Ma már az átlagember is tudja, számtalan fórumon szembesül vele, hogy a hagyományos vegyszerek a legkevésbé sem tekinthetők környezetbarát választásnak. A környezetkárosító hatásuk pedig nem kizárólag az állat- és növényvilág számára káros, hanem az emberi egészségre is.
Sokak számára komoly dilemma azonban, hogy melyek is a valóban környezettudatos, mégis hatékony megoldások. Sokan feladják a kísérletezést, és gyorsan visszatérnek a jól megszokott, már bevált eszközökhöz.
Nagy Réka, az Ökoanyu magazin alapítója, valamint több fenntarthatósággal zöld életmóddal foglalkozó könyv szerzője szerint a klasszikus vegyszerek használatával több komoly probléma is van:
Ezeknek az erős szereknek az szervmaradványai még hosszan a levegőben maradnak, jelentősen rontva így a belső levegő minőségét, ami nem előnyös azoknak, akik abban a térben élnek. Valamint a tisztítószerek egy része az élővizeinkben köt ki, megzavarva a vizek ökoszisztémáját
– nyilatkozta az economxnak.
Egy másik hatalmas – és magyar háztartásokban is gyakran előforduló – probléma ugyanakkor Nagy Réka szerint, hogy
nem tartjuk be az adagolást, gyakorlatilag „túlhasználjuk” ezeket a szereket.
Az ökocímkés termékek száma nő, a kereslet csak halványan
A Rossmann drogériában
a környezetbarátnak tekinthető tisztítószerek a teljes kínálat mintegy 18 százalékát teszik ki, ezek forgalmi súlya azonban még mindig csak kevéssel haladja meg a 6 százalékot
– tudta meg az economx.
Ez alapján kijelenthető, hogy ebben a kategóriában még mindig marginálisnak tekinthető az öko termékek forgalma. Idén a drogérialánc valamivel ugyan több terméket tudott ugyan értékesíteni ezekből az év első nyolc hónapjában, mint 2022 azonos időszakában. Messzemenő következtetéseket azonban ebből még nem lehet levonni.
A környezetbarát termékek és szolgáltatások európai védjegyét (EU Ecolabel), amelyet 1992-ben alapítottak, 2023 márciusára 88 045 termék kapta meg. 2022 szeptemberéhez képest ez 560 darabos növekedést jelent.
Az idén márciusig kiosztott több mint 88 ezer licence-ből
- 16 160 köthető spanyolországi márkához,
- 13 243 olaszhoz,
- 11 085 franciához és
- 9 136 némethez.
A közép- és kelet-európai régióban pedig a következőképpen festenek ezek a számok:
- Csehország 5317,
- Ausztria 878,
- Szlovénia 127,
- Románia 99,
- Magyarország 93, míg
- Szlovákia 5 hazai termékére rakhatja rá az uniós védjegyet.
Egy 2022-es, 2000 amerikai megkérdezésével készült kérdőív válaszadóinak 92 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a tavaszi nagytakarítását a korábbiaknál környezettudatosabb módon szeretné megvalósítani, és 56 százalék mondta, hogy összetevők tekintetében zöld termékeket szeretne használni.
A 2018-as állás szerint az amerikai lakosságon belül a 30-49 éves korosztályból vásároltak a legnagyobb arányban (25,2 százalékuk) környezetbarát tisztítószereket, bár a 18-29 éves korosztály lemaradása sem volt jelentős (25,13 százalék). Az 50-64 éveseknek pedig a 21,16 százaléka preferálta a zöld termékeket.
A mosás lehet az első terület, ahol zöldül a magyar vásárló
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) végzett egy kutatást Magyarországon 2019-ben, amelyből az derült ki tízből kilenc ember egyetért azzal, hogy saját és gyermekei egészsége, valamint a környezet védelme miatt kevesebb vegyszert kellene használni. A fogyasztók többsége – a válaszadók 65 százaléka – tart attól, hogy a vásárolt tisztítószer káros a környezetre.
A környezetért és az egészségért érzett aggodalom azonban a vásárlások terén még nem látszik meg. A termékek kiválasztásnál a legfontosabb szempont, hogy a termék hatékonyan tisztítson (62 százalék számára ez a prioritás), ezt követi az a szempontként, hogy a termék ne legyen káros az egészségre (55 százalék).
Az egyesület egy későbbi, 2021-es projektjében ezen felbuzdulva tesztelte, igaz-e az a városi legenda, miszerint a környezetbarát szerek gyengék, tovább tart velük takarítani, ráadásul drágák is. 13 mosóport, 25 mosógélt és 31 kézi mosogatószert vizsgáltak meg, az eredményekkel pedig rácáfoltak ezekre a feltételezésekre:
a leghatékonyabb szerek között ökocímkés termékek szerepeltek, ráadásul közepes árkategóriában.
