Az eredeti terveknél másfélszer nagyobb, évi 150 milliárd forint bevétellel számol a jövő év közepén elindítandó, a 3,5 tonna feletti nehézgépjárművek üzemeltetőire kivetett elektronikus, azaz használatarányos útdíjból a kormány. Mivel frissen induló rendszerről van szó, a működés első fél évére tervezett 75 milliárd is ambiciózusnak tűnik − de ez az összeg szerepel a Széll Kálmán terv hivatalosan frissített verziójában. Arról viszont még csak pletykákat hallani a nemzetgazdasági tárca berkeiből, hogy a május 31-ig kiírandó gyorsított közbeszerzési eljáráson egy kínai cég lehet a befutó, sőt az sem kizárt, hogy a szűk határidő és a forráshiány miatt a kínaiak a finanszírozásba is beszállnak. Minderről Fellegi Tamás − akkor még nemzeti fejlesztési miniszter − tavaly őszi pekingi tárgyalásain eshetett szó. Korábban az osztrák Kapsch Telematic Servicest is esélyes pályázóként emlegették − Fellegi 2007-től 2009 januárjáig e cég hazai ügyvezetője volt.
Amint arról beszámoltunk, ha minden jól megy, néhány hónap alatt megtérülhet az e-útdíj 50 milliárd forintosra taksált bevezetési költsége. Úgy tudjuk, a rendszer üzemeltetése 10-20 százalékot vihet el, ami igen jó üzletnek ígérkezik, hiszen a rendszer teljes kiépülésére, 2020-ra évi 400 milliárdos díjbevétellel számol a kormány.
Emlékeztetőül: az e-útdíjat évente kétszer emelnék − január, illetve július 1-jén, az inflációt meghaladó mértékben. A gyakori használók és a kevésbé környezetszennyező járművek kedvezményt kaphatnak, a szennyezőbbekre magasabb tarifa vár. A személyautókra, a 3,5 tonna alatti járművekre és a buszokra egyelőre maradna az időalapú használatot jelentő matricarendszer. Ők legkorábban az e-útdíj bevezetése után fél évvel önként csatlakozhatnak a használatarányos rendszerhez, ha az éri meg nekik jobban.
A nagy elszántság mellett hagyott magának egérutat a kormány, hiszen a terv úgy fogalmaz: "Ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható." Nem zárható ki, hogy ezt az opciót azért tartotta fenn a kabinet, mert nem lesz egyszerű a gyors bevezetés, mégpedig a közbeszerzési eljárásokat nem ritkán kísérő jogviták miatt.