A kereskedők termékeit értékesítő hagyományos online áruházak mellett az online használtcikk-piacterek szerepe egyre nagyobb, hiszen továbbra is sokan keresnek használt vagy egyedi termékeket - akár már újonnan nem is kapható lemezeket, könyveket -, illetve hirdetik meg ezeken az újabbra cserélt eszközeiket.
Jellegük miatt az online piacterek vásárlóit eltérő jogok illetik meg a hagyományos áruházakból rendelőktől, ám ez korántsem jelent védtelenséget.
A legnagyobb kockázatnak a közösségi oldalakon, nem ellenőrzött apróhirdetési oldalakon és fórumokon való adásvétel jelenti mind az eladókra, mint a vevőkre nézve, mivel ezeken nem érhetők el törvényi előírásokon felüli biztonsági szolgáltatások, amelyek például a Vaterán igen.
Működésükből adódóan az online használtcikk-piacterek eladói között egyaránt megtalálhatók magánszemélyek és cégek, kereskedők, a hazai vásárlókat pedig eltérő jogok illetik meg ezeken a platformokon attól függően, hogy az eladó vállalkozás vagy természetes személy.
- Amennyiben az eladó fél egy kereskedő (vállalkozás), és az eladásra kínált termék új, a piactéren vásárlókat is az online vásárlásoknál kötelező 14 napos, indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Ha egy eladótól több tételből, darabból álló terméket vásárol a vevő, az utoljára szolgáltatott tétel megvásárlásának időpontját kell alapul venni. A fogyasztó ilyen esetben elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. Ha az eladó fél cég, használt termékek esetén is el lehet állni a vásárlástól, de hibás teljesítésre nem lehet hivatkozni a terméknek olyan hibái esetén, amelyekre a kereskedő előre felhívta a figyelmet.
- Ha az eladó fél magánszemély, a tőle vásárolt sem új, sem használt termékekre nem vonatkozik a 14 napos elállási jog, ugyanakkor a Polgári Törvénykönyvben meghatározott feltételekkel hibás teljesítés esetében ekkor is lehetőség van az elállásra. Ilyen esetben a vevő az eladóhoz intézett jognyilatkozattal megszüntetheti a termék adásvétele kapcsán létrejött szerződést. Ekkor a már teljesített szolgáltatások, például a futározás költsége visszajár az eladónak. Ha pedig az adásvételt megelőző állapot természetben nem állítható helyre (például mert a vásárló egy ritka, bontatlan gyűjtői terméket rendel meg, de kibontja annak csomagolását, és ezt követően állna el annak megvásárlásától), akkor nincs helye az elállásnak.
Vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil - a Vatera egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról. A friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes azonban fokozottan körültekintőnek lenni.
Személyes átvétel és utánvétes fizetés
Nagy értékű termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket, illetve elzárkózik a személyes találkozótól, gyanút kelthet.
Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, kipróbálás nélkül nem érdemes átvenni - erre ajánlott alkalmas időt és helyszínt találnia a feleknek.
A Vatera platformján algoritmusok is figyelik a potenciális visszaéléseket, de a piactér ügyfélszolgálata is tud proaktív módon segíteni ezek megakadályozásában. Gyanús hirdetések esetében érdemes lehet várni a termék ellenértékének az átutalásával, jelezni az ügyfélszolgálatnak a gyanús tételt/eladót, és kivárni azt a két-három napot, amit az ügy kivizsgálása igényel. Ha ugyanis valaki azonnal utalja az ellenértéket, körülményesebb visszaszerezni az összeget egy esetleges csalótól.
IPhone-nal és Legóval is próbálnak csalni
A Vaterán évente százezernél is több tranzakció valósul meg problémamentesen, és legfeljebb húsz-harminc esetben van szükség rendőrség bevonására valamilyen visszaélés, például az eladott termék le nem szállítása miatt. Az utóbbi évek adatai alapján a csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, azon belül is a mobiltelefon (ezen belül is főként az iPhone), notebook, újabban pedig a hiánycikknek számító videokártyák és játékkonzolok kategóriája érintettek. Előfordult hasonló visszaélés antik érme, illetve drágább Lego-készletek esetében is.Problémás esetekben legtöbbször az eladóval való egyeztetés segít a kielégítő megoldás megtalálásában. OIyan esetekben, amikor az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Biztonságos Vásárlás Program keretében a Vatera bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt. Ha pedig valamilyen oknál fogva egy vaterás vevő nem kapja meg az általa kifizetett terméket, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig téríti meg a kárát a piactér.
Arról, hogy az online kiskereskedelemben lényegében új üzletággá fejldődött a visszaküldött termékekek kezelése és, hogy ez miért baj, ebben a cikkünkben olvashat részletesen.