel rá, a szolgáltatók naponta több mint 6 milliószor "szólítják meg a teret" - vázolta az EESZT-re zúduló adattömeg méretét Szabó Bálint. Ezek bármilyen más informatikai rendszerhez mérve gigászi számok, de a rendszer mégis működik, kivéve, amikor nem. Mint például most - fogalmazott Szabó Bálint.
Kapcsolódó
November 2-án ugyanis hirtelen kapott óriási löketet az EESZT, és a "tér elkezdett letérdelni" - magyarázta Szabó Bálint. A gyors beavatkozás megoldotta a helyzetet, de ez volt az első figyelmeztetés a rendszer készítői számára, hogy valami nem megfelelően működik, finomhangolásra van szükség a két hónapos intenzív működés után. Ám hiába végezték el a finomhangolást, a beavatkozás nem volt elegendő. Ebben a helyzetben dönteni kellett, visszaállnak-e a régi informatikára, mint azt többen is szorgalmazták, de a rendszer készítői a további előremenetel mellett voksoltak, s az elmúlt két napban megtalálták azokat szűk keresztmetszeteket, amelyek a dugulást okozták. A korrekció után elkezdték "visszaterhelni a teret", amely csütörtök estére újra megfelelően működött. Szabó szerint mindez a normál üzemmenetbe része, s úgy véli, teljesült az a legnagyobb elvárás, hogy ha "meg is áll a tér", a helyi orvosi rendszerek munkáját ez ne zavarja.
Az elmúlt két hónapban leginkább a háziorvosok és a patikák igényeltek az EESZT-hez való csatlakozáshoz technikai segítséget, amelyet azonban nem találtak elegendőnek. Szabó elismerte, hogy valóban kevesen voltak az igényekhez képest. Összesen több mint 40-en állnak készen a hívások fogadására, ugyanakkor a napi terhelést figyelembe véve 400-nál is több ügyfélszolgálatosra lenne szükség. Ekkora létszám biztosítására azonban egyáltalán nincs mód - mondta Szabó Bálint.
A MedicalOnline úgy tudja, a kétnapos leállás miatt sem a betegellátóknak, sem a gyógyszerészeknek nem lesz különösebb teendőjük, ugyanis amint újra csatlakozni tudnak az EESZT-hez, a közben keletkezett adatok maguktól betöltődnek a közös térbe.