A KSH a legfrissebb július eleji villám adatközlésében most nem jelzi, hogy a változásokat folyóáras, vagy volumen adatok mutatják (utóbbi a kiigazítatlan volumenindex, ami az árváltozásokat kiszűrve a mennyiségi változást jelzi, tehát leegyszerűsítve kilóban, darabban, literben).
A hivatalos adatok szerint 2019 júliusában - online-értékesítések nélkül - 1005 milliárd forint volt a boltos költekezés, ami 2020 július 1-12 között 1,2 százalékkal nőtt - a Blokkk.com azt feltételezve, hogy ezek továbbra is online kasszaadatokon alapulnak, ezek folyóáras adatokat takarnak. Ez alapján a kereskedelmi szakblog szerint a járványidőszakban ez az első növekedést jelző mutató, igaz, "csak" folyóáras.
Ezek alapján a növekedést egész hónapra kivetítve 1017 milliárd forint jön ki júliusi költekezésre. Ugyanakkor egy 40 százalékos webáruházi növekedést feltételezve, és így még 86 milliárd forintot hozzácsapva, a júliusi boltos költekezés 1103 milliárd forint lehetett a Blokkk.com számításai szerint.
A statisztika a boltos adatok összegzésénél más drágulási átlaggal számol, mint a teljes inflációs kosár, így a korábban már megbecsült "nulla körüli" júniust követően júliusban egy szerény növekedés is lehetett a boltos költekezésből volumenre átszámolva (eddig május volt az utolsó boltos adatközlési időszak).
Júliusban az élelmiszeres boltok és a webáruházak felfelé, az iparcikkes és az üzemanyag piacok lefelé húzták a mérleget, ami végül összességében javulást, kilábalást mutat.
Az úgynevezett élelmiszer vegyes boltok a 2019-es 371 milliárd forintos júliust követően ebben az évben 8,9 százalékkal több bevételt könyvelhettek el, ami egyrészt 404 milliárd forintos költekezést jelent, de ez már mennyiségben is növekedést takar, mivel az átlagos áremelkedés ebben a boltkörben nem volt ilyen nagy. Ebből 2-3 százalék volumenemelkedésre lehet következtetni a Blokkk.com szerint.
Az üzemanyag vásárlás még mindig csökkent, 24 százalékkal, de az árak is alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban. Ez a megelőző hónapokban is így volt, júniusban 28 százalékkal kisebb volt a kasszaadat.
A híradástechnikai cikkek piacának esése viszont meglepetés, mivel ez az áruterület eddig nem bukott ennyit. Az okok között lehet, hogy a digitális oktatás júniusban befejeződött és a home office-ból is sokan visszatértek az irodákba. A júniusi kasszaadatok pedig növekedést mutattak, hiszen a kijárási korlátozás idején ez a boltkör még nyitva is lehetett (15 óráig). Úgy tűnik, összességében az iparcikk piac csak döcög, lassabban zárkózik fel.