A Rossmann azt tapasztalja, hogy elsősorban a hazai termékek népszerűek a környezetbarát tisztítószerek között.
Az extrém drágának számító külföldi öko termékek nem igazán voltak sikeresek nálunk, talán a hagyományos termékekhez képest meglehetősen magas felár miatt. Ám a kicsivel olcsóbb, de még mindig jó minőséget képviselő, többnyire Magyarországon készülő öko termékekre van kereslet
– nyilatkozta lapunknak Horváth Tamás a drogérialánc senior kategóriamenedzsere.
Hozzátette, elsősorban a mosáshoz kapcsolódó termékek területén (mosószer, öblítő) látszik nálunk elmozdulás volumenben a tavalyi időszakhoz képest. „Ez talán annak is köszönhető, hogy ebben a kategóriában nagyobb mértékben csökkent a hagyományos termékek és az öko termékek ára közötti különbség. Előfordult olyan is, hogy egy hagyományos márka termék már magasabb volt, mint egy-egy öko terméké, ami így már megfelelő alternatíva lett a fenntartható termékre nyitott vásárlók számára” – mondta.
Nagy Réka szintén a mosást látja annak a területnek, amely terén először honosodhat meg Magyarországon egy környezettudatosabb gyakorlat
A mosás mindig toplistás téma, ezzel kapcsolatban érkezik a legtöbb kérdés, érdeklődés, levél, javaslat
– mondta.
Úgy látja, a gazdasági válság és a magas infláció hatására egyre többen kezdték el keresni az olcsóbb megoldásokat, egy otthon előállított mosózselé költsége pedig töredéke egy klasszikus- mosószerének. Hozzátette, mindenre nem jó sajnos ez a szer, mert a fehér ruhák szürkülhetnek a használata mellett,
„de ilyenkor jöhetnek szóba a vegyes megoldások: színes és sötét ruhákra használható a házi mosózselé pár száz forintért, a fehér ingeket, meg a gyerek ünneplős ruháit pedig moshatjuk olyan szerrel, amelynek a hatékonyságával elégedettek vagyunk. Már így is csökkenthetjük a mosásaink ökológia terhelését.”
Nagy Réka azt is elárulta, hogy a második legnépszerűbb témakör a takarítás szokott lenni, számos esetben akkor merül fel, hogy el kellene hagyni a hagyományos vegyszereket, amikor baba érkezik a családba.
Drága öko termékek, nuku higiénia?
Amint arra a TVE is felhívta a figyelmet 2021-es tesztjével, – a közhiedelemmel ellentétben – a legkevésbé sem jelenthető ki általános igazságként, hogy a környezetbarát szerek a hagyományosaknál kevésbé hatékonyak és drágábbak lennének.
Az ökocímkés termékek ára lehet, hogy magasabb, viszont nagyon sok olcsó, egyszerűbb szerrel, például szódabikarbónával, ecettel, citromsavval, nátrium-perkarbonáttal vagy mosószappannal kiválthatók. Ha legalább részben ezeket használjuk, jobban beleférhet anyagilag egy ökocímkés szer is olyan terméktípusból, amit valakinek nehézkes, macerás ezekkel kiváltatni
– mondta Nagy Réka.
Hozzátette, tapasztalatai szerint az elmúlt években komoly fejlődésen mentek keresztül az ökocímkés termékek, nagyon jó tisztítóerővel, mosóerővel rendelkeznek. Így azoknak is megérheti tenni még egy próbát ezekkel, akiknek korábban csalódást okoztak.
Gyakran visszatérő aggály még a környezetbarát szerekkel kapcsolatban, hogy mennyire alkalmasak a fertőtlenítésre. A TVE ezzel kapcsolatban is elvégzett egy tesztet: különféle népszerű fertőtlenítő szerek és az ecet hatékonyságát vetették ebben össze. Az eredmény pedig:
az ecet fertőtlenítő ereje is magas, a baktériumok 99,99%-át elpusztítja.
Nagy Réka szerint ugyanakkor fontos látni azt is, hogy bizonyos helyzetekben nem ördögtől való a klasszikus fertőtlenítők használata. Például
- betegség esetén,
- kisbaba születésekor vagy
- ha kisállat kerül a háztartásba.
Ám hangsúlyozta, ez sem aranyszabály, nem feltétlenül lehet jobb a hatást elérni a hagyományos vegyszerekkel, mint az ecettel.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!